5.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus Wagon – Nyt litrainen turbomoottori automaatin kera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin Focus-mallisto täydentyy pienen bensiinimoottorin ja automaattivaihteiston yhdistelmällä. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, tavaratila. Huonoa: kulutus. Aiemmin automaattivaihteisto kuului vain malliston isoimpien moottorien, useimmin dieselien pariksi mukavuudenhaluisia kaupparatsuja varten. Nykyisin kysyntää on aina vain enemmän myös pienempien bensiinimoottorien ja automaatin yhdistelmälle, kun vähän ajavatkin haluavat satsata mukavuuteen ja ajon helppouteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurboahdettu kolmisylinterinenFordin litrainen Ecoboost-moottori on voittanut kokoistensa Engine of the year -palkinnon jo kolmena vuonna peräkkäin, mutta vasta nyt se saa peräänsä automaattivaihteiston. Kolmisylinterisestä on useita eritehoisia versioita, automaatin pariksi on valittu 125-hevosvoimainen versio. Se korvaa aiemman samantehoisen 1,6-litraisen vapaastihengittävän moottorin komeasti turboahtimen tuomalla laaja-alaisemmalla väännöllään.Yllättäen sylinteriä lyhyempi moottori ei ole yhtään kevyempi, polttoaineensäästöön on toki riittänyt jo pienempi iskutilavuus. Kolmisylinterisyyden erottaa käyntiäänestä vain kiihdytyksissä, tasakaasulla ääni pysyy vaimeana ja käynti värinättömänä.Kuusivaihteinen automaattiFord tuottaa yllätyksen vaihteistovalinnallaan. Kuusivaihteinen automaatti on perinteistä sorttia momentinmuuntimineen ja poikkeaa näin nykytavasta siirtyä kaksoiskytkinvaihteistoihin. Oikea automaatti hallitsee pehmeät vaihdot, mutta samalla varsinkin vaihdot ylöspäin ovat viipyileviä. Kiihdytyksissä kierrokset jäävät hetkeksi huutamaan korkealle ja turbomoottorin alavääntöä jää hyödyntämättä.Siinä missä kaksoiskytkinvaihteistot selviävät yleensä samalla polttoainemäärällä kuin manuaalivaihteistotkin, perinteinen automaatti valitettavasti on janoisempi, Ford Focus Wagon:in tapauksessa eroa tulee lähes litra satasella. Joka tapauksessa uusi moottoriyhdistelmä on toisen mokoman taloudellisempi kuin poistunut 1,6-automaatti. Koeajossamme kulutus lipesi kuitenkin lukemaan 7,5 l/100km, jolla ei pärjää pahimmille kilpailijoille.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost A6 Titanium Hinta alkaen 26 891 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 194 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4560 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1492 mm, akseliväli 2650 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen