9.1.2020 Ajoneuvot Daimler-johtaja: ladattavat hybridit lyövät lävitse – pitkäksi aikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonvalmistajat eivät yllä tiukkoihin ja tiukentuviin päästörajoihin ilman automalliston sähköistämistä. Mercedes-Benz tuo tänä vuonna tarjolle tukun ladattavia hybridejä myös Suomessa. Liikkuminen ja yksityisautoilu tulevat muuttumaan, mutta moni liikkumisen muutos on sidoksissa myös ihmisten elintapojen muutoksiin. Yksi käynnissä oleva megatrendi on väkevä kaupungistuminen eli se, että ihmiset asuvat ja käyvät töissä yhä kasvavissa suurkaupungeissa. Ilmiö on läsnä myös Euroopassa, ja se vaikuttaa myös autoiluun. Seurauksena on ollut paitsi ruuhkia, myös kaupunkikeskustojen ilmanlaadun heikkenemistä. – On jotenkin kuvaavaa, että vuonna 2017 Lontoon ydinkeskustassa autojen keskimääräiseksi nopeudeksi tilastoitiin 19 kilometriä tunnissa eli autot liikkuivat kaupungissa keskimäärin hitaammin kuin hevosvankkurit satakunta vuotta aiemmin, Jochen Herrmann vertaa. Hän oli Suomessa kertomassa autonvalmistaja Daimlerin sähköautolinjauksista Mercedes-Benzin maahantuojan Vehon kutsumana. Herrmannin vastuulla Daimlerissa on sähköisen ajamisen kehittäminen, tittelinään sähköiset voimalinjat, Daimler. Herrmann loi vertauksen avulla kuvan nykytilasta, joka vaatii muutosta. – Päästötön ajaminen kaupunkiympäristössä on ensiarvoisen tärkeä tavoite maailmassa, joka on väkevästi kaupungistumassa. Se on myös meidän tavoitteemme. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ladattavien hybridien kautta Jochen Herrmannin arvion mukaan kohti täyssähköautoilua mennään ladattavien hybridien kautta. – Ne ja niiden suosion kasvu ovat tärkeä kehitysaskel. Ne opastavat ihmiset lataamaan autojaan ja pakottavat arvioimaan, kuinka paljon he tarvitsevat autoaan. Ladattavat hybridit ovat monelle sähköisen toimintamatkan näkökulmasta aivan riittävä ratkaisu sähköiseen ajamiseen. Herrmann viittaa näkemyksellään siihen, että ladattavan hybridin tyypillinen 40–70 kilometrin sähköinen toimintamatka riittää monelle ja moneen päivittäiseen ajotarpeeseen. Herrmann uskoo, että ladattavat hybridit tulevat tarpeeseen, suosituiksi ja myös pitkäksi aikaa liikenteeseen – ennen täyssähköisten autojen läpimurtoa. Vetykin mukana kehityksessä Herrmann kertoo Daimlerin yhä kehittävän myös vetytekniikkaa kuten on tehnyt jo parinkymmenen vuoden ajan. Tämän tekniikan haaste yksityisautoilun näkökulmasta on kehittymätön vedyn jakeluverkko. – Vety on hyvinkin varteenotettava vaihtoehto ja monessakin eri maassa tulevaisuuden käyttövoimana raskaassa ammattiliikenteessä. Tiukat rajat vaativat sähköistämistä EU:n määrittelemät tiukat ja tiukentuvat päästörajat vaativat autonvalmistajilta kehitystyötä. Tiukkoihin raja-arvojen alle yltäminen vaatii automalliston sähköistämistä. Daimler odottaa sähkökäyttöisten automallien osuuden Mercedes-Benzin henkilöautoista nousevan vuoteen 2025 mennessä 15–25 prosenttiin globaalista kokonaismyynnistä. Tämän tavoitteen valmistaja aikoo savuttaa yli kymmenen täyssähköisen henkilöauton valikoimalla eri kokoluokissa. Euroopan unioni laskee jokaisen automerkin rekisteröityjen autojen päästökeskiarvon, ja jos se ylittää merkkikohtaisen tavoitteen, rangaistaan valmistajaa huimilla sakoilla: 95 euroa per ylittynyt gramma per myyty auto. Päästörajana pidetty ”95 g/km -raja”, on vain suuntaa antava tavoite. Valmistajakohtaiset rajat vaihtelevat, sillä laskentakaava huomioi auton massan. Raja on lähes kaikille valmistajille tiukka. Vuoden 2019 keskipäästöt eivät vielä ole tiedossa, mutta vuoden 2018 tulos oli lähes 120 g/km – ja selkeästi vuotta 2017 korkeampi. Syy on dieselkysynnän laskussa ja katumaasturien suosiossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattava ladattavien hybridien katras – Sähköinen tulevaisuus ei ole kaukana, vaan se on jo täällä, Mercedes-Benzin maahantuoja Veho Oy Ab:n toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen arvioi esitellessään tarjolle tulevia uutuusmalleja. Ruotsalaisen laskelmien mukaan Mercedes-Benz on Suomessa matkalla kohti markkinoiden laajinta ladattavien hybridien tarjontaa: vaihtoehtoja on nyt 15, vuoden lopulla vähintään 20. Nyt myynnissä on ladattava hybridiratkaisu C, E, GLC-, GLE- ja S-sarjan autoihin. Ne ovat EQ Power -malliperhettä. Kevättalven kuluessa tulee ladattava hybridiversio myös mersun A- ja B-segmentin kompaktimalleista. Daimlerin ensimmäinen uuden sukupolven täyssähköauto EQC on jo myynnissä Suomessa. EQV eli täyssähköinen kookas tila-auto tulee tarjolle alkusyksystä. Ja vuoteen 2022 mennessä Mercedes-Benzin kaikista henkilöautomallisarjoista luvataan tulevan tarjolle sähköauto, ladattava hybridi tai vähintään sähköavusteinen malliversio. Juha Ruotsalaisen sähköistä lähitulevaisuutta luotaavassa esityksessä vilahtelevat myös tiuhaan termit autonjako- ja liikkuvuuspalvelut. Veho aikoo olla Suomessa kiinteästi mukana myös sellaisissa tulevaisuuden liikkumisratkaisuissa, joissa kuluttaja ei omista käyttämäänsä autoa, vaan käyttö perustuu esimerkiksi kuukausihinnoitteluun. Lue lisää: Miljardisakot uhkaavat autoteollisuutta – uusien autojen päästöjen pudottava tänä vuonna neljänneksellä Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta