19.11.2016 Ajoneuvot Ducati Multistrada 950 – Kevyempi ja ketterämpi Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Ducati Multistrada 950 on ketterämpi yleistyökalu. Tänä vuonna Ducati laajensi Multistrada-mallistoa kookkaampaan suuntaan esittelemällä Multistrada 1200 Enduron. Ensi vuodeksi mallisto laajenee toiseen suuntaan, kun vuorossa on astetta kevyempi ja ketterämpi Multistrada 950. Lähtökohtana oli suunnitella pyörä, joka soveltuu yhtä hyvin jokapäiväiseen arkiajoon, kuin pitkille matkoille matkatavaroiden ja matkustajan kanssa. Uutuus jatkaa Multistradoista tutulla linjalla, eli siinä on ”neljä erilaista moottoripyörää yksissä kuorissa”. Kuljettaja voi napin painalluksella valita Sport-, Touring-, Urban- tai Enduro-asetuksen. Tehon lisäksi samalla vaihtuvat myös luistoneston sekä lukkiutumattoman jarrujärjestelmän asetukset kuhunkin käyttötarkoitukseen sopivaksi. Touring- ja Sport-asetuksissa tehoa on käytössä täydet 113 hevosvoimaa. Urban- ja Enduro-asetuksissa teho on rajoitettu 75 hevosvoimaan. Vaikka moottori on kooltaan ja teholukemiltaan sama kuin Hyperstradassa, niin sylinterikannet ovat uudet ja myös 53-milliset ruiskurungot on suunniteltu uusiksi. Lukkiutumattomassa jarrujärjestelmässä on kolme eri asentoa. Kolmosasento suitsii pyörän käyttäytymistä tiukimmin ja sallii vähiten renkaan luistoa. Ykkösasento taas sopii paremmin esimerkiksi soratielle, sillä eturenkaalle sallitaan jonkin verran luistoa ja takarenkaasta ABS-järjestelmä on kytketty kokonaan pois. Luistonestossa on kahdeksan erilaista asetusta. Ykkösasento suitsii vähiten renkaiden luistoa, kun taas kahdeksikko rajoittaa tarvittaessa tehoa ja vääntöä eniten estäen käytännössä renkaan luistamisen kokonaan. Sekä luistonesto että ABS-järjestelmä on kytkettävissä pois päältä. Kun virrat sammutetaan ja kytketään uudelleen, kytkeytyvät molemmat järjestelmät turvallisuussyistä uudelleen päälle. Ajoasento on suunniteltu tilavaksi ja myös matkustajan tiloihin on panostettu. Pitkä 1594 millin akseliväli mahdollistaa sen, että ajo-ominaisuudet pysyvät stabiileina vaikka pyörä kuormataan raskaamminkin. Istuinkorkeus on 840 milliä. Tarjolla on myös 20 milliä korkeampi ja saman verran matalampi istuinvaihtoehto. Viihtyvyyttä pitkillä matkoilla parantaa korkeussuunnassa säädettävä tuulilasi. Kahdenkymmenen litran polttoainetankki mahdollistaa pitkät ajorupeamat tankkausten välillä. Etujousitus tulee Kayabalta, ja teleskooppihaarukan liukuputken halkaisija on komeat 48 milliä. Takana iskuja vaimentaa Sachsin valmistama monojousitus. Molemmissa voidaan säätää sekä esijännitystä että puristus- ja paluuvaimennusta. Joustomatka sekä edessä että takana on 170 milliä. Pikku-Multistradassa on kaksipuoleinen takahaarukka, kuten isommassa Enduro-versiossa. Isossa perus-Multistradassa puolestaan käytetään yksipuoleista takasvingiä. Runkona on tuttu Trellis-teräsputkirunko, ja takarungon materiaaliksi on painosyistä valittu alumiini. Eturenkaan koko on 19 tuumaa, eli pari tuumaa suurempi kuin puhtaasti katukäyttöön suunnitelluissa pyörissä. Takarengas puolestaan on kapeampi kuin isoissa katupyörissä, leveydeltään 160 milliä. Vanteissa on kuusi siroa Y-kirjaimen muotoista puolaa, jotka antavat lähes pinnavannemaisen vaikutelman. Jos yksittäisten lisävarusteiden rastittaminen tilausvaiheessa tuntuu työläältä, niin helpommalla ja halvemmalla selviää kun valitsee omaan käyttötarkoitukseen sopivimman valmiista varustepaketeista: Touring Pack, Sport Pack, Urban Pack tai Enduro Pack. Öljynvaihtohuoltojen väliksi ilmoitetaan 15 000 kilometriä tai 12 kuukautta. Multistrada 950 on kompakti ja kohtuuhintainen vaihtoehto motoristille, joka ei koe tarvitsevansa 1200-kuutioisen Multistradan 160 hevosvoimaa, mutta haluaa muuten lähes samat ominaisuudet kevyemmässä ja edullisemmassa paketissa. Ducati Multistrada 950 Moottori: kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 937 kuutiosenttimetriä Teho: 83,1 kW (113 hv) / 9000 r/min Vääntö: 96,2 Nm / 7750 r/min Istuinkorkeus 840 mm Teksti: Janne Huhtala kuvat: valmistaja Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Yleinen Kawasaki Ninja ZX-10R – siivekkeiden verran paremmaksi 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Moottoripyörät Nakujen kantaisä uudistui – Ducati Monster on kauniimpi, kevyempi ja teknisempi 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 8.11.2025 Yleinen Kawasaki Ninja ZX-10R – siivekkeiden verran paremmaksi 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan