ducati sähköistyminen

Ajoneuvot Moottoripyörät Moottoriurheilu 23.10.2021

Ducatilta jättiharppaus sähköiseen suuntaan

Sähkömoottoripyörien MotoE-sarjassa kilpaillaan kaudesta 2023 alkaen Ducatin valmistamilla moottoripyörillä.

Italialainen moottoripyörävalmistaja Ducati yllätti kaikki ilmoittamalla, että se toimittaa MotoGP-sarjan yhteydessä ajettavan FIM Enel MotoE -luokan sähkömoottoripyörät kaudesta 2023 alkaen. Yhteistyö MotoGP-sarjan organisaattorin Dorna Sportsin ja Ducatin välillä julkaistiin Misanon MotoGP-kisan aattona järjestetyssä ylimääräisessä lehdistötilaisuudessa.

Energica vaihtuu Ducatiksi

FIM Enel MotoE -luokkaa on ajettu ratamoottoripyöräilyn MotoGP-sarjan MM-osakilpailujen yhteydessä vuodesta 2019 alkaen. Kaudella 2021 MotoE-sähköpyörät kilpailivat kuutena MotoGP-viikonloppuna, ja osassa niistä luokassa ajettiin kaksi kilpailulähtöä. Sarjaan osallistuvat tiimit käyttävät kaikki samanlaista Energica Ego Corsa -sähkömoottoripyörää. Italialaisvalmistajan pyörän teho on 150-160 hevosvoimaa, vääntö yli 220 newtonmetriä ja huippunopeutta sille luvataan 270 kilometriä tunnissa.

Tämä luonnoskuva on kaikki, mitä tällä hetkellä tiedetään Ducatin tulevasta MotoE-kilpurista

Tehoa on siis saman verran kuin Moto2-luokan kilpureissa, mutta 260 kilon painoisena (kuljettajan kanssa yhteensä n. 330 kg) se on yli sata kiloa painavampi, joten radan pituudesta riippuen Moto2-pyörä on kierroksella noin 5-6 sekuntia nopeampi. Käytännössä MotoE-pyörät ovat olleet ratakierroksella suunnilleen yhtä nopeita kuin Moto3-pyörät, joissa 55 hevosvoiman vastineeksi painoa on kuljettajan kanssa oltava minimissään yhteensä vain 152 kiloa.

Alhainen paino ykkösprioriteetti

Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali kertoi lehdistötilaisuudessa, että koska Ducatit tunnetaan kilpailuluokasta riippumatta kevyestä painostaan, myös MotoE-luokkaan suunniteltava Ducati tulee olemaan huomattavan kevyt. Ducati kilpailee tällä hetkellä menestyksekkäästi sekä MotoGP- että Superbike-luokissa MM-tasolla, eli se keskittyy molemmissa sarjoissa pelkästään nopeimpaan ja tehokkaimpaan kilpailuluokkaan.

ducati sähköistyminen

Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali (vas) ja Dorna Sportsin toimitusjohtaja Carmelo Ezpeleta kättelivät sopimuksen merkiksi

MotoE onkin italialaisvalmistajalle mielenkiintoinen päänavaus, erityisesti kun Ducatin valikoimissa ei tällä hetkellä ole yhtään sähkömoottoripyörää. Teknisistä valmiuksista asia ei kuitenkaan jää kiinni, sillä Ducati kuuluu Volkswagen-konserniin, joten autopuolen kokemus sähköisistä voimalinjoista on suureksi avuksi ja pienin muutoksin siirrettävissä myös kaksipyöräisiin ajoneuvoihin. Nyt julkistetun sopimuksen on helppo ennakoida tarkoittavan sitä, että Ducatilta tullaan lähitulevaisuudessa näkemään myös tieliikennekäyttöön suunnattuja sähkömoottoripyörävaihtoehtoja.

Dorna Sportsin ja Ducatin välinen sopimus on nelivuotinen, eli Ducateilla kilpaillaan MotoE-luokassa kaudesta 2023 kauteen 2026.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Ducati

Kaikki koeajot

Uusimmat