16.7.2022

Euroopan viimeiset Bugatti Chironit ovat kunnianosoitus Ettore Bugattin tyttärelle

L'Ébé oli Bugattin rakas tytär. Viimeiset kolme Euroopassa myytävää Chironia kantavat hänen nimeään, ja ne on puettu hänen lempityylisuuntauksensa mukaisesti.

Italialaissyntyinen, mutta Ranskassa elämänuransa luonut Ettore Bugatti (1881 - 1947) oli Bugattin autotehtaan perustaja. Ultimaattinen hyperautovalmistaja henkilöityy Ettoreen vahvasti vielä 75 vuotta tämän kuoleman jälkeenkin.

Autotehdasta suurempi silmäterä Ettore Bugattille oli kuitenkin luonnollisesti hänen esikoistyttärensä L'Ébé. Jotta isän nimi kulkisi tyttären mukana myös avioon astumisen jälkeen, kätki Ettore kaukaa viisaasti omat nimikirjaimensa LÉbén etunimeen, aivan kuten moniin tuleviin ja voittoisiin Bugatti-autoihin.

L'Ébé oli varttuessaan tiiviisti mukana isänsä toimissa, ja häneltä onkin saatu myöhemmin arvokasta tietoa kulissien takaa Bugatti-brändin aamunkoitteesta ja siitä eteenpäin. Chiron -mallisarjan viimeiset Euroopassa myytävät yksilöt kantavatkin itseoikeutetusti juuri L'Ébén nimeä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kulta-aikaa

Bugattin alkuvuodet olivat vivahteikkaan ja moneen asiaan taipuvan Art Deco -tyylisuuntauksen kulta-aikaa. Kolmen yksilön erikoiserä Chiron L'Ébé ja Chiron Sport L'Ébé -malleja puolestaan yhdistävät kullan ja Art Decon toisiinsa.

Ja kultaa riittää. 24 karaatin jalometallin istutusta eri puolille autoa on suunniteltu jo viiden vuoden ajan baijerilaisen kultasepän Poellath GmbH & Co:n kanssa. Tämä Macaron-kulta, aivan kuten koko auto, on luonnollisesti mitä tarkimman käsityön tulosta.

Muun muassa Bugattin B-logo on kultainen, niin kuin ensi kertaa myös maskista löytyvän ovaalilogon reunukset. Chiron ja Chiron Sport L'Ébén korissa on niin ikään nähtävissä linjoja vuoden 1937 Le Mans -voittaja Bugatti Type 57 G Tankista inspiroituneena ja kirkkaalla kullalla korostettuna. Kulta löytyy edelleen moottorin kuvusta sekä vanteista.

L'Ébén nimikirjoitus on kirjailtu avattavan takasiiven alapuolen suojiin - kullalla totta kai.

Chironin täyttymys

Chiron esiteltiin vuonna 2016 kymmenen vuotta tuotannossa olleen, ja 450 kappaletta valmistetun Veyronin seuraajaksi. Chiron oli maailman ensimmäinen sarjatuotantoauto, joka tuotti 1 500 hevosvoiman tehon. Suorastaan järjettömästä voimamäärästä vastaa neloisahdettu 8-litrainen W16 -moottori, joka mahdollisti muun muassa kiihtyvyyden nollasta sataan 2,4 sekunnissa sekä äärimmäisissä testiolosuhteissa Chiron Super Sport 300+:n prototyypillä jopa 490 kilometrin tuntinopeuden. Tuotantomallisena Super Sport 300+ kulkee kuitenkin "vain" 440 kilometriä tunnissa.

Bugatti Automobiles ilmoitti kuluvan vuoden alussa, että kaikki 500 aiottua Chironia on myyty. Viimeiset tilaukset toteutetaan vuoden 2022 aikana, ja Euroopan osalta Chiron on jo kuluvan kuukauden aikana siirtynyt L'Ébén myötä hyperautohistoriaan.

L'Ébén oviverhoilujen hieno yksityiskohta on siihen kirjailtu Bugattien jatkumo. Nyt viimeisimpänä Chiron tulee osaksi näitä historiaan siirtyneitä malleja.

Lähde ja kuvat: Bugatti Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat