29.11.2015 Ajoneuvot Klassikko: Datsun 100A 2D Sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Datsun 100A on tuttu menopeli monelle 1970-, 1980- ja jopa 1990-luvulla ajokorttinsa saaneelle. Leveiden housunlahkeiden, Retu-kenkien ja diskomusiikin aikakauden suosikkiauto oli helposti roplattava ja käytettynäkin edullinen – hyvä vaihtoehto monen suomalaisnuoren ensiautoksi. Auton tekniikassa ei ollut mitään mullistavaa, mutta kokonaisuutena se poikkesi siitä, mitä Japanissa oltiin totuttu näkemään. Yhdellä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 988-kuutiosentin A-10 -rivinelosmoottori oli tuttu takavetoisesta Datsun 1000/Sunny-mallista. Alle litran koneet olivat suosittuja Japanissa, sillä ne mahtuivat maan toiseksi matalimpaan veroluokkaan. 100A:ssa moottori asennettiin britti-Minien tapaan etupyörien väliin poikittain. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Modernin ulkonäön vetoa Sisätiloiltaan 100A oli ulkomittoihin (kokonaispituus 3 610 mm, leveys 1 470 mm) nähden yllättävän väljä. Pikkuautoon oli saatu miltei keksikokoluokan matkustamo. Takaistuimet olivat toki ahtaat kolmelle aikuiselle ja kulku niille hankalaa kaksiovisissa versioissa. Keinonahkaiset istuimet olivat helppohoitoiset, mutta eivät lisänneet matkustusmukavuutta. Silti 100A:lla tehtiin aikanaan pitkiäkin lomareissuja koko perheen voimin. 100A:n moderni ulkonäkö vetosi asiakkaisiin. Kompaktin korin ikkunoiden alla kulkeva olkalinja nousi kaarevan pehmeästi takaosaa kohden. Taakse lastattujen matkatavaroiden ja edessä olevan moottorin katsottiin olevan myös törmäysvoimia sitova turvallisuustekijä. Tehokkaan lämmityslaitteiston ja hyvän tiivistyksen ansiosta 100A:lla pärjäsi myös Suomen talvessa. 20 sentin maavaran ja etuvedon ansiosta se ylitti parkkipaikkojen pienemmät lumitöytäreetkin vaivatta. Moottorista irtosi 58 hevosvoiman edestä tehoa ja vääntöä 77 newtonmetriä. Kiihtyvyys paikalta 100 km/h nopeuteen kesti 18,8 sekuntia. Auton huippunopeus oli noin 140 km/h. Edullinen, kestävä ja helppo huoltaa Kirsikka, riisipussi, riisikuppi, puukenkä, 100-ampeerinen – siinä Datsun 100A:n lempinimiä. Vähemmän mairittelevista kusumanimistä huolimatta 100A oli aikanaan erittäin suosittu Suomessa. Se oli edullinen, kokonaisuudessaan edistyksellinen, kestävä, helppo huoltaa ja itäisestä valmistusmaastaan huolimatta ”länsiauto”. Vain karvanopat puuttuvat Kun Juha Siltala sai käyttöönsä ensimmäisen Sata-ampeerisensa, oli malli jo 23 vuoden ikäinen. Juha Siltala oli 12-vuotias tuolloin vuonna 1993. Mopojen kanssa poika oli häärännyt jo alle kymmenvuotiaasta. Datsunin tekniikka tuli tutuksi purku- ja kunnostustöiden yhteydessä. Mökkitietä ajellessa ja autoa roplatessa syntyi vahva tunneside kyseiseen malliin. Siltalan isän työtoverilla, Lahden Hollolassa asustavalla Lauri Heinosella oli vastaava 100A omistuksessaan kahden vuosikymmenen ajan. Juha Siltala oli putsaillut, huoltanut ja massaillut lähipitäjän miehen autoa kesäisin, ja kun Lauri Heinonen päätti luopua autostaan, ei uutta omistajaa tarvinnut etsiä kaukaa eikä kauaa. Juha Siltala osti auton heinäkuussa 2006. Juha Siltala museokatsastutti Datsuninsa vuonna 2007 kirkkain arvosanoin. Ainoa ei alkuperäinen osa koko autossa on yksi peilin kiinnitysruuveista. Sen jälkeen mies ei ole pyhäajoja kummempia reissuja sillä tehnyt. Kilometrejä on kuuden viime vuoden aikana kertynyt mittariin noin tuhat. Yhteensä auto on taivaltanut 110 000 kilometriä. Mies on Päijät-Hämeen Mobilistit ry:n jäsen ja minkä autoharrastuksiltaan ehtii, hän toimii Rapalan Pärnun tehtaiden johtajana. Teksti: Sami Lindell Kuvat: Jari Saarentaus Artikkeli on lyhennelmä Moottorin Klassikko-sarjasta. Lehden 5/2014 voi ostaa digitaalisena näköisversiona Lehtiluukusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku