6.10.2017 Ajoneuvot Dibico – koska Trike tuplaturboahdetulla V8:lla pitää tehdä itse Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koska V8 Trikeä tuplaturbolla ei saa kaupasta, niin sellainen pitää tehdä itse. Ruotsissa kaksi- ja kolmipyöräisille ei ole teho-paino -rajoituksia kuten autoille. Se oli yksi syy, mikä houkutteli 19-vuotiaan jönköpingläisen Hampus Jörgensenin suunnittelemaan omaa tuplaturbolla ahdettua V8 Trikeä vuonna 2007.Autojen, moottoreiden, isojen koneiden ja metalliverstaiden ympäröimänä kasvaneelle Hampukselle rungon valmistaminen ei olisi ongelma, sillä ammattihitsarina hänen työnsä jälki kelpaisi varmasti sekä itselle että viranomaisille. Lisäksi hitsarina rahaa tuli ”kuin puusepällä, ovista ja ikkunoista”. Kun nuorimies vielä asui vanhempiensa luona, niin lähes koko palkan voisi sijoittaa trikeprojektiin. Projekti etenisi sitä mukaa kun palkkarahoja kilahtelisi tilille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahahanat ehtyvät, samoin motivaatioVuonna 2007 kaikki näytti auvoiselta, ja projekti lähti hyvin liikkeelle. Suunnitelmana oli, että triken tulee olla takaa leveä ja voimaa pitää olla riittävästi. Fordin 302-kuutiotuumainen V8-moottori löytyi sopuhintaan kaverilta, ja BMW 320:n peräkin sopivasti siihen jatkeeksi. Dibico riisuttuna pelkälle rungolle.Runko alkoi muovautua nopeasti ja triken ääriviivat paljastua. Pian trike seisoi jo omilla pyörillään, joskaan ei vielä liikkunut omin voimin. Sitten alkoivat vastoinkäymiset. Runko osoittautui liian kapeaksi, joten sitä piti leventää. Moottorin kiinnikkeetkin piti muuttaa tukevammiksi ja etujousitus uusia. Kovin pommi tuli kuitenkin työnantajalta potkujen muodossa. Rahahanat sulkeutuivat, ja kun Hampus päätti vielä lähteä opiskelemaan muutamaksi vuodeksi, tarkoitti se samalla projektin aikajanan pitenemistä vuosilla.25 000 euroa myöhemmin alkaa näyttää valmiilta.Massiivisista mittasuhteista saa käsityksen kun noin 180-senttinen Hampus Jörgensen seisoo trikensä vieressä. Ompainoa kolmipyörällä on 850 kiloa.Kolmisen vuotta sitten projekti alkoi teknisesti olla valmis. Kymmenen vuoden aikana projektiin oli uponnut noin 25 000 euroa, ja loputon määrä työntunteja. Jäljellä oli vielä katulaillisuuden vaatimat varusteet ja hyväksynnät, sekä koko komeuden purku kaikkien osien maalaamiseksi. Maalaustyötkin Hampus teki itse.Etujousitus on omaa suunnittelua.Takarenkailta mitattiin 0,4 barin ahtopaineilla 250 hevosvoimaa. Suuttimet osoittautuivat liian pieniksi E85-polttoaineelle. Laskelmat osoittavat, että isommilla suuttimilla ja samoilla ahtopaineilla moottorista on mahdollisuus saada jopa 100 hevosvoimaa enemmän. Eturenkaana on kokeiltu auton rengasta ja moottoripyörän eturengasta. Lopulta parhaaksi osoittautui Harley-Davidson Rockerin takarengas. Se on riittävän leveä mutta pyöreäprofiilisena tekee myös kääntymisestä jouhevaa. Etujarrut on lainattu Yamaha R1:stä ja takajarrut BMW 320:sta. Omapainoa koko komeudelle kertyy 850 kiloa!Suunnitelman mukaan perän tuli olla leveä. Lopputulos noudattaa suunnitelmaa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala, Hampus Jörgensen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen