18.6.2017

Hyundai Kona – harmaa tavis on nyt menneisyyttä

Italiassa esitelty pieni katumaasturi Kona on Hyundailta riuhtaisu rohkeampaan suuntaan, ja auton saa myös nelivetoisena sekä sähkökäyttöisenä.

Eteläkorealainen Hyundai on ollut jo pitkään luotettavan automerkin maineessa, mutta ulkoisesti se on säväyttänyt harvoin. Nyt suunta näyttää muuttuneen, sillä täysin uusi malli, pieni katumaasturi Kona, sai automedian ihastelemaan joukolla tulokkaan rohkeutta sen ensiesittelyssä muotoilun ja muodin kehdossa Milanossa.

Hyundai Kona

– Yritimme tehdä siitä hyvin kompaktin. Kori on tavallaan virtaviivainen ja ilmaisultaan hyvin urheilullinen, mutta sen kontrastina ovat mustat levikkeet, joista tulee tavallaan suojeleva tunne, muotoilujohtaja Peter Schreyer kuvaa.

Aiemmin muun muassa Audi TT:n muotoillutta Schreyeria pidetään yleisesti korealaisten kovan nousun takuumiehenä. Ensin hän antoi konsernin toiselle merkille, Kialle, eurooppalaisen ilmeen ja kovan nosteen, ja nyt kädenjälki alkaa näkyä selvästi myös emomerkki Hyundaissa. Hänen vastuullaan on myös luksusmerkiksi erotettu Genesis, jota ei tuoda Suomeen.

Hyundai Kona

Hyundai hinkuu julkisesti Euroopan eniten myydyksi aasialaiseksi automerkiksi vuoteen 2021 mennessä, joten kierroksia on syytäkin nostaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neljäs katumaasturi

Konalla on pituutta 4,17 metriä, joten se sijoittuu toiseksi pienimpään autoluokkaan, niin sanottuun B-segmenttiin. Se on Hyundain neljäs katumaasturimalli Euroopassa isompien Tucsonin, Santa Fen ja Grand Santa Fen rinnalla.

Hyundai Kona

Autonvalmistajat haluavat repiä katumaasturibuumista kaiken irti, ja niinpä Hyundailtakin on tulossa kasvua vielä molempiin päihin: sekä A- että E-segmenttiin.

Konan serkku on samoihin aikoihin myyntiin tuleva Kia Stonic, jota Schreyer luonnehti muotoilultaan täysin erilaiseksi.

– Se on enemmän vakuuttava, Schreyer luonnehtii.

Autossa valot hakevat katsekontaktia silmien tavoin. Konan keulalla loistavat ledit kahdessa kerroksessa. Ylemmät niistä ovat ikään kuin kulmakarvat. Keskellä oleva säleikkö on entistä muhkeampi.

Konan saa halutessaan myös kaksivärisenä. Kymmenen korivärin lisäksi katon ja sivupeilit saa mustina tai tummanharmaina, joten värikokonaisuuksia on yhteensä 20.

Sisältä ei niin rohkea

Konan sisällä elämys ei ole aivan yhtä rohkea, mutta sinnekin on saatu eloa ulkovärin kanssa yhteneväisillä yksityiskohdilla. Siten esimerkiksi turvavyö, ohjauspyörän ja istuinten tikkaukset sekä kojelaudan kehykset ovat yhtä raikkaita.

Hyundai Kona

Painikkeet, mittaristo ja ohjauspyörän säätimet ovat Hyundai-kuljettajille jo tuttuja. Sitä voi pitää pienenä pettymyksenä kokonaisuudessa, mutta todellisuudessa se tehnee autosta helposti lähestyttävän. Aikaa ei tärväänny kikkailuihin tottumiseen.

Ensimmäisenä Hyundai-mallina Konaan saa myös heijastusnäytön. Tämä jo monista muista automerkeistä tuttu toiminto lisää turvallisuutta, kun kuljettajan katseen ei tarvitse harhailla tiestä muualle.

Hyundai Kona

Tilaa neljälle

Tiloiltaan Hyundai Kona on hyvin riittävä neljälle keskimittaiselle aikuiselle. Kaikkein pisimmillä taakse laskeutuva katto tulee ainakin hyvin lähelle päälakea, ja polvitilakin voi käydä vähiin.

Tavaratila on kokoluokassa tyypillinen, sillä se vetää 361 litraa. Takaistuimet saa kaadettua kahdessa osassa, joten esimerkiksi lapsettomalle pariskunnalle kuljetusmahdollisuudet lienevät riittävät.

Hyundai Kona

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarjolle myös neliveto

Monesta eurooppalaisesta kilpailijasta poiketen Koreassa valmistettava Kona tulee saataville myös nelivetoisena ­– tosin vain tehokkaimmilla moottoreilla.

Kaikki moottorit ovat turboahdettuja. Yksilitrainen, kolmisylinterinen bensiinimoottori tuottaa 120 hevosvoimaa ja 1,6-litrainen nelisylinterinen mylly 177 hevosvoimaa.

Hyundai Kona

Perässä seuraavat uudet 1,6-litraiset dieselit, joista saadaan 115 ja 136 hevosvoimaa. Kaksoiskytkinautomaattivaihteistoa saa tehokkaimpiin malleihin.

Ensi vuosi tuo sähkö-Konan

Katumaasturit on perinteisesti koettu vastakohtina ympäristöystävällisyydelle, mutta tätä käsitystä tulee horjuttamaan ensi vuonna pelkällä sähköllä kulkeva Kona.

Ensimmäiset Kona-bensiinimallit saadaan Suomeen vuoden lopulla.

Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Hyundai, Teppo Komulainen

Luetuimmat