8.1.2020 Ajoneuvot Miljardisakot uhkaavat autoteollisuutta – uusien autojen päästöjen pudottava tänä vuonna neljänneksellä Audi E-Tron ja Mercedes-Benz EQC. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuodenvaihde toi autoalle huipputiukat päästötavoitteet, joissa epäonnistuminen voi johtaa miljardisakkoihin. Vuodenvaihde toi Euroopan automarkkinoille näkymättömän mullistuksen: nyt Euroopan unioni laskee jokaisen automerkin rekisteröityjen autojen päästökeskiarvon, ja jos se ylittää merkkikohtaisen tavoitteen, rangaistaan valmistajaa huimilla sakoilla: 95 euroa per ylittynyt gramma per myyty auto. Suurvalmistajilla sakot kohoavat miljardeihin – elleivät nyt tehtävät peliliikkeet onnistu. Vuodelle 2020 tarjotaan vielä helpotusta autovalmistajille: ensirekisteröinneistä lasketaan vain 95 prosenttia, eli suurimmat saastuttajat saavat vielä armonaikaa. Vastaavasti alle 50 g/km hiilidioksidia tuottavat autot – lähinnä ladattavat hybridit ja täyssähköautot – taas lasketaan alkuun suuremmalla painokertoimella, mistä käytetään termiä superkrediitti. Pikalatausta norjalaisittain: Ionity-latausverkon kuusi 350 kilowatin laturia Vikissä Oslon pohjoispuolella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neljänneksen leikkaus Päästörajasta puhutaan ”95 g/km rajana”, mutta se on vain suuntaa antava tavoite (ja perustuu vanhaan NEDC-päästömittaukseen). Valmistajakohtaiset rajat vaihtelevat, sillä laskentakaava huomioi auton massan – ja on esitetty väitteitä, että se suosisi painavia autoja. Raja on lähes kaikille valmistajille tiukka. Vuoden 2019 keskipäästöt eivät vielä ole tiedossa, mutta vuoden 2018 tulos oli lähes 120 g/km – ja selkeästi vuotta 2017 korkeampi. Syy on dieselkysynnän laskussa ja katumaasturien suosiossa. Sähkön vuosi 2020 Lähes neljänneksen leikkaus päästöihin nojaa sähköistykseen. Kevythybridejä on tullut viime aikoina myyntiin todella paljon. Viime vuonna myös esiteltiin monta ladattavaa hybridiä ja täyssähköautoa – mutta useimpien toimitukset alkavat vasta tämän vuoden puolella, jotta ne vaikuttavat päästökeskiarvoon. Sähköautojen akkuja Audin varastolla. Sähköistyksestä huolimatta rajaa pidetään äärimmäisen tiukkana. Automotive News Europen artikkelissa ISI Evercoren analyysi oli selvä: ”2020 hiilidioksidiraja muodostaa autoteollisuuden viime aikojen suurimman uhan”. Siitä huolimatta Automotive News Europen haastattelemat autoalan johtajat suhtautuvat tulevaan itsevarmasti. PSA Groupia johtava Carlos Tavares toteaa ”rajan alittaminen on meille eettinen, ei pelkästään taloudellinen asia”. Automotive News Europe asettaa valtavat paineet Volkswagenin ID.3-täyssähköautolle: Golfin kokoinen ID.3 on massamarkinoille suunnattu sähköauto, joten se toiminee ennusmerkkinä sille, kuinka eurooppalaiset kuluttajat ottavat sähköauton vastaan. Autonvalmistajat tarvitsevat sähköautomyyntiä, sillä virallisten laskentatapojen mukaan nollapäästöisinä liikkuvat täyssähköautot kaunistavat keskiarvoja huipputehokkaasti. Sitä tarvitaan, sillä päästöjen kiristyminen ei pysähdy tähän vuoteen – suunnitelmat vuodesta 2025 eteenpäin julkaistaan vuoden 2021 puolivälissä. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta