Ajoneuvot | Koeajo | 5.3.2016

Koeajo: Ford Focus Wagon – Nyt litrainen turbomoottori automaatin kera

1.0 Ecoboost A6 Titanium

Fordin Focus-mallisto täydentyy pienen bensiinimoottorin ja automaattivaihteiston yhdistelmällä. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, tavaratila. Huonoa: kulutus.

Jaa artikkeli

Aiemmin automaattivaihteisto kuului vain malliston isoimpien moottorien, useimmin dieselien pariksi mukavuudenhaluisia kaupparatsuja varten. Nykyisin kysyntää on aina vain enemmän myös pienempien bensiinimoottorien ja automaatin yhdistelmälle, kun vähän ajavatkin haluavat satsata mukavuuteen ja ajon helppouteen.

Ford_Focus_1.0_Wagon_1.0_Ecoboost_autom_2016_PM_6

Turboahdettu kolmisylinterinen

Fordin litrainen Ecoboost-moottori on voittanut kokoistensa Engine of the year -palkinnon jo kolmena vuonna peräkkäin, mutta vasta nyt se saa peräänsä automaattivaihteiston. Kolmisylinterisestä on useita eritehoisia versioita, automaatin pariksi on valittu 125-hevosvoimainen versio. Se korvaa aiemman samantehoisen 1,6-litraisen vapaastihengittävän moottorin komeasti turboahtimen tuomalla laaja-alaisemmalla väännöllään.

Yllättäen sylinteriä lyhyempi moottori ei ole yhtään kevyempi, polttoaineensäästöön on toki riittänyt jo pienempi iskutilavuus. Kolmisylinterisyyden erottaa käyntiäänestä vain kiihdytyksissä, tasakaasulla ääni pysyy vaimeana ja käynti värinättömänä.

Ford_Focus_1.0_Wagon_1.0_Ecoboost_autom_2016_PM_29

Kuusivaihteinen automaatti

Ford tuottaa yllätyksen vaihteistovalinnallaan. Kuusivaihteinen automaatti on perinteistä sorttia momentinmuuntimineen ja poikkeaa näin nykytavasta siirtyä kaksoiskytkinvaihteistoihin. Oikea automaatti hallitsee pehmeät vaihdot, mutta samalla varsinkin vaihdot ylöspäin ovat viipyileviä. Kiihdytyksissä kierrokset jäävät hetkeksi huutamaan korkealle ja turbomoottorin alavääntöä jää hyödyntämättä.

Ford_Focus_1.0_Wagon_1.0_Ecoboost_autom_2016_PM_2

Siinä missä kaksoiskytkinvaihteistot selviävät yleensä samalla polttoainemäärällä kuin manuaalivaihteistotkin, perinteinen automaatti valitettavasti on janoisempi, Ford Focus Wagon:in tapauksessa eroa tulee lähes litra satasella. Joka tapauksessa uusi moottoriyhdistelmä on toisen mokoman taloudellisempi kuin poistunut 1,6-automaatti. Koeajossamme kulutus lipesi kuitenkin lukemaan 7,5 l/100km, jolla ei pärjää pahimmille kilpailijoille.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat