6.9.2017 Ajoneuvot Kun VW laittaa parastaan: täysin uusi Bentley Continental GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos onni suosii rahapeleissä tai levytyssopimuksissa, voisi kolmannen sukupolven Bentley Continental GT olla elämäntapaan soveltuva matkustusväline. Bentley Continental GT on saksalais-brittiläinen näkemys pitkien matkojen luksusautosta. Nyt tuttu grand tourer siirtyy täysin uuteen kolmanteen sukupolveen tuomalla yhtälöön lisää tehoa, luksusta ja tyyliä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 12 sylinteriä, tietenkin 0–100 km/h taittuu 3,7 sekunnissa ja huippunopeus on helposti muistettava 333 km/h. Polttoainetta puolestaan kuluu valmistajan mukaan 12,4 litraa per 100 kilometriä, noin 16% edeltäjää vähemmän. 276 grammaa per kilometri olevat hiilidioksidipäästöt eivät varsinaisesti huumaa mataluudellaan, mutta Bentleyn mukaan uusi Continental GT on valmis Euro 6 -päästörajojen kakkosvaiheeseen. Näiden suoritusarvojen takaa löytyy uudistettu 8-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, jota kirittää käsin koottu 6,0-litrainen W12 TSI -moottori kahdella turbolla höystettynä. W-rakenteen ansiosta jalolla 12 sylinterillä varustettu moottori on noin neljänneksen perinteistä V12-moottoria lyhyempi. Moottorinohjaus suorittaa 300 miljoonaa laskutoimitusta joka sekunti ja moottori osaa sammuttaa 6 sylinteriä silloin, kun niitä ei tarvita. Käytössä on myös jo matalissa nopeuksissa toimiva Stop-Start-järjestelmä. Mikäli kaasupolkimen kuitenkin painaa lattiaan saakka, on käytettävissä 635 hevosvoiman teho ja 900 newtonmetrin vääntö. Vaihteiston kannalta äkkilähtöjä hallitsee erillinen Sport Launch -toiminto, joka tunnustelee kytkimen painetta ennakkoon. Pehmeyden kannalta edellisen mallin momentinmuunnin on vaihtunut nyt kaksoismassaiseen vauhtipyörään, jotta voimalinjan värinät eivät häiritsisi matkustamossa. Nelivetojärjestelmä on uusittu, joten kiinteän 40/60-voimanjaon sijaan uusi järjestelmä annostelee voimaa pidon ja tarpeen mukaan, suosien kuitenkin taka-akselia mahdollisuuksien mukaan ja hilliten kiinteän nelivedon aliohjaavaa käytöstä. Uutta tekniikkaa nähdään myös muualla pohjarakenteissa. Ilmajousituksen kapasiteettia on kasvatettu peräti 60% pehmeimmällä asetuksella, antaen Bentleyn insinööreille enemmän säätövaraa erilaisten ajotilojen suhteen. Säädettävä CDC-iskunvaimennus osaa kommunikoida myös ilmajousituksen kanssa matkustusmukavuuden ja ajodynamiikan vaatimuksista eri tieolosuhteissa. Komeuden kruunaa 48-volttinen sähköjärjestelmä, jota hyödynnetään sähköisissä kallistuksenvakaajissa. Tyylikkäämpi, tietenkin Jos uusi Bentley Continental GT näyttää ikään kuin kasvaneen aikuiseksi, syy on uudistetuissa mittasuhteissa. Valmistajan mukaan etuakselia on puskettu 135 mm eteenpäin ja samalla auton keula on pidempi ja matalampi. Moottori on myös sijoitettu taemmaksi paremman painonjakauman nimissä. Uudessa mallissa 55% 2,2 tonnin painosta jakautuu etuakselille. Tutut korimuodot ovat samalla saaneet terävämmän ilmeen. Bentley antaa kunnian sen erityiselle Super Formed -valmistusprosessille, jossa alumiini kuumennetaan peräti 500°C lämpöiseksi, antaen muotoilijoille enemmän vapauksia monimutkaisten muotojen suhteen. Uusi Continental GT on ensimmäinen Bentley, jossa tuotantomenetelmää nähdään koko auton osalta, sillä Super Formed on aiemmin ollut merkin lokasuojien valmistusmenetelmä. Uusien materiaalien ja prosessien ansiosta Continental GT:n kori on myös keventynyt 80 kilogrammalla parantuneista sisätiloista huolimatta. Auton silminä toimivat valot ovat nekin saaneet uutta säihkettä, johon on haettu inspiraatiota kristalleista. Uudet takavalot lainaavat soikiomuotonsa pakoputkien muodosta. Pakoputkien päässä oleva perforointi puolestaan, paitsi näyttää komealta, myös auttaa viilentämään putkiston lämpötilaa. Ison 4,8 metriä pitkän auton kohdalla huomio kiinnittyy luonnollisesti myös vanteisiin, vakiovanteiden ollessa 21-tuumaiset ja lisävarusteisten taottujen kevytvanteiden ollessa peräti 22-tuumaiset. Vakiovärikartta kattaa 17 huolellisesti valittua väriä, mutta lisäksi tarjolla on 70 värisävyn lisäpaletti. Luonnollisesti Bentleyn luottoasiakkaille on tarjolla myös rajaton väritäsmäyspalvelu, jonka avulla auton saa tilattua ihan missä värissä tahansa. Loistokkaampi, tietenkin Aiemminkin loistokkaista sisustoistaan tunnettu Bentley on jälleen pyrkinyt ylittämään itsensä uuden Continental GT:n kohdalla. Niinpä tarjolla on ensimmäistä kertaa kahden eri puuviilun yhdistelmiä ja valmistaja kertoo kiinnittäneensä huomiota myös harvinaisten puulaatujen ekologisuuteen. Jokaisen Conti GT:n matkustamo vaatii yli 10 neliömetriä puuta ja listojen valmistaminen ja sovittaminen vaatii yhdeksän tuntia käsityötä. Tarjolla on yhteensä 8 erilaista puuviilua sekä 4 kahden puulajin yhdistelmää. Verhoiluvaihtoehtoina on 15 erilaista lattiakangasvaihtoehtoa ja 15 erilaista vaihtoehtoa nahkaverhoilun osalta. Kojelaudan kanssa sointuvan keskikonsolin lisäksi tarjolla on täysin uusi vaihtoehto, sillä keskikonsolin voi tilata loistokelloista tutulla Geneven raidoilla varustettuna. Prosessissa koneistetaan 5 millimetriä leveät raidat 0,6 mm paksuun alumiiniin. Bentleyn mukaan tämä on ensimmäinen kerta, kun luksustuotteista tuttua pintakäsittelyä tarjotaan autoteollisuudessa. Huomioitavaa on myös uusi "timantti timantin sisässä" -nahkakuviointi, jonka suunnitteleminen vaati Bentleyltä 18 kuukauden kehitystyön. Kuvioon käytettävät 712 ommelta kun tuli sijoittaa yksilöllisen tarkasti, asettaen merkittäviä haasteita kohtuullisen ripeässä tuotantoympäristössä. Vaikeammin havaittavaa uutta ovat ristikuvioinnit Bentleyn tutuissa metallisissa käyttökytkimissä ja pronssiupotukset perinteisten hallintalaitteiden välissä. Matkustusmukavuudestakaan ei tarvitse tinkiä, sillä etuistuimet säätyvät peräti 20 eri suuntaan. Tuulilasissa ja sivuikkunoissa käytetään laminoitua akustista lasia, hiljentäen matkustamoa ulkomaailman julmuudesta 9 desibelin verran. Jos hiljaisuutta haluaa torjua, tarjolla on kolme eri äänentoistovaihtoehtoa humpan kuunteluun. Perusmalliset stereot käsittävät 10 kaiutinta ja 650 wattia tehoa. Automaailmassa viime vuosina voimakkaasti näkynyt Bang & Olufsen puolestaan tuo peliin 16 kaiutinta ja 1 500 wattia sekä ensimmäistä kertaa autossa kuultavan BeoSonic-äänensäätöjärjestelmän. Kovimmin jytää Naim Audion 2 200 -wattinen 18 kaiuttimen järjestelmä, joka lisää etuistuimiin aktiiviset bassohytkyttimet. Virtuaalimittariston lisäksi hämmästystä aiheuttaa 12,3-tuumainen kosketusnäyttö, joka pyörähtää käynnistyksen yhteydessä esiin puupaneloinnin keskeltä. Valittavana on puupinnan ja kosketusnäytön lisäksi perinteisillä mittareilla varustettu kolmas sivu. Bentleyn mukaan käyttöliittymässä on tasapainoteltu helpon käytettävyyden, modernin ulkoasun ja klassisten elementtien välillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vieläkin enemmän, tietenkin Tarjolla on myös kaksi teknologiapakettia, City ja Touring, jotka tuovat mukanaan joukon erilaisia kaupunki- tai maantieajoon tarkoitettuja varusteita, jotka tosin ovat jo monessa kansanmallissa vakiovarusteena. Poikkeuksen tekee Touringiin kuuluva yönäkö, joka perustuu infrapunan voimaan. Lisäksi tarjolla on kolmantena varustepakettina Mulliner Driving Specification, joka varustelee Continental GT:n erilaisilla upeilla yksityiskohdilla aina korumaisista polttoaineen täyttöluukuista aina henkilökohtaisiin kynnyslistoihin. Luonnollisesti erikoisempiin varustetarpeisiin käytettävissä on Bentleyn Mulliner-osasto, jonka sanavarastossa 'ei' loistaa poissaolollaan, kunhan tilaaja ei ensimmäiseksi kysele pyyntönsä hintaa. – Uusi Continental GT kiteyttää halumme innovoida ja juhlistaa perintömme, ja viedä Bentleyn omistamisen kokemus seuraavalle, vertaansa vaille olevalle tasolle, kuvaili uutuusmallia Bentley Motorsin pääjohtaja Wolfgang Dürheimer. Uusi Bentley Continental GT ensiesitellään Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä muutaman viikon kuluttua. Lähde ja kuvat: Bentley Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?