4.10.2022 Ajoneuvot Ducati Multistrada V4 Rally – Lisää muhkeutta ja varustusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime vuonna esitelty Multistrada V4 saa rinnalleen isotankkisemman, pitkäjoustoisemman ja paremmin varustellun Rally-version. Vuosi sitten Ducati julkisti täysin uuden Multistradan, jossa vanhan mallin V2-moottori oli vaihtunut V4-moottoriksi. Tietysti kaikki muukin runkoa, geometriaa ja elektroniikkaa myöten meni samalla uusiksi. Peräti 170-hevosvoimainen Multistrada V4 oli seikkailuhenkisestä ulkonäöstään huolimatta 170 millimisine joustomatkoineen ja valuvanteineen suunnattu enemmän matkailuun kuin varsinaiseen adventureajoon.Nyt Multistrada V4 -mallisto kasvaa pinnavanteisella Rally-versiolla, joka on maastohenkisempi, varusteltu paremmin matkailuun ja varustelun myötä myös hinta nousee perusmallia korkeammalle.Muhkeutta tuo 22 litrasta 30-litraiseksi kasvatettu polttoainetankki. Luokkansa tehokkainta V4-moottoria moitittiin viime vuonna janoiseksi, ja Rally on siinä suhteessakin saanut parannuksen.Takimmaisten sylinterien lepuutustoiminto toimi viime vuonna vain paikallaan ollessa, nyt myös ajon aikana niissä ajotilanteissa, joissa tehontarve on vähäinen. Muutoksilla hiilidioksidipäästöjen luvataan alentuneen 10 grammalla kilometriä kohti, vaikka Rallyssa on 20 kilogrammaa enemmän massaa ja isomman tuulilasin tuoma suurempi ilmanvastus.Joustomatkat ovat nyt edessä ja takana 200 millimetriä, kun perusmallin etupäässä joustoa on 170 millimetriä ja takana kymmenen millimetriä enemmän. Muutos kasvattaa samalla istuinkorkeutta 30 millimetrillä.Jotta kuljettajan olisi helpompi yltää maahan ja käsitellä pyörää paikallaan ja hitaissa nopeuksissa, on semiaktiivinen jousitus varustettu järjestelmällä, jossa kuljettaja voi yhdellä napin painalluksella säätää jousen esijännityksen minimiin, mikä samalla laskee istuinkorkeutta. Järjestelmä toimii turvallisuussyistä vain alhaisissa nopeuksissa.Matkustusmukavuutta silmällä pitäen tuulilasi on Rallyssa 40 millimetriä korkeampi ja 20 leveämpi. Takarunkoa on pidennetty, jolloin sivulaukkuja ja takalaukkua on saatu siirrettyä taaksepäin, ja näin matkustajalle jää enemmän tilaa.Luiston- ja keulimiseneston sekä moottorijarrun säätömahdollisuuden lisäksi varustukseen kuuluu mm. adaptiivinen vakionopeussäädin, kuolleenkulman varoitin, mäkilähtöavustin sekä avaimeton käyttöjärjestelmä. Massa tankattuna on 260 kilogrammaa.Värivaihtoehtoja on kaksi: Ducatin punainen sekä harjatun alumiinin ja mattamustan yhdistelmä. Hinnat vahvistetaan vuoden 2022 loppuun mennessä. Ensimmäiset pyörät toimitetaan jälleenmyyjille helmikuun 2023 aikana.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: DucatiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”