Volkswagen ID.7 Euro NCAP Kona EQE SUV EV9 5-sarja BYD

Ajoneuvot Euro NCAP Sähköautot Uutinen 6.12.2023

Euro NCAP: vuoden viimeisissä mm. 5-sarja, EV9, EQE SUV ja ID.7

Vuoden viimeisessä testiryhmässä tutustutaan muun muassa BMW 5-sarjan, Volkswagen ID.7:n sekä Hyundai Konan ominaisuuksiin. Tuloslista vihjaa myös mielenkiintoisen VinFast VF8:n saapumiseen.

Vuoden viimeisessä Euro NCAP -ryhmässä tutustutaan koko joukkoon uutuusmalleja. Sähkö on valttia myös uutuusmallien kirjossa, sillä vain Honda ZR-V on joukon ainoa, josta ei ole täyssähköversiota saatavilla. Hondakin on toki sähköistetty hybridivoimalinjan muodossa.

Esitämme tulokset jatkossa taulukkomuodossa ja kerromme autokohtaiset huomiot niiltä osin, kun niihin on aihetta. Aikuisten suoja viittaa aikuismatkustajien turvallisuuteen ja lasten suoja mittaa turvaistuimessa olevan kuusivuotiaan ja korokeistuimella olevan kymmenvuotiaan turvallisuutta. Kevyen liikenteen suoja arvioi auton aktiivisia ja passiivisia ominaisuuksia suhteessa jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin. Ajoavustimet on Euro NCAP:in arvio autossa vakiona olevista kuljettajaa avustavista turvallisuusvarusteista ja niiden toiminnasta.

Automalli Aikuisten suoja Lasten suoja Kevyen liikenteen suoja Ajoavustimet Yleisarvosana
BMW 5-sarja 89% 85% 86% 78% 5 tähteä
BYD Seal-U 90% 86% 83% 77% 5 tähteä
BYD Tang 87% 87% 80% 73% 5 tähteä
Honda ZR-V 79% 86% 81% 68% 4 tähteä
Hyundai Kona 80% 83% 64% 60% 4 tähteä
Kia EV9 84% 88% 76% 83% 5 tähteä
Mercedes-EQ EQE SUV 87% 90% 80% 85% 5 tähteä
Smart #3 90% 86% 84% 85% 5 tähteä
VinFast VF8 76% 89% 77% 79% 4 tähteä
Volkswagen ID.7 95% 88% 83% 80% 5 tähteä
Xpeng G9 85% 85% 78% 78% 5 tähteä

 

BMW 5-sarja

BMW 5-sarja Euro NCAP

Baijerilaisten ison sedanin uusi mallipolvi ei yllätä Euro NCAP:in raportissa. Auton tulosten merkittävimmät puutteet koskevat puutteellisesti toimivaa kuljettajan vireystilavalvontaa sekä autonomisen hätäjarrutusavustimen toimintaa peruutettaessa.

BYD Seal-U

BYD Seal-U Euro NCAP

BYD Sealin katumaasturiversio Seal-U jatkaa merkin vahvalla linjalla Euro NCAP:in syynissä. Kuljettajan vireystilavalvonnan lisäksi autonomisen hätäjarrutusjärjestelmän toiminta kohtaustilanteessa näkyivät voimakkaimmin auton tuloksissa.

BYD Tang

BYD Tang Euro NCAP

Kiinalaismerkin seitsemänpaikkainen katumaasturi Tang sai moitteet sivutörmäystilanteessa siitä, että siinä ei ole matkustajien välissä olevaa keskiturvatyynyä. Monien muiden automallien tapaan kuljettajan vireystilan valvonta ei täytä Euro NCAP:in vaatimuksia kovin hyvin ja autonominen hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi kohtaamistilanteessa.

Honda ZR-V

Honda ZR-V Euro NCAP

Hondan keskikokoinen crossover ylsi neljään tähteen. Autossa on etumatkustajien väliin tulevaa keskiturvatyynyä sivutörmäyksiä ajatellen, mutta sen toiminta oli puutteellista testattaessa. Autonominen hätäjarrutusjärjestelmä reagoi huonosti kevyeeseen liikenteeseen peruutettaessa ja katvealueen varoitus ei välttämättä reagoi oikein ohittavaan moottoripyörään.

Hyundai Kona

Hyundai Kona Euro NCAP

Hyundain pienehkön crossoverin toinen mallipolvi ylsi neljään tähteen. Etutörmäyskokeissa kuljettajan rintakehän suoja arvioitiin heikoksi, minkä lisäksi kojelaudan ja lannevyön yksityiskohdat pudottivat arvosanaa. Autonominen hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi risteystilanteessa pyöräilijöihin eikä Kona estä oven avaamista lähestyvän pyöräilijän eteen. Auto sai kuitenkin keskimääräistä paremmat pisteet kuljettajan vireystilan valvonnasta.

Kia EV9

Kia EV9 Euro NCAP

Kian uusi iso sähköauto ei anna juuri kerrottavaa, sillä auto suoriutui melko vahvasti jokaisella osa-alueella. Kuljettajan vireystilan valvonnasta EV9 sai jopa hyvät pisteet.

Mercedes-EQ EQE SUV

Mercedes-EQ EQE SUV Mercedes-Benz Euro NCAP

Myöskään Mercedeksen muhkea sähköcrossover EQE SUV ei yllättänyt tuloksien osalta. Auto on tosin melko aggressiivinen osapuoli keulatörmäyksessä. Autossa on etumatkustajien väliin tuleva turvatyyny sivutörmäyksiä ajatellen ja järjestelmä toimi oikein, mutta tehdas ei kyennyt toimittamaan tietoja tyynyn toiminnasta eri kokoisten matkustajien kohdalla. Auto sai heikot pisteet kuljettajan vireystilan valvonnasta.

Smart #3

Smart #3 Euro NCAP

Smartin uusi tuleminen melkein 1 800 kiloa painavien perheautojen muodossa menee Euro NCAP:in osalta hyvin. Autossa on turvatyyny etumatkustajien välisen sivuheilahduksen estämiseksi, mutta sen toiminta jäi testeissä heikoksi. Autonominen hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi kevyen liikenteen kulkijoihin peruutettaessa. Kuljettajan vireystilan valvonnasta auto sai hyvät pisteet.

VinFast VF8

VinFast VF8 Euro NCAP

Vietnamilaisen VinFastin VF8 ylsi neljään tähteen. Auto sai tasaisesti jonkin verran kritiikkiä etutörmäystesteissä muun muassa aggressiivisuudesta toista ajoneuvoa kohtaan ja kuljettajan reisisuojasta. Sivutörmäystesteissä etumatkustajien päät osuivat yhteen keskiturvatyynystä huolimatta. Autonominen hätäjarrutusjärjestelmä ei kykene reagoimaan auton takaa juoksevaan lapseen, mikäli kyseessä on yö. Kuljettajan vireystilan valvonnasta VF8 sai heikot pisteet useimpien muiden testattujen autojen tapaan.

Volkswagen ID.7

Volkswagen ID.7 Euro NCAP

VW:n uusi sähkömalli ylsi testiryhmänsä kärkikaartiin erinomaisella suorituksella. Autonominen hätäjarrutusjärjestelmä (AEB) ei reagoi kevyeeseen liikenteeseen peruutettaessa. Kuljettajan vireystilan valvonnasta auto sai myös pistemurusia parhaimpiin kilpailijoihin verrattuna.

Xpeng G9

Xpeng G9 Euro NCAP

Kiinalaisen Xpengin iso katumaasturi suoriutui Euro NCAP:in testipatterista hyvin. Keulatörmäyksessä kiinteään täysleveään esteeseen kuljettajan turvavyön lantiovyö päästi lantion luisumaan vyön ali, mistä G9 sai huonon tuloksen. Vireystilavalvonnasta Xpeng sai nolla pistettä. G9:n keularakenteet ovat monelta osin haastavat kevyen liikenteen kulkijoiden kannalta.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP Teksti: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat