9.1.2020 Ajoneuvot Daimler-johtaja: ladattavat hybridit lyövät lävitse – pitkäksi aikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonvalmistajat eivät yllä tiukkoihin ja tiukentuviin päästörajoihin ilman automalliston sähköistämistä. Mercedes-Benz tuo tänä vuonna tarjolle tukun ladattavia hybridejä myös Suomessa. Liikkuminen ja yksityisautoilu tulevat muuttumaan, mutta moni liikkumisen muutos on sidoksissa myös ihmisten elintapojen muutoksiin. Yksi käynnissä oleva megatrendi on väkevä kaupungistuminen eli se, että ihmiset asuvat ja käyvät töissä yhä kasvavissa suurkaupungeissa. Ilmiö on läsnä myös Euroopassa, ja se vaikuttaa myös autoiluun. Seurauksena on ollut paitsi ruuhkia, myös kaupunkikeskustojen ilmanlaadun heikkenemistä.– On jotenkin kuvaavaa, että vuonna 2017 Lontoon ydinkeskustassa autojen keskimääräiseksi nopeudeksi tilastoitiin 19 kilometriä tunnissa eli autot liikkuivat kaupungissa keskimäärin hitaammin kuin hevosvankkurit satakunta vuotta aiemmin, Jochen Herrmann vertaa.Hän oli Suomessa kertomassa autonvalmistaja Daimlerin sähköautolinjauksista Mercedes-Benzin maahantuojan Vehon kutsumana. Herrmannin vastuulla Daimlerissa on sähköisen ajamisen kehittäminen, tittelinään sähköiset voimalinjat, Daimler. Herrmann loi vertauksen avulla kuvan nykytilasta, joka vaatii muutosta.– Päästötön ajaminen kaupunkiympäristössä on ensiarvoisen tärkeä tavoite maailmassa, joka on väkevästi kaupungistumassa. Se on myös meidän tavoitteemme.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLadattavien hybridien kauttaJochen Herrmannin arvion mukaan kohti täyssähköautoilua mennään ladattavien hybridien kautta.– Ne ja niiden suosion kasvu ovat tärkeä kehitysaskel. Ne opastavat ihmiset lataamaan autojaan ja pakottavat arvioimaan, kuinka paljon he tarvitsevat autoaan. Ladattavat hybridit ovat monelle sähköisen toimintamatkan näkökulmasta aivan riittävä ratkaisu sähköiseen ajamiseen.Herrmann viittaa näkemyksellään siihen, että ladattavan hybridin tyypillinen 40–70 kilometrin sähköinen toimintamatka riittää monelle ja moneen päivittäiseen ajotarpeeseen.Herrmann uskoo, että ladattavat hybridit tulevat tarpeeseen, suosituiksi ja myös pitkäksi aikaa liikenteeseen – ennen täyssähköisten autojen läpimurtoa.Vetykin mukana kehityksessäHerrmann kertoo Daimlerin yhä kehittävän myös vetytekniikkaa kuten on tehnyt jo parinkymmenen vuoden ajan. Tämän tekniikan haaste yksityisautoilun näkökulmasta on kehittymätön vedyn jakeluverkko.– Vety on hyvinkin varteenotettava vaihtoehto ja monessakin eri maassa tulevaisuuden käyttövoimana raskaassa ammattiliikenteessä.Tiukat rajat vaativat sähköistämistäEU:n määrittelemät tiukat ja tiukentuvat päästörajat vaativat autonvalmistajilta kehitystyötä. Tiukkoihin raja-arvojen alle yltäminen vaatii automalliston sähköistämistä.Daimler odottaa sähkökäyttöisten automallien osuuden Mercedes-Benzin henkilöautoista nousevan vuoteen 2025 mennessä 15–25 prosenttiin globaalista kokonaismyynnistä. Tämän tavoitteen valmistaja aikoo savuttaa yli kymmenen täyssähköisen henkilöauton valikoimalla eri kokoluokissa.Euroopan unioni laskee jokaisen automerkin rekisteröityjen autojen päästökeskiarvon, ja jos se ylittää merkkikohtaisen tavoitteen, rangaistaan valmistajaa huimilla sakoilla: 95 euroa per ylittynyt gramma per myyty auto.Päästörajana pidetty ”95 g/km -raja”, on vain suuntaa antava tavoite. Valmistajakohtaiset rajat vaihtelevat, sillä laskentakaava huomioi auton massan. Raja on lähes kaikille valmistajille tiukka.Vuoden 2019 keskipäästöt eivät vielä ole tiedossa, mutta vuoden 2018 tulos oli lähes 120 g/km – ja selkeästi vuotta 2017 korkeampi. Syy on dieselkysynnän laskussa ja katumaasturien suosiossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattava ladattavien hybridien katras – Sähköinen tulevaisuus ei ole kaukana, vaan se on jo täällä, Mercedes-Benzin maahantuoja Veho Oy Ab:n toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen arvioi esitellessään tarjolle tulevia uutuusmalleja. Ruotsalaisen laskelmien mukaan Mercedes-Benz on Suomessa matkalla kohti markkinoiden laajinta ladattavien hybridien tarjontaa: vaihtoehtoja on nyt 15, vuoden lopulla vähintään 20. Nyt myynnissä on ladattava hybridiratkaisu C, E, GLC-, GLE- ja S-sarjan autoihin. Ne ovat EQ Power -malliperhettä. Kevättalven kuluessa tulee ladattava hybridiversio myös mersun A- ja B-segmentin kompaktimalleista. Daimlerin ensimmäinen uuden sukupolven täyssähköauto EQC on jo myynnissä Suomessa. EQV eli täyssähköinen kookas tila-auto tulee tarjolle alkusyksystä. Ja vuoteen 2022 mennessä Mercedes-Benzin kaikista henkilöautomallisarjoista luvataan tulevan tarjolle sähköauto, ladattava hybridi tai vähintään sähköavusteinen malliversio. Juha Ruotsalaisen sähköistä lähitulevaisuutta luotaavassa esityksessä vilahtelevat myös tiuhaan termit autonjako- ja liikkuvuuspalvelut. Veho aikoo olla Suomessa kiinteästi mukana myös sellaisissa tulevaisuuden liikkumisratkaisuissa, joissa kuluttaja ei omista käyttämäänsä autoa, vaan käyttö perustuu esimerkiksi kuukausihinnoitteluun. Lue lisää: Miljardisakot uhkaavat autoteollisuutta – uusien autojen päästöjen pudottava tänä vuonna neljänneksellä Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen