23.10.2021 Ajoneuvot Ducatilta jättiharppaus sähköiseen suuntaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkömoottoripyörien MotoE-sarjassa kilpaillaan kaudesta 2023 alkaen Ducatin valmistamilla moottoripyörillä. Italialainen moottoripyörävalmistaja Ducati yllätti kaikki ilmoittamalla, että se toimittaa MotoGP-sarjan yhteydessä ajettavan FIM Enel MotoE -luokan sähkömoottoripyörät kaudesta 2023 alkaen. Yhteistyö MotoGP-sarjan organisaattorin Dorna Sportsin ja Ducatin välillä julkaistiin Misanon MotoGP-kisan aattona järjestetyssä ylimääräisessä lehdistötilaisuudessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnergica vaihtuu DucatiksiFIM Enel MotoE -luokkaa on ajettu ratamoottoripyöräilyn MotoGP-sarjan MM-osakilpailujen yhteydessä vuodesta 2019 alkaen. Kaudella 2021 MotoE-sähköpyörät kilpailivat kuutena MotoGP-viikonloppuna, ja osassa niistä luokassa ajettiin kaksi kilpailulähtöä. Sarjaan osallistuvat tiimit käyttävät kaikki samanlaista Energica Ego Corsa -sähkömoottoripyörää. Italialaisvalmistajan pyörän teho on 150-160 hevosvoimaa, vääntö yli 220 newtonmetriä ja huippunopeutta sille luvataan 270 kilometriä tunnissa.Tämä luonnoskuva on kaikki, mitä tällä hetkellä tiedetään Ducatin tulevasta MotoE-kilpuristaTehoa on siis saman verran kuin Moto2-luokan kilpureissa, mutta 260 kilon painoisena (kuljettajan kanssa yhteensä n. 330 kg) se on yli sata kiloa painavampi, joten radan pituudesta riippuen Moto2-pyörä on kierroksella noin 5-6 sekuntia nopeampi. Käytännössä MotoE-pyörät ovat olleet ratakierroksella suunnilleen yhtä nopeita kuin Moto3-pyörät, joissa 55 hevosvoiman vastineeksi painoa on kuljettajan kanssa oltava minimissään yhteensä vain 152 kiloa.Alhainen paino ykkösprioriteettiDucatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali kertoi lehdistötilaisuudessa, että koska Ducatit tunnetaan kilpailuluokasta riippumatta kevyestä painostaan, myös MotoE-luokkaan suunniteltava Ducati tulee olemaan huomattavan kevyt. Ducati kilpailee tällä hetkellä menestyksekkäästi sekä MotoGP- että Superbike-luokissa MM-tasolla, eli se keskittyy molemmissa sarjoissa pelkästään nopeimpaan ja tehokkaimpaan kilpailuluokkaan.Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali (vas) ja Dorna Sportsin toimitusjohtaja Carmelo Ezpeleta kättelivät sopimuksen merkiksiMotoE onkin italialaisvalmistajalle mielenkiintoinen päänavaus, erityisesti kun Ducatin valikoimissa ei tällä hetkellä ole yhtään sähkömoottoripyörää. Teknisistä valmiuksista asia ei kuitenkaan jää kiinni, sillä Ducati kuuluu Volkswagen-konserniin, joten autopuolen kokemus sähköisistä voimalinjoista on suureksi avuksi ja pienin muutoksin siirrettävissä myös kaksipyöräisiin ajoneuvoihin. Nyt julkistetun sopimuksen on helppo ennakoida tarkoittavan sitä, että Ducatilta tullaan lähitulevaisuudessa näkemään myös tieliikennekäyttöön suunnattuja sähkömoottoripyörävaihtoehtoja.Dorna Sportsin ja Ducatin välinen sopimus on nelivuotinen, eli Ducateilla kilpaillaan MotoE-luokassa kaudesta 2023 kauteen 2026.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati ja Energica Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 11.5.2025 Moottoripyörät Moottoripyörien applikaatiot tekevät navigaattorin turhaksi 10.5.2025 Moottoripyörät Käyttötesti: Vakuutusten vertaileminen kannattaa edelleen – CF Motossa härskit hintaerot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?