6.10.2017 Ajoneuvot Dibico – koska Trike tuplaturboahdetulla V8:lla pitää tehdä itse Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koska V8 Trikeä tuplaturbolla ei saa kaupasta, niin sellainen pitää tehdä itse. Ruotsissa kaksi- ja kolmipyöräisille ei ole teho-paino -rajoituksia kuten autoille. Se oli yksi syy, mikä houkutteli 19-vuotiaan jönköpingläisen Hampus Jörgensenin suunnittelemaan omaa tuplaturbolla ahdettua V8 Trikeä vuonna 2007.Autojen, moottoreiden, isojen koneiden ja metalliverstaiden ympäröimänä kasvaneelle Hampukselle rungon valmistaminen ei olisi ongelma, sillä ammattihitsarina hänen työnsä jälki kelpaisi varmasti sekä itselle että viranomaisille. Lisäksi hitsarina rahaa tuli ”kuin puusepällä, ovista ja ikkunoista”. Kun nuorimies vielä asui vanhempiensa luona, niin lähes koko palkan voisi sijoittaa trikeprojektiin. Projekti etenisi sitä mukaa kun palkkarahoja kilahtelisi tilille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahahanat ehtyvät, samoin motivaatioVuonna 2007 kaikki näytti auvoiselta, ja projekti lähti hyvin liikkeelle. Suunnitelmana oli, että triken tulee olla takaa leveä ja voimaa pitää olla riittävästi. Fordin 302-kuutiotuumainen V8-moottori löytyi sopuhintaan kaverilta, ja BMW 320:n peräkin sopivasti siihen jatkeeksi. Dibico riisuttuna pelkälle rungolle.Runko alkoi muovautua nopeasti ja triken ääriviivat paljastua. Pian trike seisoi jo omilla pyörillään, joskaan ei vielä liikkunut omin voimin. Sitten alkoivat vastoinkäymiset. Runko osoittautui liian kapeaksi, joten sitä piti leventää. Moottorin kiinnikkeetkin piti muuttaa tukevammiksi ja etujousitus uusia. Kovin pommi tuli kuitenkin työnantajalta potkujen muodossa. Rahahanat sulkeutuivat, ja kun Hampus päätti vielä lähteä opiskelemaan muutamaksi vuodeksi, tarkoitti se samalla projektin aikajanan pitenemistä vuosilla.25 000 euroa myöhemmin alkaa näyttää valmiilta.Massiivisista mittasuhteista saa käsityksen kun noin 180-senttinen Hampus Jörgensen seisoo trikensä vieressä. Ompainoa kolmipyörällä on 850 kiloa.Kolmisen vuotta sitten projekti alkoi teknisesti olla valmis. Kymmenen vuoden aikana projektiin oli uponnut noin 25 000 euroa, ja loputon määrä työntunteja. Jäljellä oli vielä katulaillisuuden vaatimat varusteet ja hyväksynnät, sekä koko komeuden purku kaikkien osien maalaamiseksi. Maalaustyötkin Hampus teki itse.Etujousitus on omaa suunnittelua.Takarenkailta mitattiin 0,4 barin ahtopaineilla 250 hevosvoimaa. Suuttimet osoittautuivat liian pieniksi E85-polttoaineelle. Laskelmat osoittavat, että isommilla suuttimilla ja samoilla ahtopaineilla moottorista on mahdollisuus saada jopa 100 hevosvoimaa enemmän. Eturenkaana on kokeiltu auton rengasta ja moottoripyörän eturengasta. Lopulta parhaaksi osoittautui Harley-Davidson Rockerin takarengas. Se on riittävän leveä mutta pyöreäprofiilisena tekee myös kääntymisestä jouhevaa. Etujarrut on lainattu Yamaha R1:stä ja takajarrut BMW 320:sta. Omapainoa koko komeudelle kertyy 850 kiloa!Suunnitelman mukaan perän tuli olla leveä. Lopputulos noudattaa suunnitelmaa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala, Hampus Jörgensen Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”