5.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus Wagon – Nyt litrainen turbomoottori automaatin kera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin Focus-mallisto täydentyy pienen bensiinimoottorin ja automaattivaihteiston yhdistelmällä. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, tavaratila. Huonoa: kulutus. Aiemmin automaattivaihteisto kuului vain malliston isoimpien moottorien, useimmin dieselien pariksi mukavuudenhaluisia kaupparatsuja varten. Nykyisin kysyntää on aina vain enemmän myös pienempien bensiinimoottorien ja automaatin yhdistelmälle, kun vähän ajavatkin haluavat satsata mukavuuteen ja ajon helppouteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turboahdettu kolmisylinterinen Fordin litrainen Ecoboost-moottori on voittanut kokoistensa Engine of the year -palkinnon jo kolmena vuonna peräkkäin, mutta vasta nyt se saa peräänsä automaattivaihteiston. Kolmisylinterisestä on useita eritehoisia versioita, automaatin pariksi on valittu 125-hevosvoimainen versio. Se korvaa aiemman samantehoisen 1,6-litraisen vapaastihengittävän moottorin komeasti turboahtimen tuomalla laaja-alaisemmalla väännöllään. Yllättäen sylinteriä lyhyempi moottori ei ole yhtään kevyempi, polttoaineensäästöön on toki riittänyt jo pienempi iskutilavuus. Kolmisylinterisyyden erottaa käyntiäänestä vain kiihdytyksissä, tasakaasulla ääni pysyy vaimeana ja käynti värinättömänä. Kuusivaihteinen automaatti Ford tuottaa yllätyksen vaihteistovalinnallaan. Kuusivaihteinen automaatti on perinteistä sorttia momentinmuuntimineen ja poikkeaa näin nykytavasta siirtyä kaksoiskytkinvaihteistoihin. Oikea automaatti hallitsee pehmeät vaihdot, mutta samalla varsinkin vaihdot ylöspäin ovat viipyileviä. Kiihdytyksissä kierrokset jäävät hetkeksi huutamaan korkealle ja turbomoottorin alavääntöä jää hyödyntämättä. Siinä missä kaksoiskytkinvaihteistot selviävät yleensä samalla polttoainemäärällä kuin manuaalivaihteistotkin, perinteinen automaatti valitettavasti on janoisempi, Ford Focus Wagon:in tapauksessa eroa tulee lähes litra satasella. Joka tapauksessa uusi moottoriyhdistelmä on toisen mokoman taloudellisempi kuin poistunut 1,6-automaatti. Koeajossamme kulutus lipesi kuitenkin lukemaan 7,5 l/100km, jolla ei pärjää pahimmille kilpailijoille. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost A6 Titanium Hinta alkaen 26 891 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 194 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4560 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1492 mm, akseliväli 2650 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku