14.1.2014

Koeajo: Ford Focus Electric

Kuva Jari Saarentaus

Mainio kulkupeli lyhyeen työmatka-ajoon ja kaupunkiolosuhteisiin. Hyvää: Halvat käyttö-kustannukset, hiljaisuus ja mukavuus, pienet päästöt. Huonoa: Lyhyt toimintasäde, korkea hankintahinta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valmistajansa ensimmäinen täyssähköauto Euroopassa tuo perhoset mittaristoon

Sähköfocus valmistetaan Saksan Saarlouisissa sijaitsevalla tehtaalla. Electric-malli sähköistetään samalla tuotantolinjalla kun tavalliset Focuksetkin, joten kysyntään on mahdollista vastata nopeasti.

Pääsimme koeajamaan Focus Electriciä heti kun ensimmäiset yksilöt saapuivat maahamme. Nissan Leaf-sähköauton tuoreet käyttökokemukset antoivat sopivasti vertailupohjaa.

Valmistaja lupailee Focukselle ihanneolosuhteissa jopa 160 kilometrin toimintasäteen. Käytännössä on kyse 100–150 kilometrin haarukasta. Talvipakkaset lisäävät virrankulutusta selvästi.

Akkujen hupenemiseen vaikuttaa lämmityslaitteen, sekä muiden sähköä kuluttavien apulaitteiden käyttö – ja tietysti sekin kuinka reippaasti matkaa taitetaan.

Akun varaustilaa on helppo seurata ajon aikana. Jäljellä olevat kilometrit päivittyvät ”sähköbudjetti”-näkymässä. Järjestelmä arvioi jäljellä olevan virtamäärän kulloisenkin ajotavan mukaan. Rajut kiihdytykset ja epätaloudellinen ajotapa vähentävät toimintasädettä.

Uutta asennetta

Sähköautoilu vaatii uudenlaista asennetta liikkumiseen. On ennakoitava sähkön saatavuus ja latausmahdollisuus taipaleella. Onneksi virtaa on saatavilla useimmissa isoissa kauppakeskuksissa ja  vieläpä ilmaiseksi.

Tutkimusten mukaan keskimääräinen autoilijoiden päivittäinen ajosuorite on alle 50 kilometriä.  Teoriassa sähköauto sopisi siis useimmille autonkäyttäjille.

Litium–ioni-akkujen toimintalämpötila vakioidaan jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmän avulla. Ford kertoo akkujen kestoiäksi 3 000 latausta. Sen jälkeen ne on uusittava. Takuu on viisi vuotta ilman kilometrirajaa.

Akkujen latausmenetelmiä on kaksi. Tavallisesta 10 A -pistorasiasta akut latautuvat tyhjästä täyteen 11 tunnissa. Nopeampi lataus kestää 3–4 tuntia.

Tällöin tarvitaan isompaa 32 amppeerin virtamäärää kestävä latauspiste, joka pitää asennuttaa erikseen. Pikalatausmenetelmää Ford ei salli lainkaan.

Latasimme Focusta koeajomme aikana normaalista autotallin sähköpisteestä sekä työpaikan parkkipaikan tolppapistorasiasta.

Päivittäinen työmatka on 48 kilometriä suuntaansa, joka on juuri sopiva sähköautotestiin. Työpaikalla akku latautui taas täyteen kotimatkaa varten.

Mukavaa kyytiä

Focuksen suorituskyky on hyvää luokkaa: 0–100 km/h taittuu 11,4 sekunnissa ja huippunopeuskin on riittävä 137 km/h.

Sähköautolla pärjää täysin muun liikenteen mukana. Ajaminen on mukavaa, helppoa, äänetöntä ja edullista. Yhden latauksen hinnaksi muodostuu nykyisellä sähkönhinnalla noin kaksi euroa. Lisäksi huollontarve on vähäinen.

Korkeahko ostohinta sekä lyhyt toimintamatka karsii vielä sähköauton ostajia.

Koeajomme kuitenkin osoittaa, että Focus Electricillä pärjää hienosti työmatkailussa sekä pääkaupunkiseudun lähimatkailussa.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Ford Focus Electric

Hinta alkaen

41 965 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

43 120 €

Moottori

sähkömoottori edessä poikittain, etuveto.

Teho

107 kW (145 hv)

Vääntö

250 Nm

Teho

107 kW, 250 r/min

Vääntö

250 Nm

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,4 s

Mitat

pituus 1392 mm, leveys 1824 mm, korkeus 1478 mm,
Omamassa: 1644 kg

Takuu

5 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat