29.10.2020

Uustuotannot käyntiin – Finnlinesin ekot liikenteeseen ensi vuodesta alkaen

Finnlines Finneco Hybridi RoRo

Finnlines on investoinut puoli miljardia euroa viisi laivaa kattavaan 2020-luvun uudisrakennusohjelmaansa. Aluksista kaksi on jo rakenteilla.

Moottorin verkkosivujen artikkeli 8.3.2020 käsitteli Finnlinesin uustuotanto-ohjelmaa laajemmin. Silloin rakennustyöt eivät olleet vielä alkaneet, emmekä tienneet yhdenkään tulevan laivan nimeä. Nyt siis kaksi niin kutsuttua hybridiroro-laivaa on päässyt rakennusvaiheeseen, niistä ensimmäisen rakennustyöt aloitettiin 8.6. ja toisen 16.9.

Lisäksi tiedämme hybridirorojen nimet, ne tulevat olemaan Finneco I, Finneco II ja Finneco III. Sisaruksista ensimmäinen nähdään liikenteessä jo ensi vuonna, kaksi seuraavaa puolestaan vuonna 2022. Näiden lisäksi tulossa on kaksi Superstar-luokan matkustaja-roroa vuonna 2023. Alukset rakennetaan Nanjingin telakalla Kiinassa. Finnlines on myös aiemmin tilannut aluksiaan tältä samalta telakalta.

Finnlines Finneco Hybridi RoRo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Edistyksellinen rahtilaiva

Italialaiseen Grimaldi Groupiin kuuluvan Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi ylisti uutuuksia suurella innolla tähän tapaan:
– Nämä alukset tulevat olemaan maailman innovatiivisimpia ja tehokkaimpia laivoja, ja ne jatkavat laivastomme vastuulliseen ja kestävään toimintaan tekemiämme investointeja.

Toimitusjohtajan sanoille löytyy pohjaa aluksiin pakattavasta teknologiasta. Niissä tullaan näkemään eräänlaista hybriditekniikkaa, jossa ajon ja erityisesti jarrutuksen aikana litiumioniakkuihin ladataan virtaa, joka sitten voidaan käyttää hyväksi satamassaolon aikana. Tällöin maasähköä tai apukoneita ei useimmiten tarvita. Niin ikään ehdottomasti mielenkiintoisimpiin innovaatioihin kuuluu pohjan ilmakuplajärjestelmä, jonka tarkoitus on vähentää veden vastusta runkoa kohden.

Alukset ovat havainnekuvien perusteella ulkonäöltään varsin futuristisia, mutta kuitenkin Finnlinesin eräänlaisia standardeja noudattavia. Miehistön tilat komentosiltoineen on sijoitettu vähän matkaa laivan keskiosasta taaksepäin. Sen etu- ja takapuolella ovat niin kutsutut sääkannet ja niiden alapuolella on vielä täysikokoinen autokansi. Hyvä muunneltavuus on otettu huomioon suunnittelussa.

Finnecot ovat yksinomaan ro-ro-rahtilaivoja. Lastina olevien rekkojen kuljettajille on varattu kaikkiaan 12 hyttiä. Enempää ei tarvita, sillä suurin osa kyytiin lastattavasta rahdista matkaa satamissa nuppia vaihtavissa puoliperävaunuissa.

Finnlines Finneco Hybridi RoRo

Kapasiteetti kasvaa

Lastimetreillä mitattuna suurimmat Finnlinesin käytössä tällä hetkellä olevat alukset kuuluvat niin kutsuttuun Breeze-luokkaan. Yhtiö teetti näihin muutama vuosi sitten vain lyhyen käyttöiän jälkeen Puolassa rungon pidentämisoperaation 30-metrisellä jatkopätkällä. Näin kokonaispituudeksi saatiin 217 metriä ja kaistametrejä tuli 26,5 metriä leveään runkoon 4 192 kappaletta.

Uutuudet ovat puolestaan 238 metriä pitkiä ja 34 leveitä. Kaistametrejä näihin mittoihin kertyy jo 5 800, mikä tarkoittaa 38 prosentin kokonaiskasvua lastikapasiteettiin. Bruttovetoisuus eli kokonaistilavuus (GT) lähes tuplaantuu lukemaan 60 370. Se on jo kunnioitettava lukema.

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Finnlines Kuvat: Finnlines

Luetuimmat