17.9.2017 Ajoneuvot Ei kateutta autoteollisuudelle: maasturien, sähköautojen ja poliittisen pelin ristiriitaisuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Frankfurtin autonäyttely herätti ajattelemaan, miten ristiriitaisten vaatimusten keskellä autonvalmistajat ovat. Moottorin tiimi pyöri maanantaista keskiviikkoon ahkerasti pitkin Frankfurtin messukeskuksen halleja. Vierailu Euroopan autovuoden merkittävimpään autonäyttelyyn oli samaan aikaan upeaa, mielenkiintoista ja turhauttavaa.Maanantaina kävimme Volkswagen Groupin ennakkoillassa. Koko konserni esitteli uutuuksia lupaavasta Škoda Karoqista ihanaan Bentley Continental GT:hen. Päällimmäiseksi nousi pääjohtaja Matthias Müllerin puheenvuoro: vuonna 2025 neljännes koko konsernin myymistä ajoneuvoista on täyssähköautoja.Vielä tänään väite vaikuttaa hurjalta. Monet suhtautuvat autoiluun ilman polttomoottoria epäilevästi. Riittääkö toimintamatka? Entä pakkanen?Sähköautot kehittyvät kuitenkin nopeasti. Jos vuonna 2025 neljännes Volkswagen Groupin asiakkaista päätyy sähköautoon, johtuu se vain siitä, että he kokevat sähköauton polttomoottoria paremmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkö laimentaa päästöjäEuroopan Unionin autonvalmistajille asettamat laskennalliset hiilidioksidipäästörajat kiristyvät vauhdilla. Vuoden 2015 tavoite 130 g/km alitettiin hienosti, kaikkien myytyjen autojen keskiarvo oli 118,1 grammaa kilometrillä. Se ei suuresti ilostuta, sillä vuodesta 2020 eteenpäin raja kiristyy pehmeällä laskulla 95 grammaan kilometrillä. Se tarkoittaa 4,1 litraa bensiiniä tai 3,6 litraa dieseliä sataa kilometriä kohden.Käytännössä rajan saavuttaminen vaatii polttomoottorimallien rinnalle sähköautoja tai ainakin ladattavia hybridejä. Virallisilta päästöiltään matala- tai jopa nollapäästöinen auto kun kaunistaa kymmenen polttomoottoriauton päästöjä yllättävän paljon.Jos autonvalmistaja epäonnistuu tavoitteessa, joutuu se maksamaan jokaisesta myydystä autosta 95 euroa per ylittynyt gramma. Jo sata euroa lisää kustannuksia autonvalmistajalle näkyy paljon suurempana summana asiakkaalle. Vaikka autoteollisuus on kalliita tuotteita myyvä valtava bisnes, se ei useimmille merkeille ole mikään kultakaivos. Siksi niin moni automerkki tekee tappiota. Sakkomaksuun ei siis ole varaa – ellei auto ole Bentley Continental GT.Erikoinen oravanpyöräSähköautoja tarvitaan, jotta perinteisiä polttomoottoriautoja voidaan myydä ilman sakkomaksuja. Ja vielä pitkän aikaa polttomoottori on korvaamaton. Sen Volkswagenin Müller tiivisti hienosti:–Tienaamme polttomoottoreilla rahaa, jota investoimme sähköteknologiaan.Polttomoottorilla on siis kiistaton paikkansa nyt ja lähitulevaisuudessa. Ilman sitä epäilijät käännyttävän sähköauton kehittäminen on vaikeaa. Vuosi 2025 on kuitenkin vain yhden autosukupolven päässä.Katumaasturin ongelmaTässä kohtaa lienee syytä paljastaa, monta sähköistä sarjatuotantoautoa Frankfurtin autonäyttelyssä lopulta paljastettiin: ei yhtään. Sähkökausi on tulossa, mutta se ei alkanut syyskuussa 2017.Sen sijaan näimme pienten katumaasturien vyöryn. Juuri Volkswagen T-Rocin ja Hyundai Konan kaltaisia tuotteita me autoilijat nyt haluamme. Se on autonvalmistajalle aikamyrkkyä: katumaasturin korkeus nostaa ilmanvastuksen kautta kulutusta. Kun päästölaskuissa lopulta siirrytään uuteen korkeampia nopeuksia painottavaan WLTP-mittaussykliin, korostuu korkeuden vaikutus entisestään. Mitä paremmin nämä korkeat autot myyvät, sitä suurempi ongelma autonvalmistajilla on päästörajan kiristyessä.Autonvalmistajat ovat vaikeassa paikassa: me autoilijat olemme ihastuneet tehtaiden kannalta vaikeisiin katumaastureihin. Jotta niitä voitaisiin myydä kannattavasti, täytyy hiilidioksidipäästöjä puhdistaa sähköautoilla jo muutaman vuoden päästä. Sähköautojen kehitykseen saatava raha tulee tavallisista polttomoottoreista. Ja niiden tulevaisuudesta poliitikot yrittävät tehdä epäselvää.Frankfurtin autonäyttely on kohta ohi, mutta varsinainen show on vasta alkamassa.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen