11.3.2023

Koeajo: Maxus T90 EV on Euroopan ensimmäinen sähkölava-auto, eikä se aseta rimaa kovin korkealle

Kuva Eetu Kokkonen
Maxus T90 EV

Maxus T90 EV on kiinalaisvalmistajan kolmas henkilöautomalli meikäläisten markkinoilla. Kyseessä on samalla ensimmäinen täysin sähköinen lava-auto koko Euroopassa. Hyvää: Täyssähköinen lava-auto, akun koko. Huonoa: Takavetoisuus, maavara, hinta.

Kiinalaisvalmistaja Maxus on viihtynyt Suomen markkinoilla parisen vuoden ajan. Henkilöautopuolella on jo esitelty Euniq 5 -tila-auto ja Euniq 6 -kaupunkimaasturi – sekä näiden lisäksi pari pakettiautoa. Nyt valikoima täydentyy Maxus T90 EV lava-autolla.

Maxus T90 EV

Markkinarako vaikuttaa varsin otolliselta. Täyssähköisiä pick-upeja ei Euroopan markkinoilla vielä ole, eikä suuria amerikkalaistyylisiä lava-autoja ole ainakaan hetkeen tulossa meille niiden kotimaan kovan kysynnän vuoksi. Lisäpontta tuo Suomen vahva pick-up-kulttuuri: tällainen auto koetaan yleensä käteväksi autoksi esimerkiksi metsästäjille ja metsätyöntekijöille. Tavarat lavalle ja rymyämään vaikka hieman tien ulkopuolellekin.

Maxus T90 EV

Paitsi, että Maxuksella niin ei voi tehdä. Raamikas ulkonäkö antaa olettaa jonkinlaista maastokyvykkyyttä, mutta autoa ei saa lainkaan nelivetoisena. Takavetoisuuden lisäksi tirskumista aiheuttaa se, että auton maavaraksi ilmoitetaan henkilöautomaiset 16 senttimetriä – syynä matalalle sijoittuvat ajoakku ja sähkömoottori.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Verottomasti viisipaikkainen

Maastoauton korvikkeeksi T90 EV:stä ei siis ole, mutta täyssähköisen lava-auton idea on sinänsä hyvä. Polttomoottoristen pick-upien CO2-päästöt ovat varsin suuret, eli viisipaikkaisiksi henkilöautoiksi rekisteröitäessä autovero iskee niihin armottoman kovaa ja nostaa hankintahinnan korkealle. Täyssähköautot eivät autoverosta kärsi, eli takapenkilliseen avolavaan voisi teoriassa päästä käsiksi edullisestikin.

Tässäkin Maxus T90 EV tuottaa lievän pettymyksen, sillä auto kustantaa halvimmillaankin 70 556 euroa. Tuolla summalla saa hankittua perinteisistä kilpailijoista jo esimerkiksi Toyota Hiluxin.

Käyttökustannuksissa etu on kuitenkin selvä Maxuksen hyväksi. Koeajon keskikulutus pyöri rapsakassa pakkasessa reilun 30 kWh/100 km tuntumassa, eli fiksulla sähkösopimuksella käyttövoima maksaisi viitisen euroa sadalla kilometrilla. Samoihin lukemiin on polttomoottorikilpailijoilla turha yrittää.

Iso akku, mutta hidas lataus

Maxus T90 EV

Matka-ajossa kulutus nousi lähemmäksi 40 kWh/100 km, mikä tarkoittaa noin 200 kilometrin toimintamatkaa täydellä akulla. Varausväli 20–80 % täyttyi koeajolla noin tunnissa eli keskilatausteho oli reilut 50 kW. Latausteho alkoi heikompana ja parani loppua kohti akun lämmetessä. Kaikkiaan pidempien matkojen teko on siis hitaahkon latauksen ja ison kulutuksen vuoksi hieman verkkaista.

Ei juuri kehuttavaa

Tien päällä Maxus kulkee varsin vaivattomasti, vaikka onkin kevyen perän vuoksi herkkä yliohjautumaan. Erittäin holhoava ajonvakautus pitää kuitenkin peräluistot kurissa. Etuistuimet ovat tutut merkin muista malleista, eli niissä ei ole juuri kehumista. Takapenkilläkin on täysimittaisella hieman ikävät oltavat: korkealle nousevan lattian vuoksi penkillä istutaan kankkujen varassa ehkä enemmän kuin missään muussa autossa.

Valmistaja kehuu varustelua kattavaksi, mutta todellisuudessa T90 EV:stä löytyvät jutut ovat nykyautoissa miltei itsestäänselvyyksiä, eikä esimerkiksi vakionopeudensäädintä tai led-ajovaloja ole lainkaan saatavana.

Maxus T90 EV

Vaikka T90 EV ei loista juuri millään osa-alueella, voisi sen kuvitella sopivan työkaluksi esimerkiksi kaupunkien taloyhtiöille. Lava on yhtä käyttökelpoinen kuin muissa pick-upeissa, ja huokeat käyttökustannukset saattavat houkutella yrittäjiä – tosin hankintahinta varmasti karkoittaa osan kiinnostuneista kandidaateista.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat