9.1.2020 Ajoneuvot Daimler-johtaja: ladattavat hybridit lyövät lävitse – pitkäksi aikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonvalmistajat eivät yllä tiukkoihin ja tiukentuviin päästörajoihin ilman automalliston sähköistämistä. Mercedes-Benz tuo tänä vuonna tarjolle tukun ladattavia hybridejä myös Suomessa. Liikkuminen ja yksityisautoilu tulevat muuttumaan, mutta moni liikkumisen muutos on sidoksissa myös ihmisten elintapojen muutoksiin. Yksi käynnissä oleva megatrendi on väkevä kaupungistuminen eli se, että ihmiset asuvat ja käyvät töissä yhä kasvavissa suurkaupungeissa. Ilmiö on läsnä myös Euroopassa, ja se vaikuttaa myös autoiluun. Seurauksena on ollut paitsi ruuhkia, myös kaupunkikeskustojen ilmanlaadun heikkenemistä. – On jotenkin kuvaavaa, että vuonna 2017 Lontoon ydinkeskustassa autojen keskimääräiseksi nopeudeksi tilastoitiin 19 kilometriä tunnissa eli autot liikkuivat kaupungissa keskimäärin hitaammin kuin hevosvankkurit satakunta vuotta aiemmin, Jochen Herrmann vertaa. Hän oli Suomessa kertomassa autonvalmistaja Daimlerin sähköautolinjauksista Mercedes-Benzin maahantuojan Vehon kutsumana. Herrmannin vastuulla Daimlerissa on sähköisen ajamisen kehittäminen, tittelinään sähköiset voimalinjat, Daimler. Herrmann loi vertauksen avulla kuvan nykytilasta, joka vaatii muutosta. – Päästötön ajaminen kaupunkiympäristössä on ensiarvoisen tärkeä tavoite maailmassa, joka on väkevästi kaupungistumassa. Se on myös meidän tavoitteemme. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ladattavien hybridien kautta Jochen Herrmannin arvion mukaan kohti täyssähköautoilua mennään ladattavien hybridien kautta. – Ne ja niiden suosion kasvu ovat tärkeä kehitysaskel. Ne opastavat ihmiset lataamaan autojaan ja pakottavat arvioimaan, kuinka paljon he tarvitsevat autoaan. Ladattavat hybridit ovat monelle sähköisen toimintamatkan näkökulmasta aivan riittävä ratkaisu sähköiseen ajamiseen. Herrmann viittaa näkemyksellään siihen, että ladattavan hybridin tyypillinen 40–70 kilometrin sähköinen toimintamatka riittää monelle ja moneen päivittäiseen ajotarpeeseen. Herrmann uskoo, että ladattavat hybridit tulevat tarpeeseen, suosituiksi ja myös pitkäksi aikaa liikenteeseen – ennen täyssähköisten autojen läpimurtoa. Vetykin mukana kehityksessä Herrmann kertoo Daimlerin yhä kehittävän myös vetytekniikkaa kuten on tehnyt jo parinkymmenen vuoden ajan. Tämän tekniikan haaste yksityisautoilun näkökulmasta on kehittymätön vedyn jakeluverkko. – Vety on hyvinkin varteenotettava vaihtoehto ja monessakin eri maassa tulevaisuuden käyttövoimana raskaassa ammattiliikenteessä. Tiukat rajat vaativat sähköistämistä EU:n määrittelemät tiukat ja tiukentuvat päästörajat vaativat autonvalmistajilta kehitystyötä. Tiukkoihin raja-arvojen alle yltäminen vaatii automalliston sähköistämistä. Daimler odottaa sähkökäyttöisten automallien osuuden Mercedes-Benzin henkilöautoista nousevan vuoteen 2025 mennessä 15–25 prosenttiin globaalista kokonaismyynnistä. Tämän tavoitteen valmistaja aikoo savuttaa yli kymmenen täyssähköisen henkilöauton valikoimalla eri kokoluokissa. Euroopan unioni laskee jokaisen automerkin rekisteröityjen autojen päästökeskiarvon, ja jos se ylittää merkkikohtaisen tavoitteen, rangaistaan valmistajaa huimilla sakoilla: 95 euroa per ylittynyt gramma per myyty auto. Päästörajana pidetty ”95 g/km -raja”, on vain suuntaa antava tavoite. Valmistajakohtaiset rajat vaihtelevat, sillä laskentakaava huomioi auton massan. Raja on lähes kaikille valmistajille tiukka. Vuoden 2019 keskipäästöt eivät vielä ole tiedossa, mutta vuoden 2018 tulos oli lähes 120 g/km – ja selkeästi vuotta 2017 korkeampi. Syy on dieselkysynnän laskussa ja katumaasturien suosiossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattava ladattavien hybridien katras – Sähköinen tulevaisuus ei ole kaukana, vaan se on jo täällä, Mercedes-Benzin maahantuoja Veho Oy Ab:n toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen arvioi esitellessään tarjolle tulevia uutuusmalleja. Ruotsalaisen laskelmien mukaan Mercedes-Benz on Suomessa matkalla kohti markkinoiden laajinta ladattavien hybridien tarjontaa: vaihtoehtoja on nyt 15, vuoden lopulla vähintään 20. Nyt myynnissä on ladattava hybridiratkaisu C, E, GLC-, GLE- ja S-sarjan autoihin. Ne ovat EQ Power -malliperhettä. Kevättalven kuluessa tulee ladattava hybridiversio myös mersun A- ja B-segmentin kompaktimalleista. Daimlerin ensimmäinen uuden sukupolven täyssähköauto EQC on jo myynnissä Suomessa. EQV eli täyssähköinen kookas tila-auto tulee tarjolle alkusyksystä. Ja vuoteen 2022 mennessä Mercedes-Benzin kaikista henkilöautomallisarjoista luvataan tulevan tarjolle sähköauto, ladattava hybridi tai vähintään sähköavusteinen malliversio. Juha Ruotsalaisen sähköistä lähitulevaisuutta luotaavassa esityksessä vilahtelevat myös tiuhaan termit autonjako- ja liikkuvuuspalvelut. Veho aikoo olla Suomessa kiinteästi mukana myös sellaisissa tulevaisuuden liikkumisratkaisuissa, joissa kuluttaja ei omista käyttämäänsä autoa, vaan käyttö perustuu esimerkiksi kuukausihinnoitteluun. Lue lisää: Miljardisakot uhkaavat autoteollisuutta – uusien autojen päästöjen pudottava tänä vuonna neljänneksellä Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?