23.10.2021 Ajoneuvot Ducatilta jättiharppaus sähköiseen suuntaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkömoottoripyörien MotoE-sarjassa kilpaillaan kaudesta 2023 alkaen Ducatin valmistamilla moottoripyörillä. Italialainen moottoripyörävalmistaja Ducati yllätti kaikki ilmoittamalla, että se toimittaa MotoGP-sarjan yhteydessä ajettavan FIM Enel MotoE -luokan sähkömoottoripyörät kaudesta 2023 alkaen. Yhteistyö MotoGP-sarjan organisaattorin Dorna Sportsin ja Ducatin välillä julkaistiin Misanon MotoGP-kisan aattona järjestetyssä ylimääräisessä lehdistötilaisuudessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnergica vaihtuu DucatiksiFIM Enel MotoE -luokkaa on ajettu ratamoottoripyöräilyn MotoGP-sarjan MM-osakilpailujen yhteydessä vuodesta 2019 alkaen. Kaudella 2021 MotoE-sähköpyörät kilpailivat kuutena MotoGP-viikonloppuna, ja osassa niistä luokassa ajettiin kaksi kilpailulähtöä. Sarjaan osallistuvat tiimit käyttävät kaikki samanlaista Energica Ego Corsa -sähkömoottoripyörää. Italialaisvalmistajan pyörän teho on 150-160 hevosvoimaa, vääntö yli 220 newtonmetriä ja huippunopeutta sille luvataan 270 kilometriä tunnissa.Tämä luonnoskuva on kaikki, mitä tällä hetkellä tiedetään Ducatin tulevasta MotoE-kilpuristaTehoa on siis saman verran kuin Moto2-luokan kilpureissa, mutta 260 kilon painoisena (kuljettajan kanssa yhteensä n. 330 kg) se on yli sata kiloa painavampi, joten radan pituudesta riippuen Moto2-pyörä on kierroksella noin 5-6 sekuntia nopeampi. Käytännössä MotoE-pyörät ovat olleet ratakierroksella suunnilleen yhtä nopeita kuin Moto3-pyörät, joissa 55 hevosvoiman vastineeksi painoa on kuljettajan kanssa oltava minimissään yhteensä vain 152 kiloa.Alhainen paino ykkösprioriteettiDucatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali kertoi lehdistötilaisuudessa, että koska Ducatit tunnetaan kilpailuluokasta riippumatta kevyestä painostaan, myös MotoE-luokkaan suunniteltava Ducati tulee olemaan huomattavan kevyt. Ducati kilpailee tällä hetkellä menestyksekkäästi sekä MotoGP- että Superbike-luokissa MM-tasolla, eli se keskittyy molemmissa sarjoissa pelkästään nopeimpaan ja tehokkaimpaan kilpailuluokkaan.Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali (vas) ja Dorna Sportsin toimitusjohtaja Carmelo Ezpeleta kättelivät sopimuksen merkiksiMotoE onkin italialaisvalmistajalle mielenkiintoinen päänavaus, erityisesti kun Ducatin valikoimissa ei tällä hetkellä ole yhtään sähkömoottoripyörää. Teknisistä valmiuksista asia ei kuitenkaan jää kiinni, sillä Ducati kuuluu Volkswagen-konserniin, joten autopuolen kokemus sähköisistä voimalinjoista on suureksi avuksi ja pienin muutoksin siirrettävissä myös kaksipyöräisiin ajoneuvoihin. Nyt julkistetun sopimuksen on helppo ennakoida tarkoittavan sitä, että Ducatilta tullaan lähitulevaisuudessa näkemään myös tieliikennekäyttöön suunnattuja sähkömoottoripyörävaihtoehtoja.Dorna Sportsin ja Ducatin välinen sopimus on nelivuotinen, eli Ducateilla kilpaillaan MotoE-luokassa kaudesta 2023 kauteen 2026.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati ja Energica Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta