29.10.2020 Ajoneuvot Uustuotannot käyntiin – Finnlinesin ekot liikenteeseen ensi vuodesta alkaen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnlines on investoinut puoli miljardia euroa viisi laivaa kattavaan 2020-luvun uudisrakennusohjelmaansa. Aluksista kaksi on jo rakenteilla. Moottorin verkkosivujen artikkeli 8.3.2020 käsitteli Finnlinesin uustuotanto-ohjelmaa laajemmin. Silloin rakennustyöt eivät olleet vielä alkaneet, emmekä tienneet yhdenkään tulevan laivan nimeä. Nyt siis kaksi niin kutsuttua hybridiroro-laivaa on päässyt rakennusvaiheeseen, niistä ensimmäisen rakennustyöt aloitettiin 8.6. ja toisen 16.9.Lisäksi tiedämme hybridirorojen nimet, ne tulevat olemaan Finneco I, Finneco II ja Finneco III. Sisaruksista ensimmäinen nähdään liikenteessä jo ensi vuonna, kaksi seuraavaa puolestaan vuonna 2022. Näiden lisäksi tulossa on kaksi Superstar-luokan matkustaja-roroa vuonna 2023. Alukset rakennetaan Nanjingin telakalla Kiinassa. Finnlines on myös aiemmin tilannut aluksiaan tältä samalta telakalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdistyksellinen rahtilaivaItalialaiseen Grimaldi Groupiin kuuluvan Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi ylisti uutuuksia suurella innolla tähän tapaan: – Nämä alukset tulevat olemaan maailman innovatiivisimpia ja tehokkaimpia laivoja, ja ne jatkavat laivastomme vastuulliseen ja kestävään toimintaan tekemiämme investointeja.Toimitusjohtajan sanoille löytyy pohjaa aluksiin pakattavasta teknologiasta. Niissä tullaan näkemään eräänlaista hybriditekniikkaa, jossa ajon ja erityisesti jarrutuksen aikana litiumioniakkuihin ladataan virtaa, joka sitten voidaan käyttää hyväksi satamassaolon aikana. Tällöin maasähköä tai apukoneita ei useimmiten tarvita. Niin ikään ehdottomasti mielenkiintoisimpiin innovaatioihin kuuluu pohjan ilmakuplajärjestelmä, jonka tarkoitus on vähentää veden vastusta runkoa kohden.Alukset ovat havainnekuvien perusteella ulkonäöltään varsin futuristisia, mutta kuitenkin Finnlinesin eräänlaisia standardeja noudattavia. Miehistön tilat komentosiltoineen on sijoitettu vähän matkaa laivan keskiosasta taaksepäin. Sen etu- ja takapuolella ovat niin kutsutut sääkannet ja niiden alapuolella on vielä täysikokoinen autokansi. Hyvä muunneltavuus on otettu huomioon suunnittelussa.Finnecot ovat yksinomaan ro-ro-rahtilaivoja. Lastina olevien rekkojen kuljettajille on varattu kaikkiaan 12 hyttiä. Enempää ei tarvita, sillä suurin osa kyytiin lastattavasta rahdista matkaa satamissa nuppia vaihtavissa puoliperävaunuissa.Kapasiteetti kasvaaLastimetreillä mitattuna suurimmat Finnlinesin käytössä tällä hetkellä olevat alukset kuuluvat niin kutsuttuun Breeze-luokkaan. Yhtiö teetti näihin muutama vuosi sitten vain lyhyen käyttöiän jälkeen Puolassa rungon pidentämisoperaation 30-metrisellä jatkopätkällä. Näin kokonaispituudeksi saatiin 217 metriä ja kaistametrejä tuli 26,5 metriä leveään runkoon 4 192 kappaletta.Uutuudet ovat puolestaan 238 metriä pitkiä ja 34 leveitä. Kaistametrejä näihin mittoihin kertyy jo 5 800, mikä tarkoittaa 38 prosentin kokonaiskasvua lastikapasiteettiin. Bruttovetoisuus eli kokonaistilavuus (GT) lähes tuplaantuu lukemaan 60 370. Se on jo kunnioitettava lukema.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Finnlines Kuvat: Finnlines Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa