ford focus facelift

Ajoneuvot Uutinen 9.4.2022

Ford Focus uudistui monelta osin – yhtä sen erikoismallia ei tällä tietoa nähdä lainkaan

Ford Focus on saatavilla neljänä eri varustetasona, joista jokainen on suunniteltu entistä tarkemmin käyttäjäryhmänsä mukaan.

Myyntitilastojen kärjessä omassa luokassaan Suomessakin keikkunut Ford Focus on uudistunut. Auton myynti on jo käynnistynyt ja se on saatavilla neljällä eri varustetasolla. Uudesta Focuksesta on kaksi korimallia, farmarikorinen Wagon sekä 5-ovinen malli.

Varustetasot ovat Titanium, ST-Line, Active sekä ST. Kun Ford alunperin lanseerasi uuden Focus mallin, mukana oli myös alimpana varustetasona Connected sekä ylellinen kalliimpi Vignale. Nyt ne on jätetty pois muuttuneen maailmantilanteen vuoksi, eikä kummastakaan oteta vastaan enää uusia tehdastilauksia. Monet autonvalmistajat ovat haasteiden keskellä ja luonnollisesti tuotantoa pyritään kohdistamaan niihin malleihin, joissa on kysyntää ja joita myös pystytään tuottamaan.

Kun Focus nyt uudistui, se muutti sekä ulkomuotoaan, että varusteitaan. Varustetasot on nyt laadittu entistä selkeämmin käyttäjäkuntaa ajatellen. Titanium on hillitty ja ja tyylikäs perheauto, ST-line edustaa sporttisempaa mallia. Active on tehty nimensä mukaisesti aktiivista elämäntapaa viettävälle ja ST on tehokkain tykki, 280 hevosvoiman voimin.

Ovaalilogo takaisin maskiin

Mutta, mitä tulee Ford Focuksen hintoihin, edullisin malli on mallimerkinnältään Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 125hv Titanium, manuaalivaihteisena ja 5-ovisena mallina. Suositushinta sille on tasan 27 829 euroa. ST-Line-mallin alkaen hinta samalla voimalinjalla on 28 717 euroa ja Active-mallin alkaen hinta 28 867 euroa. Peräti 280-hevosvoimaisen ST-mallin hinnat alkavat 51 192 eurosta.

Ford Focus facelift

Uudistuneen Focuksen keula on nyt entistä korkeampi ja Fordin sininen ovaalilogo on nostettu etusäleikön keskelle. Aiemmin logo löytyi säleikön yläpuolelta konepellin edestä.

Kaikki Focus-mallit on nykyään varustettu led-valoilla ja perinteiset auton etuhelmasta löytyvät sumuvalot on nyt integroitu muiden valojen kanssa samaan valoelementtiin. Muutos on vaikuttanut selkeästi puskurin ja keulan muotoiluun – valmistaja ilmoittaa myös, että tällä keinoin saavutetaan parempi valoteho.

Autojen muotoilu erottuu selkeästi myös varustetasojen mukaan, muun muassa keula ja etusäleikkö on muotoiltu jokaisessa mallivaihtoehdossa eri tavalla. Titanium-malllin etusäleikkö korostaa hillittyä tyylikkyyttä, ST-linessä on sporttisuutta uhkuva hunajakennomainen etusäleikkö. ST-line mallista löytyy myös sporttisemmat sivuhelmat, takadiffuusori sekä takaspoileri. Active-mallin säleikkö on puolestaan muotoiltu pystyrivoin korostamaan auton hieman korkeampaa maavaraa sekä muovisia crossover-maailmasta ammennettuja korin suojalistoja. ST-malli on puolestaan koristeltu, no, ST-mallille soveltuvin elementein, kuten 19-tuumaisin vantein. Autosta löytyy myös Track mode ja muuta kivaa suorituskykyä haluavalle, kuten Fordin omaa tuotantoa olevat Performance-istuimet.

Etanolivaihtoehto myös hybridinä

Voimalinjaltaan tuore Focus-sukupolvi nojaa bensiini- ja diesel sekä hybridivaihtoehtoihin. Dieselin osuus on koko ajan laskusuunnassa ja hybridit puolestaan nostavat päätään entistä enemmän myyntitilastojen valossa eikä niille ole enää paljoa sijaa. Dieselmoottoreita sekä pelkkiä bensiinimoottoreita on valikoimassa molempia tasan yksi. Mielenkiintoisen valikoimasta tekee myös se, että Flexifuel- eli etanolilla kulkeva versio on saatavana myös hybridinä. Kaikki hybridivaihtoehdot on saatavilla myös Powershift-automaattivaihteistolla.

Sisätiloissa Ford digitalisoituu jo hyvää vauhtia Focuksen kohdalla. Mittaristo on täysin digitaalinen ja 13,2-tuumaisen kojelaudan päälle sijoitetun näytön syövereihin kytketyssä Sync 4 -tietoviihdejärjestelmässä on muun muassa Fordin tuleva Power Up -palvelu, joka ennakoi sitä, että autoon voi vastaanottaa langattomasti päivityksiä. Verkon yli toimiminen tulee olemaan myös merkittävä osa Fordin tulevaisuutta, niin Focuksen kuin muidenkin mallien kohdalla.

Miten kävi RS:n?

Ford Focus RS lupaa hybriditekniikkaa

ST:n lisäksi Focus on tunnettu vuosien ajan vieläkin tehokkaammasta RS-mallista, mikä sen tilanne on uudistuneen Focuksen kohdalla?

Kuten pari vuotta takaperin uutisoimme, Suomen maahantuonnistakin vahvistettiin RS-mallia ei ole tulossa. Näinhän on Fordin osalla ollut aiemminkin, että uuden Focuksen lanseerauksen kohdalla RS:n tulosta ei ole hiiskuttu mitään, joskus tiedot on jopa kokonaan kiistetty, mutta niin uusi RS on aina aiemmin kuitenkin nähnyt päivänvalon.

Jos asialla lähdetään spekuloimaan, niin tällä hetkellä uuden RS:n kohtalo on tietysti kiristyvien päästömääräysten hampaissa. Lisäksi Ford panostaa, varsinkin Euroopassa kovasti tällä hetkellä hybridi- ja täyssähköautojen tekniikkaan. Kaikki Fordin uudet henkilöautomallit ovat vuodesta 2026 alkaen vähintään hybridejä ja vuodesta 2030 alkaen täyssähköautoja. Varmaa Focus RS:n kohdalla on – jos se joskus olisi kuitenkin tulossa, että se olisi oltava päästömääräykset täyttääkseen hybridi ja se myös jäisi viimeiseksi Focus-RS -malliksi, jossa olisi mukana perinteistä polttomoottoritekniikkaa.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Ford

Kaikki koeajot

Uusimmat