6.9.2017

Kun VW laittaa parastaan: täysin uusi Bentley Continental GT

Bentley Continental GT

Jos onni suosii rahapeleissä tai levytyssopimuksissa, voisi kolmannen sukupolven Bentley Continental GT olla elämäntapaan soveltuva matkustusväline.

Bentley Continental GT on saksalais-brittiläinen näkemys pitkien matkojen luksusautosta. Nyt tuttu grand tourer siirtyy täysin uuteen kolmanteen sukupolveen tuomalla yhtälöön lisää tehoa, luksusta ja tyyliä.

Bentley Continental GT

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

12 sylinteriä, tietenkin

0–100 km/h taittuu 3,7 sekunnissa ja huippunopeus on helposti muistettava 333 km/h. Polttoainetta puolestaan kuluu valmistajan mukaan 12,4 litraa per 100 kilometriä, noin 16% edeltäjää vähemmän. 276 grammaa per kilometri olevat hiilidioksidipäästöt eivät varsinaisesti huumaa mataluudellaan, mutta Bentleyn mukaan uusi Continental GT on valmis Euro 6 -päästörajojen kakkosvaiheeseen.

Näiden suoritusarvojen takaa löytyy uudistettu 8-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, jota kirittää käsin koottu 6,0-litrainen W12 TSI -moottori kahdella turbolla höystettynä. W-rakenteen ansiosta jalolla 12 sylinterillä varustettu moottori on noin neljänneksen perinteistä V12-moottoria lyhyempi. Moottorinohjaus suorittaa 300 miljoonaa laskutoimitusta joka sekunti ja moottori osaa sammuttaa 6 sylinteriä silloin, kun niitä ei tarvita. Käytössä on myös jo matalissa nopeuksissa toimiva Stop-Start-järjestelmä.

Bentley Continental GT

Mikäli kaasupolkimen kuitenkin painaa lattiaan saakka, on käytettävissä 635 hevosvoiman teho ja 900 newtonmetrin vääntö. Vaihteiston kannalta äkkilähtöjä hallitsee erillinen Sport Launch -toiminto, joka tunnustelee kytkimen painetta ennakkoon. Pehmeyden kannalta edellisen mallin momentinmuunnin on vaihtunut nyt kaksoismassaiseen vauhtipyörään, jotta voimalinjan värinät eivät häiritsisi matkustamossa. Nelivetojärjestelmä on uusittu, joten kiinteän 40/60-voimanjaon sijaan uusi järjestelmä annostelee voimaa pidon ja tarpeen mukaan, suosien kuitenkin taka-akselia mahdollisuuksien mukaan ja hilliten kiinteän nelivedon aliohjaavaa käytöstä.

Uutta tekniikkaa nähdään myös muualla pohjarakenteissa. Ilmajousituksen kapasiteettia on kasvatettu peräti 60% pehmeimmällä asetuksella, antaen Bentleyn insinööreille enemmän säätövaraa erilaisten ajotilojen suhteen. Säädettävä CDC-iskunvaimennus osaa kommunikoida myös ilmajousituksen kanssa matkustusmukavuuden ja ajodynamiikan vaatimuksista eri tieolosuhteissa. Komeuden kruunaa 48-volttinen sähköjärjestelmä, jota hyödynnetään sähköisissä kallistuksenvakaajissa.

Bentley Continental GT

Tyylikkäämpi, tietenkin

Jos uusi Bentley Continental GT näyttää ikään kuin kasvaneen aikuiseksi, syy on uudistetuissa mittasuhteissa. Valmistajan mukaan etuakselia on puskettu 135 mm eteenpäin ja samalla auton keula on pidempi ja matalampi. Moottori on myös sijoitettu taemmaksi paremman painonjakauman nimissä. Uudessa mallissa 55% 2,2 tonnin painosta jakautuu etuakselille.

Tutut korimuodot ovat samalla saaneet terävämmän ilmeen. Bentley antaa kunnian sen erityiselle Super Formed -valmistusprosessille, jossa alumiini kuumennetaan peräti 500°C lämpöiseksi, antaen muotoilijoille enemmän vapauksia monimutkaisten muotojen suhteen. Uusi Continental GT on ensimmäinen Bentley, jossa tuotantomenetelmää nähdään koko auton osalta, sillä Super Formed on aiemmin ollut merkin lokasuojien valmistusmenetelmä. Uusien materiaalien ja prosessien ansiosta Continental GT:n kori on myös keventynyt 80 kilogrammalla parantuneista sisätiloista huolimatta.

Bentley Continental GT

Auton silminä toimivat valot ovat nekin saaneet uutta säihkettä, johon on haettu inspiraatiota kristalleista. Uudet takavalot lainaavat soikiomuotonsa pakoputkien muodosta. Pakoputkien päässä oleva perforointi puolestaan, paitsi näyttää komealta, myös auttaa viilentämään putkiston lämpötilaa. Ison 4,8 metriä pitkän auton kohdalla huomio kiinnittyy luonnollisesti myös vanteisiin, vakiovanteiden ollessa 21-tuumaiset ja lisävarusteisten taottujen kevytvanteiden ollessa peräti 22-tuumaiset.

Vakiovärikartta kattaa 17 huolellisesti valittua väriä, mutta lisäksi tarjolla on 70 värisävyn lisäpaletti. Luonnollisesti Bentleyn luottoasiakkaille on tarjolla myös rajaton väritäsmäyspalvelu, jonka avulla auton saa tilattua ihan missä värissä tahansa.

Bentley Continental GT

Loistokkaampi, tietenkin

Aiemminkin loistokkaista sisustoistaan tunnettu Bentley on jälleen pyrkinyt ylittämään itsensä uuden Continental GT:n kohdalla. Niinpä tarjolla on ensimmäistä kertaa kahden eri puuviilun yhdistelmiä ja valmistaja kertoo kiinnittäneensä huomiota myös harvinaisten puulaatujen ekologisuuteen. Jokaisen Conti GT:n matkustamo vaatii yli 10 neliömetriä puuta ja listojen valmistaminen ja sovittaminen vaatii yhdeksän tuntia käsityötä.

Tarjolla on yhteensä 8 erilaista puuviilua sekä 4 kahden puulajin yhdistelmää. Verhoiluvaihtoehtoina on 15 erilaista lattiakangasvaihtoehtoa ja 15 erilaista vaihtoehtoa nahkaverhoilun osalta.

Kojelaudan kanssa sointuvan keskikonsolin lisäksi tarjolla on täysin uusi vaihtoehto, sillä keskikonsolin voi tilata loistokelloista tutulla Geneven raidoilla varustettuna. Prosessissa koneistetaan 5 millimetriä leveät raidat 0,6 mm paksuun alumiiniin. Bentleyn mukaan tämä on ensimmäinen kerta, kun luksustuotteista tuttua pintakäsittelyä tarjotaan autoteollisuudessa.

Huomioitavaa on myös uusi "timantti timantin sisässä" -nahkakuviointi, jonka suunnitteleminen vaati Bentleyltä 18 kuukauden kehitystyön. Kuvioon käytettävät 712 ommelta kun tuli sijoittaa yksilöllisen tarkasti, asettaen merkittäviä haasteita kohtuullisen ripeässä tuotantoympäristössä. Vaikeammin havaittavaa uutta ovat ristikuvioinnit Bentleyn tutuissa metallisissa käyttökytkimissä ja pronssiupotukset perinteisten hallintalaitteiden välissä. Matkustusmukavuudestakaan ei tarvitse tinkiä, sillä etuistuimet säätyvät peräti 20 eri suuntaan.

Tuulilasissa ja sivuikkunoissa käytetään laminoitua akustista lasia, hiljentäen matkustamoa ulkomaailman julmuudesta 9 desibelin verran. Jos hiljaisuutta haluaa torjua, tarjolla on kolme eri äänentoistovaihtoehtoa humpan kuunteluun. Perusmalliset stereot käsittävät 10 kaiutinta ja 650 wattia tehoa. Automaailmassa viime vuosina voimakkaasti näkynyt Bang & Olufsen puolestaan tuo peliin 16 kaiutinta ja 1 500 wattia sekä ensimmäistä kertaa autossa kuultavan BeoSonic-äänensäätöjärjestelmän. Kovimmin jytää Naim Audion 2 200 -wattinen 18 kaiuttimen järjestelmä, joka lisää etuistuimiin aktiiviset bassohytkyttimet.

Virtuaalimittariston lisäksi hämmästystä aiheuttaa 12,3-tuumainen kosketusnäyttö, joka pyörähtää käynnistyksen yhteydessä esiin puupaneloinnin keskeltä. Valittavana on puupinnan ja kosketusnäytön lisäksi perinteisillä mittareilla varustettu kolmas sivu. Bentleyn mukaan käyttöliittymässä on tasapainoteltu helpon käytettävyyden, modernin ulkoasun ja klassisten elementtien välillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vieläkin enemmän, tietenkin

Tarjolla on myös kaksi teknologiapakettia, City ja Touring, jotka tuovat mukanaan joukon erilaisia kaupunki- tai maantieajoon tarkoitettuja varusteita, jotka tosin ovat jo monessa kansanmallissa vakiovarusteena. Poikkeuksen tekee Touringiin kuuluva yönäkö, joka perustuu infrapunan voimaan.

Bentley Continental GT

Lisäksi tarjolla on kolmantena varustepakettina Mulliner Driving Specification, joka varustelee Continental GT:n erilaisilla upeilla yksityiskohdilla aina korumaisista polttoaineen täyttöluukuista aina henkilökohtaisiin kynnyslistoihin.

Luonnollisesti erikoisempiin varustetarpeisiin käytettävissä on Bentleyn Mulliner-osasto, jonka sanavarastossa 'ei' loistaa poissaolollaan, kunhan tilaaja ei ensimmäiseksi kysele pyyntönsä hintaa.

https://youtu.be/oWuY_0gzNMU

– Uusi Continental GT kiteyttää halumme innovoida ja juhlistaa perintömme, ja viedä Bentleyn omistamisen kokemus seuraavalle, vertaansa vaille olevalle tasolle, kuvaili uutuusmallia Bentley Motorsin pääjohtaja Wolfgang Dürheimer.

Uusi Bentley Continental GT ensiesitellään Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä muutaman viikon kuluttua.

Lähde ja kuvat: Bentley

Luetuimmat