8.1.2020 Ajoneuvot Miljardisakot uhkaavat autoteollisuutta – uusien autojen päästöjen pudottava tänä vuonna neljänneksellä Audi E-Tron ja Mercedes-Benz EQC. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuodenvaihde toi autoalle huipputiukat päästötavoitteet, joissa epäonnistuminen voi johtaa miljardisakkoihin. Vuodenvaihde toi Euroopan automarkkinoille näkymättömän mullistuksen: nyt Euroopan unioni laskee jokaisen automerkin rekisteröityjen autojen päästökeskiarvon, ja jos se ylittää merkkikohtaisen tavoitteen, rangaistaan valmistajaa huimilla sakoilla: 95 euroa per ylittynyt gramma per myyty auto. Suurvalmistajilla sakot kohoavat miljardeihin – elleivät nyt tehtävät peliliikkeet onnistu. Vuodelle 2020 tarjotaan vielä helpotusta autovalmistajille: ensirekisteröinneistä lasketaan vain 95 prosenttia, eli suurimmat saastuttajat saavat vielä armonaikaa. Vastaavasti alle 50 g/km hiilidioksidia tuottavat autot – lähinnä ladattavat hybridit ja täyssähköautot – taas lasketaan alkuun suuremmalla painokertoimella, mistä käytetään termiä superkrediitti. Pikalatausta norjalaisittain: Ionity-latausverkon kuusi 350 kilowatin laturia Vikissä Oslon pohjoispuolella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neljänneksen leikkaus Päästörajasta puhutaan ”95 g/km rajana”, mutta se on vain suuntaa antava tavoite (ja perustuu vanhaan NEDC-päästömittaukseen). Valmistajakohtaiset rajat vaihtelevat, sillä laskentakaava huomioi auton massan – ja on esitetty väitteitä, että se suosisi painavia autoja. Raja on lähes kaikille valmistajille tiukka. Vuoden 2019 keskipäästöt eivät vielä ole tiedossa, mutta vuoden 2018 tulos oli lähes 120 g/km – ja selkeästi vuotta 2017 korkeampi. Syy on dieselkysynnän laskussa ja katumaasturien suosiossa. Sähkön vuosi 2020 Lähes neljänneksen leikkaus päästöihin nojaa sähköistykseen. Kevythybridejä on tullut viime aikoina myyntiin todella paljon. Viime vuonna myös esiteltiin monta ladattavaa hybridiä ja täyssähköautoa – mutta useimpien toimitukset alkavat vasta tämän vuoden puolella, jotta ne vaikuttavat päästökeskiarvoon. Sähköautojen akkuja Audin varastolla. Sähköistyksestä huolimatta rajaa pidetään äärimmäisen tiukkana. Automotive News Europen artikkelissa ISI Evercoren analyysi oli selvä: ”2020 hiilidioksidiraja muodostaa autoteollisuuden viime aikojen suurimman uhan”. Siitä huolimatta Automotive News Europen haastattelemat autoalan johtajat suhtautuvat tulevaan itsevarmasti. PSA Groupia johtava Carlos Tavares toteaa ”rajan alittaminen on meille eettinen, ei pelkästään taloudellinen asia”. Automotive News Europe asettaa valtavat paineet Volkswagenin ID.3-täyssähköautolle: Golfin kokoinen ID.3 on massamarkinoille suunnattu sähköauto, joten se toiminee ennusmerkkinä sille, kuinka eurooppalaiset kuluttajat ottavat sähköauton vastaan. Autonvalmistajat tarvitsevat sähköautomyyntiä, sillä virallisten laskentatapojen mukaan nollapäästöisinä liikkuvat täyssähköautot kaunistavat keskiarvoja huipputehokkaasti. Sitä tarvitaan, sillä päästöjen kiristyminen ei pysähdy tähän vuoteen – suunnitelmat vuodesta 2025 eteenpäin julkaistaan vuoden 2021 puolivälissä. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?