6.10.2017 Ajoneuvot Dibico – koska Trike tuplaturboahdetulla V8:lla pitää tehdä itse Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koska V8 Trikeä tuplaturbolla ei saa kaupasta, niin sellainen pitää tehdä itse. Ruotsissa kaksi- ja kolmipyöräisille ei ole teho-paino -rajoituksia kuten autoille. Se oli yksi syy, mikä houkutteli 19-vuotiaan jönköpingläisen Hampus Jörgensenin suunnittelemaan omaa tuplaturbolla ahdettua V8 Trikeä vuonna 2007.Autojen, moottoreiden, isojen koneiden ja metalliverstaiden ympäröimänä kasvaneelle Hampukselle rungon valmistaminen ei olisi ongelma, sillä ammattihitsarina hänen työnsä jälki kelpaisi varmasti sekä itselle että viranomaisille. Lisäksi hitsarina rahaa tuli ”kuin puusepällä, ovista ja ikkunoista”. Kun nuorimies vielä asui vanhempiensa luona, niin lähes koko palkan voisi sijoittaa trikeprojektiin. Projekti etenisi sitä mukaa kun palkkarahoja kilahtelisi tilille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahahanat ehtyvät, samoin motivaatioVuonna 2007 kaikki näytti auvoiselta, ja projekti lähti hyvin liikkeelle. Suunnitelmana oli, että triken tulee olla takaa leveä ja voimaa pitää olla riittävästi. Fordin 302-kuutiotuumainen V8-moottori löytyi sopuhintaan kaverilta, ja BMW 320:n peräkin sopivasti siihen jatkeeksi. Dibico riisuttuna pelkälle rungolle.Runko alkoi muovautua nopeasti ja triken ääriviivat paljastua. Pian trike seisoi jo omilla pyörillään, joskaan ei vielä liikkunut omin voimin. Sitten alkoivat vastoinkäymiset. Runko osoittautui liian kapeaksi, joten sitä piti leventää. Moottorin kiinnikkeetkin piti muuttaa tukevammiksi ja etujousitus uusia. Kovin pommi tuli kuitenkin työnantajalta potkujen muodossa. Rahahanat sulkeutuivat, ja kun Hampus päätti vielä lähteä opiskelemaan muutamaksi vuodeksi, tarkoitti se samalla projektin aikajanan pitenemistä vuosilla.25 000 euroa myöhemmin alkaa näyttää valmiilta.Massiivisista mittasuhteista saa käsityksen kun noin 180-senttinen Hampus Jörgensen seisoo trikensä vieressä. Ompainoa kolmipyörällä on 850 kiloa.Kolmisen vuotta sitten projekti alkoi teknisesti olla valmis. Kymmenen vuoden aikana projektiin oli uponnut noin 25 000 euroa, ja loputon määrä työntunteja. Jäljellä oli vielä katulaillisuuden vaatimat varusteet ja hyväksynnät, sekä koko komeuden purku kaikkien osien maalaamiseksi. Maalaustyötkin Hampus teki itse.Etujousitus on omaa suunnittelua.Takarenkailta mitattiin 0,4 barin ahtopaineilla 250 hevosvoimaa. Suuttimet osoittautuivat liian pieniksi E85-polttoaineelle. Laskelmat osoittavat, että isommilla suuttimilla ja samoilla ahtopaineilla moottorista on mahdollisuus saada jopa 100 hevosvoimaa enemmän. Eturenkaana on kokeiltu auton rengasta ja moottoripyörän eturengasta. Lopulta parhaaksi osoittautui Harley-Davidson Rockerin takarengas. Se on riittävän leveä mutta pyöreäprofiilisena tekee myös kääntymisestä jouhevaa. Etujarrut on lainattu Yamaha R1:stä ja takajarrut BMW 320:sta. Omapainoa koko komeudelle kertyy 850 kiloa!Suunnitelman mukaan perän tuli olla leveä. Lopputulos noudattaa suunnitelmaa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala, Hampus Jörgensen Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous