17.9.2017 Ajoneuvot Ei kateutta autoteollisuudelle: maasturien, sähköautojen ja poliittisen pelin ristiriitaisuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Frankfurtin autonäyttely herätti ajattelemaan, miten ristiriitaisten vaatimusten keskellä autonvalmistajat ovat. Moottorin tiimi pyöri maanantaista keskiviikkoon ahkerasti pitkin Frankfurtin messukeskuksen halleja. Vierailu Euroopan autovuoden merkittävimpään autonäyttelyyn oli samaan aikaan upeaa, mielenkiintoista ja turhauttavaa. Maanantaina kävimme Volkswagen Groupin ennakkoillassa. Koko konserni esitteli uutuuksia lupaavasta Škoda Karoqista ihanaan Bentley Continental GT:hen. Päällimmäiseksi nousi pääjohtaja Matthias Müllerin puheenvuoro: vuonna 2025 neljännes koko konsernin myymistä ajoneuvoista on täyssähköautoja. Vielä tänään väite vaikuttaa hurjalta. Monet suhtautuvat autoiluun ilman polttomoottoria epäilevästi. Riittääkö toimintamatka? Entä pakkanen? Sähköautot kehittyvät kuitenkin nopeasti. Jos vuonna 2025 neljännes Volkswagen Groupin asiakkaista päätyy sähköautoon, johtuu se vain siitä, että he kokevat sähköauton polttomoottoria paremmaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähkö laimentaa päästöjä Euroopan Unionin autonvalmistajille asettamat laskennalliset hiilidioksidipäästörajat kiristyvät vauhdilla. Vuoden 2015 tavoite 130 g/km alitettiin hienosti, kaikkien myytyjen autojen keskiarvo oli 118,1 grammaa kilometrillä. Se ei suuresti ilostuta, sillä vuodesta 2020 eteenpäin raja kiristyy pehmeällä laskulla 95 grammaan kilometrillä. Se tarkoittaa 4,1 litraa bensiiniä tai 3,6 litraa dieseliä sataa kilometriä kohden. Käytännössä rajan saavuttaminen vaatii polttomoottorimallien rinnalle sähköautoja tai ainakin ladattavia hybridejä. Virallisilta päästöiltään matala- tai jopa nollapäästöinen auto kun kaunistaa kymmenen polttomoottoriauton päästöjä yllättävän paljon. Jos autonvalmistaja epäonnistuu tavoitteessa, joutuu se maksamaan jokaisesta myydystä autosta 95 euroa per ylittynyt gramma. Jo sata euroa lisää kustannuksia autonvalmistajalle näkyy paljon suurempana summana asiakkaalle. Vaikka autoteollisuus on kalliita tuotteita myyvä valtava bisnes, se ei useimmille merkeille ole mikään kultakaivos. Siksi niin moni automerkki tekee tappiota. Sakkomaksuun ei siis ole varaa – ellei auto ole Bentley Continental GT. Erikoinen oravanpyörä Sähköautoja tarvitaan, jotta perinteisiä polttomoottoriautoja voidaan myydä ilman sakkomaksuja. Ja vielä pitkän aikaa polttomoottori on korvaamaton. Sen Volkswagenin Müller tiivisti hienosti: –Tienaamme polttomoottoreilla rahaa, jota investoimme sähköteknologiaan. Polttomoottorilla on siis kiistaton paikkansa nyt ja lähitulevaisuudessa. Ilman sitä epäilijät käännyttävän sähköauton kehittäminen on vaikeaa. Vuosi 2025 on kuitenkin vain yhden autosukupolven päässä. Katumaasturin ongelma Tässä kohtaa lienee syytä paljastaa, monta sähköistä sarjatuotantoautoa Frankfurtin autonäyttelyssä lopulta paljastettiin: ei yhtään. Sähkökausi on tulossa, mutta se ei alkanut syyskuussa 2017. Sen sijaan näimme pienten katumaasturien vyöryn. Juuri Volkswagen T-Rocin ja Hyundai Konan kaltaisia tuotteita me autoilijat nyt haluamme. Se on autonvalmistajalle aikamyrkkyä: katumaasturin korkeus nostaa ilmanvastuksen kautta kulutusta. Kun päästölaskuissa lopulta siirrytään uuteen korkeampia nopeuksia painottavaan WLTP-mittaussykliin, korostuu korkeuden vaikutus entisestään. Mitä paremmin nämä korkeat autot myyvät, sitä suurempi ongelma autonvalmistajilla on päästörajan kiristyessä. Autonvalmistajat ovat vaikeassa paikassa: me autoilijat olemme ihastuneet tehtaiden kannalta vaikeisiin katumaastureihin. Jotta niitä voitaisiin myydä kannattavasti, täytyy hiilidioksidipäästöjä puhdistaa sähköautoilla jo muutaman vuoden päästä. Sähköautojen kehitykseen saatava raha tulee tavallisista polttomoottoreista. Ja niiden tulevaisuudesta poliitikot yrittävät tehdä epäselvää. Frankfurtin autonäyttely on kohta ohi, mutta varsinainen show on vasta alkamassa. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt