19.9.2023

Ford Ranger -mallisto laajenee ennennäkemättömään suuntaan – lataushybridillä 45 kilometriä sähköllä ja enemmän vääntöä kuin koskaan

Rangerin lataushybridimallista voi odottaa tulevan yksi Suomen suosituimmista avolavoista. Vai miltä kuulostaa tonniluokan pickup 5-paikkaisena henkilöautona 2,3-litraisen turbobensiinin vetämänä hyvin alhaisella autoverolla?

Ford on kyllä nyt löytänyt pickup-genren sisältä markkinaraon, johon ainakaan Euroopassa ei yksikään toinen valmistaja ole ryhtynyt. Ford Rangerilla on myös sisarmalli Volkswagen Amarok, josta ei tiettävästi ole luvassa ainakaan nopealla aikataululla vastaavaa versiota. Ford saa siis ainakin toistaiseksi huseerata lataushybridiavolavansa kanssa Euroopan markkinoilla yksinään, ilman kilpailevaa näkemystä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suorituskyvystä ei tarvitse tinkiä

On olemassa Ranger Raptor, Pohjois-Amerikassa suosittu Ecoboost-malli sekä tehokas 3,0-litrainen diesel-V6. Ford ei paljasta Ranger Plug-in Hybridin tarkkoja teknisiä tietoja vielä tässä vaiheessa, mutta ilmeisesti on niin, että lataushybridimalli tulee vääntömomentillaan peittoamaan nämä kaikki.

Perusasetelma on joka tapauksessa se, että polttomoottorin virkaa lataushybridissä tulee toimittamaan 2,3-litrainen EcoBoost - tuttu muun muassa Mustangista. Sen lisäksi auton koriin tullaan asentamaan ladattava ajoakku sekä sähkömoottori jompaan kumpaan päähän. Sähköistä toimintamatkaa lataushybridi-Rangerille luvataan jopa "yli 45 kilometriä".

Ranger PHEV:tä tullaan tarjoamaan ainakin alkuun vain Wildtrak -varustetasolla.

Auton kokonaispainosta ja siitä laskettavasta hyötykuormasta emme tässä vaiheessa tiedä, mutta on oletettavaa, että lataushybridijärjestelmä akkuineen lisää jonkin verran kokonaispainoa ja vähentää hyötykuorman osuutta siitä. Joka tapauksessa jarrullisen perävaunumassan Ford vahvistaa olevan täydet 3 500 kiloa. Myöskään maasto-ominaisuuksista ei Fordin mukaan ole tingitty, ja varmasti sähkömoottorin välitön huippuvääntö on avuksi tässäkin asiassa. Auto tulee olemaan nelivetoinen.

Toimii myös aggregaattina

Aivan kuten Rangerin isosisko F-150 Lightning ja kasvava määrä muita ison akkukapasiteetin täyssähköautoja, myös Ranger Plug-in Hybrid tulee hyödyntämään akkuaan virran jakamiseen. Ranger PHEV:n lavalla sijaitsevasta pistokkeesta voi siis ottaa virtaa esimerkiksi työkoneita tai esimerkiksi leiriytymistä varten.

Pro Power Onboard, kuten Ford ratkaisua kutsuu, säästää myös kuljetustilaa, sillä tavallisella dieselpickupilla näitä varten kyytiin pitää ottaa oikea aggregaatti.

Pickup-maailman autoveroparatiisi?

Avolava-autojen ongelmat alkavat siitä, kun ne pitäisi rekisteröidä viisipaikkaisiksi henkilöautoiksi. Merkittävästä CO2 -lukemasta johtuen avolavojen autovero kasvaa tässä tapauksessa usein kohtuuttoman suureksi. Vaikka 70 000 - 100 000 euron autoon olisi varaa, siinä hintaluokassa alkavat kummasti puhutella vähemmän työkalumaiset vaihtoehdot, mikäli juuri nimenomaan avolavan ominaisuudet ovat hankinnassa toissijaisia, ja siitäkin huolimatta, että avolavojen sisäergonomia ja varustelu ovat nykyään hyvällä tasolla.

Kiinalainen Maxus T90 EV tarjoaa Euroopan ensimmäisenä täyssähköisenä tähän oman ratkaisunsa, mutta sen tarjoamat ominaisuudet yhdistettynä 70 000 euron alkaen-hintaan eivät vaikuta ratkaisulta.

Ford Ranger PHEV sen sijaan ainakin kuulostaa ratkaisulta, ja mikäli sen autoveroton hinta ei nouse mahdottomaksi, jää siitä pyydettävä autovero todennäköisesti murto-osaan dieselkäyttöisten Double Cab -Rangereiden 20 000 - 40 000 euron verosta.

Lisätietoja saadaan vielä hyvä tovi odottaa, sillä Ford Ranger PHEV:n on määrä edetä tuotantoon vasta vuoden 2024 lopulla, ensimmäisten asiakkaiden saadessa autonsa vuoden 2025 puolella.

Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat