5.3.2016

Koeajo: Ford Focus Wagon – Nyt litrainen turbomoottori automaatin kera

Ford Focus 1.0 Wagon

Fordin Focus-mallisto täydentyy pienen bensiinimoottorin ja automaattivaihteiston yhdistelmällä. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, tavaratila. Huonoa: kulutus.

Aiemmin automaattivaihteisto kuului vain malliston isoimpien moottorien, useimmin dieselien pariksi mukavuudenhaluisia kaupparatsuja varten. Nykyisin kysyntää on aina vain enemmän myös pienempien bensiinimoottorien ja automaatin yhdistelmälle, kun vähän ajavatkin haluavat satsata mukavuuteen ja ajon helppouteen.

Ford Focus 1.0 Wagon

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Turboahdettu kolmisylinterinen

Fordin litrainen Ecoboost-moottori on voittanut kokoistensa Engine of the year -palkinnon jo kolmena vuonna peräkkäin, mutta vasta nyt se saa peräänsä automaattivaihteiston. Kolmisylinterisestä on useita eritehoisia versioita, automaatin pariksi on valittu 125-hevosvoimainen versio. Se korvaa aiemman samantehoisen 1,6-litraisen vapaastihengittävän moottorin komeasti turboahtimen tuomalla laaja-alaisemmalla väännöllään.

Yllättäen sylinteriä lyhyempi moottori ei ole yhtään kevyempi, polttoaineensäästöön on toki riittänyt jo pienempi iskutilavuus. Kolmisylinterisyyden erottaa käyntiäänestä vain kiihdytyksissä, tasakaasulla ääni pysyy vaimeana ja käynti värinättömänä.

Ford Focus 1.0 Wagon

Kuusivaihteinen automaatti

Ford tuottaa yllätyksen vaihteistovalinnallaan. Kuusivaihteinen automaatti on perinteistä sorttia momentinmuuntimineen ja poikkeaa näin nykytavasta siirtyä kaksoiskytkinvaihteistoihin. Oikea automaatti hallitsee pehmeät vaihdot, mutta samalla varsinkin vaihdot ylöspäin ovat viipyileviä. Kiihdytyksissä kierrokset jäävät hetkeksi huutamaan korkealle ja turbomoottorin alavääntöä jää hyödyntämättä.

Ford Focus 1.0 Wagon

Siinä missä kaksoiskytkinvaihteistot selviävät yleensä samalla polttoainemäärällä kuin manuaalivaihteistotkin, perinteinen automaatti valitettavasti on janoisempi, Ford Focus Wagon:in tapauksessa eroa tulee lähes litra satasella. Joka tapauksessa uusi moottoriyhdistelmä on toisen mokoman taloudellisempi kuin poistunut 1,6-automaatti. Koeajossamme kulutus lipesi kuitenkin lukemaan 7,5 l/100km, jolla ei pärjää pahimmille kilpailijoille.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost A6 Titanium

Hinta alkaen

26 891 €

Moottori

Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

92 kW (125 hv), 6000 r/min

Vääntö

170 Nm (1500–4500 r/min)

Vääntö

170 Nm (1500–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

12,1 s

Huippunopeus

194 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

125 g/km

Mitat

pituus 4560 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1492 mm, akseliväli 2650 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat