Ajoneuvot | Uutinen | 8.1.2020

Miljardisakot uhkaavat autoteollisuutta – uusien autojen päästöjen pudottava tänä vuonna neljänneksellä

Vuodenvaihde toi autoalle huipputiukat päästötavoitteet, joissa epäonnistuminen voi johtaa miljardisakkoihin.

Jaa artikkeli

Vuodenvaihde toi Euroopan automarkkinoille näkymättömän mullistuksen: nyt Euroopan unioni laskee jokaisen automerkin rekisteröityjen autojen päästökeskiarvon, ja jos se ylittää merkkikohtaisen tavoitteen, rangaistaan valmistajaa huimilla sakoilla: 95 euroa per ylittynyt gramma per myyty auto.

Suurvalmistajilla sakot kohoavat miljardeihin – elleivät nyt tehtävät peliliikkeet onnistu.

Vuodelle 2020 tarjotaan vielä helpotusta autovalmistajille: ensirekisteröinneistä lasketaan vain 95 prosenttia, eli suurimmat saastuttajat saavat vielä armonaikaa. Vastaavasti alle 50 g/km hiilidioksidia tuottavat autot – lähinnä ladattavat hybridit ja täyssähköautot – taas lasketaan alkuun suuremmalla painokertoimella, mistä käytetään termiä superkrediitti.

Mercedes-Benz EQC

Pikalatausta norjalaisittain: Ionity-latausverkon kuusi 350 kilowatin laturia Vikissä Oslon pohjoispuolella.

Neljänneksen leikkaus

Päästörajasta puhutaan ”95 g/km rajana”, mutta se on vain suuntaa antava tavoite (ja perustuu vanhaan NEDC-päästömittaukseen). Valmistajakohtaiset rajat vaihtelevat, sillä laskentakaava huomioi auton massan – ja on esitetty väitteitä, että se suosisi painavia autoja.

Raja on lähes kaikille valmistajille tiukka. Vuoden 2019 keskipäästöt eivät vielä ole tiedossa, mutta vuoden 2018 tulos oli lähes 120 g/km – ja selkeästi vuotta 2017 korkeampi. Syy on dieselkysynnän laskussa ja katumaasturien suosiossa.

Sähkön vuosi 2020

Lähes neljänneksen leikkaus päästöihin nojaa sähköistykseen. Kevythybridejä on tullut viime aikoina myyntiin todella paljon. Viime vuonna myös esiteltiin monta ladattavaa hybridiä ja täyssähköautoa – mutta useimpien toimitukset alkavat vasta tämän vuoden puolella, jotta ne vaikuttavat päästökeskiarvoon.

audi akkukeskus

Sähköautojen akkuja Audin varastolla.

Sähköistyksestä huolimatta rajaa pidetään äärimmäisen tiukkana. Automotive News Europen artikkelissa ISI Evercoren analyysi oli selvä: ”2020 hiilidioksidiraja muodostaa autoteollisuuden viime aikojen suurimman uhan”.

Siitä huolimatta Automotive News Europen haastattelemat autoalan johtajat suhtautuvat tulevaan itsevarmasti. PSA Groupia johtava Carlos Tavares toteaa ”rajan alittaminen on meille eettinen, ei pelkästään taloudellinen asia”.

Automotive News Europe asettaa valtavat paineet Volkswagenin ID.3-täyssähköautolle: Golfin kokoinen ID.3 on massamarkinoille suunnattu sähköauto, joten se toiminee ennusmerkkinä sille, kuinka eurooppalaiset kuluttajat ottavat sähköauton vastaan.

Autonvalmistajat tarvitsevat sähköautomyyntiä, sillä virallisten laskentatapojen mukaan nollapäästöisinä liikkuvat täyssähköautot kaunistavat keskiarvoja huipputehokkaasti. Sitä tarvitaan, sillä päästöjen kiristyminen ei pysähdy tähän vuoteen – suunnitelmat vuodesta 2025 eteenpäin julkaistaan vuoden 2021 puolivälissä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe

Jaa artikkeli

Keskustelu