1.5.2022

Datsun kuoli jo toisen kerran – ei uponnut kehittyville markkinoille

Datsun GO

Ratkaiseva virhe oli brändätä Datsun selkeästi halpamerkiksi. Sellainen ei vetoa merkin kohdemarkkinoilla sitten ollenkaan.

Nimenä Datsunin juuret juontavat aina 1910-luvulle asti. Niin monen muun maan ohella myös Suomessa aikanaan suositut Datsunit muutettiin monimutkaisten kuvioiden kautta hiljalleen 70- ja 80-luvuilla ympäri maailmaa Nissaneiksi, eikä yhtään Datsunia myyty lopulta enää vuoden 1986 jälkeen.

Monien suomalaistenkin tuntema ja suuresti pitämä "100-ampeerinen" eli Datsun 100A edustaa merkin edellistä elämää.

Nissanin johto päätti kuitenkin nostaa kertaalleen kuopatun Datsunin takaisin kuvioihin vuodesta 2013 alkaen – 27 unohduksen vuoden jälkeen. Datsun lähti välikuoleman jälkeen suuntaamaan kohti kehittyviä automarkkinoita. Näin emomerkillä (Nissan Motor Companylla) oli volyymimerkki Nissanin lisäksi tämä niin kutsuttu halpamerkki sekä enimmäkseen amerikkalaisille suunnattu luksussiipi Infiniti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähän Micraa, paljon Ladaa

Nissan ei lähtenyt Datsunin kohdalla todellakaan keksimään pyörää uudelleen, vaan inspiraatiota haettiin sekä kotileiristä että Renault-Nissan -allianssin toisesta ääripäästä, venäläiseltä Ladalta, tarkemmin AvtoVAZ:in designbyroosta. Joidenkin mallien geeneistä löytyvät Nissan Micra ja Renault Kwid (tunnetaan myös Dacia Springinä).

Datsun Cross
Datsun-brändin lippulaiva, seitsenpaikkaisena crossoverina myyty Cross, jonka syvältä sisimmästä löytyy Nissan Micra.

Etelä-Aasiaa kohti suunnattiin aivan ensimmäisen mallin myötä. Datsun GO (otsikkokuvassa) oli Micraan perustunut pikkuauto ilman mitään ylimääräiseksi tulkittavaa piirtoakaan. Irroittelevampia sukulaismalleja GO:lle olivat 5+2 (=istuinten lukumäärä) sekä Datsun Cross, jossa haettiin nimenkin mukaan crossovermaista otetta. Datsun redi-GO oli merkin pienin malli, joka oli suunnattu nuorille kaupunkilaisille. Redi-GO:n nimi muistuttaa muuten turhankin paljon suomalaista harjoitushävittäjäkonetta, Valmet Redigoa.

Datsun on-Do
Datsun on-Do oli erilaisten puskureidensa vuoksi muutaman sentin verran Grantaa pidempi. Tarkoituksellisesti halpamerkin maineeseen ajettuna Datsun ei pärjännyt lopulta millään aiotuilla markkinoilla. Esimerkiksi Etelä-Aasiassa kukaan ei halua ostaa halvaksi miellettyä autoa. Sama meininki on Etelä-Amerikassa, jossa Renault ja Nissan käyvät kaupaksi sinne viritetyllä mallistolla sellaisenaan.

Suurempia tiloja ja sedan-korimallia hakeville, Venäjällä sekä sen etupiireissä asustaville oli suunnattu puolestaan Datsun on-Do, joka on lähes yhtä kuin Lada Granta. Alkuperäisessä Toljatin Lada-tehtaassa Grantan rinnalla valmistunut on-Do erosi esikuvastaan vain vähän, ollen kuitenkin vieläkin pelkistetympi. Myös hatchback Lada Kalina sai ikioman Datsun-kloonin, nimeltään mi-Do. Lada-johdannaisten Datsunien tuotanto ja markkinointi olisi ollut ja olikin helmikuun 24. päivän murheellisten tapahtumien jälkeen lähes mahdotonta Nissanin puolelta. Ja koska Datsun-kauppa ei käynyt Aasiassa, Afrikassa eikä Etelä-Amerikassakaan ollenkaan toivotusti, toteutti Nissan aiemmat uhkauksensa , ja ilmoitti lakkauttavansa Datsun-brändin lopullisesti huhtikuussa 2022.

Teksti: Benjamin Helander Lähde: Carmagazine Kuvat: Nissan/Datsun

Luetuimmat