19.11.2016 Ajoneuvot Ducati Multistrada 950 – Kevyempi ja ketterämpi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati Multistrada 950 on ketterämpi yleistyökalu. Tänä vuonna Ducati laajensi Multistrada-mallistoa kookkaampaan suuntaan esittelemällä Multistrada 1200 Enduron. Ensi vuodeksi mallisto laajenee toiseen suuntaan, kun vuorossa on astetta kevyempi ja ketterämpi Multistrada 950. Lähtökohtana oli suunnitella pyörä, joka soveltuu yhtä hyvin jokapäiväiseen arkiajoon, kuin pitkille matkoille matkatavaroiden ja matkustajan kanssa. Uutuus jatkaa Multistradoista tutulla linjalla, eli siinä on ”neljä erilaista moottoripyörää yksissä kuorissa”. Kuljettaja voi napin painalluksella valita Sport-, Touring-, Urban- tai Enduro-asetuksen. Tehon lisäksi samalla vaihtuvat myös luistoneston sekä lukkiutumattoman jarrujärjestelmän asetukset kuhunkin käyttötarkoitukseen sopivaksi. Touring- ja Sport-asetuksissa tehoa on käytössä täydet 113 hevosvoimaa. Urban- ja Enduro-asetuksissa teho on rajoitettu 75 hevosvoimaan. Vaikka moottori on kooltaan ja teholukemiltaan sama kuin Hyperstradassa, niin sylinterikannet ovat uudet ja myös 53-milliset ruiskurungot on suunniteltu uusiksi. Lukkiutumattomassa jarrujärjestelmässä on kolme eri asentoa. Kolmosasento suitsii pyörän käyttäytymistä tiukimmin ja sallii vähiten renkaan luistoa. Ykkösasento taas sopii paremmin esimerkiksi soratielle, sillä eturenkaalle sallitaan jonkin verran luistoa ja takarenkaasta ABS-järjestelmä on kytketty kokonaan pois. Luistonestossa on kahdeksan erilaista asetusta. Ykkösasento suitsii vähiten renkaiden luistoa, kun taas kahdeksikko rajoittaa tarvittaessa tehoa ja vääntöä eniten estäen käytännössä renkaan luistamisen kokonaan. Sekä luistonesto että ABS-järjestelmä on kytkettävissä pois päältä. Kun virrat sammutetaan ja kytketään uudelleen, kytkeytyvät molemmat järjestelmät turvallisuussyistä uudelleen päälle. Ajoasento on suunniteltu tilavaksi ja myös matkustajan tiloihin on panostettu. Pitkä 1594 millin akseliväli mahdollistaa sen, että ajo-ominaisuudet pysyvät stabiileina vaikka pyörä kuormataan raskaamminkin. Istuinkorkeus on 840 milliä. Tarjolla on myös 20 milliä korkeampi ja saman verran matalampi istuinvaihtoehto. Viihtyvyyttä pitkillä matkoilla parantaa korkeussuunnassa säädettävä tuulilasi. Kahdenkymmenen litran polttoainetankki mahdollistaa pitkät ajorupeamat tankkausten välillä. Etujousitus tulee Kayabalta, ja teleskooppihaarukan liukuputken halkaisija on komeat 48 milliä. Takana iskuja vaimentaa Sachsin valmistama monojousitus. Molemmissa voidaan säätää sekä esijännitystä että puristus- ja paluuvaimennusta. Joustomatka sekä edessä että takana on 170 milliä. Pikku-Multistradassa on kaksipuoleinen takahaarukka, kuten isommassa Enduro-versiossa. Isossa perus-Multistradassa puolestaan käytetään yksipuoleista takasvingiä. Runkona on tuttu Trellis-teräsputkirunko, ja takarungon materiaaliksi on painosyistä valittu alumiini. Eturenkaan koko on 19 tuumaa, eli pari tuumaa suurempi kuin puhtaasti katukäyttöön suunnitelluissa pyörissä. Takarengas puolestaan on kapeampi kuin isoissa katupyörissä, leveydeltään 160 milliä. Vanteissa on kuusi siroa Y-kirjaimen muotoista puolaa, jotka antavat lähes pinnavannemaisen vaikutelman. Jos yksittäisten lisävarusteiden rastittaminen tilausvaiheessa tuntuu työläältä, niin helpommalla ja halvemmalla selviää kun valitsee omaan käyttötarkoitukseen sopivimman valmiista varustepaketeista: Touring Pack, Sport Pack, Urban Pack tai Enduro Pack. Öljynvaihtohuoltojen väliksi ilmoitetaan 15 000 kilometriä tai 12 kuukautta. Multistrada 950 on kompakti ja kohtuuhintainen vaihtoehto motoristille, joka ei koe tarvitsevansa 1200-kuutioisen Multistradan 160 hevosvoimaa, mutta haluaa muuten lähes samat ominaisuudet kevyemmässä ja edullisemmassa paketissa. Ducati Multistrada 950 Moottori: kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 937 kuutiosenttimetriä Teho: 83,1 kW (113 hv) / 9000 r/min Vääntö: 96,2 Nm / 7750 r/min Istuinkorkeus 840 mm Teksti: Janne Huhtala kuvat: valmistaja Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku