14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Tourneo Connect Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joustava kuljetusväline sekä ihmisille että tavaroille. Hyvää: tilat, ajomukavuus, muunneltavuus. Huonoa: tavaratilan taittuva peitelevy. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäysin uusitun tila-auton edellisestä tulemisesta vierähti 12 vuottaSadan hevosvoiman tehoinen bensiinimoottori toimii erinomaisesti Ford Tourneo Connectin voimanlähteenä.Neljännen sylinterin puuttumista ei huomaa edes äänestä. Painava auto toimii vaivattomasti ja tarmokkaasti pikkuruisella moottorilla.Edeltäjäänsä henkilöautomaisempiTourneo Connectin edellisestä tulemisesta vierähti 12 vuotta, eikä uusia ole valmistettu kahteen vuoteen. Edeltäjäänsä verrattuna Tourneo Connect on henkilöautomaisempi, vaikka onkin alustaltaan yhtäläinen pakettiautosisarensa kanssa.Tourneo Connecteja valmistetaan edeltäjänsä tavoin lyhyempänä (4,42 m) ja pidempänä (4,82 m) versiona, pidempi on nimeltään Grand Tourneo Connect.Pituutta lukuun ottamatta autot ovat hyvin samanlaisen oloisia ja näköisiä. Grandin saa lisäistuimilla seitsemänpaikkaiseksi, taakse tulee jopa Ford Galaxya paremmat istumatilat.Laatikkomaisuutta häivytettyTaaksepäin kaventuvat ikkunat ja korinväriset puskurit sulattavat laatikkomaista vaikutelmaa.Reilusti avautuvista takaliukuovista pääsee kohtuullisen mukavasti myös pidemmän version kahdelle lisäistuimelle. Tavaroiden kuljettamista helpottavat suuret ovet sivulla ja takana.Avaran matkustamon äänimaailmaan on paneuduttu, ja se on saatu paljon edeltäjäänsä hiljaisemmaksi. Istuinten muotoilu on myös kehittynyt ja sivuttaistuki parantunut.Tavaratilan koko ja muunneltavuus ovat omaa luokkaansa varsinkin pidemmässä Grand Tourneo Connectissa, johon saa sopimaan jopa kolme metriä pitkän tavaran laskemalla etumatkustajan istuimen alas.Lyhyemmässä Tourneo Connectissa on 2 410 litran tavaratila, jos poistaa takaistuimet kokonaan. 60/40-suhteessa taittuvat takaistuimet kallistuvat eteenpäin kevyellä liikkeellä.Istuimet myös irtoavat helposti, ja ne voi nostaa sivuun. Tällöin tavaratila muuttuu pakettiauton kaltaiseksi.Peräkoukun saa Tourneo Connectiin tehdasasennuksena noin 500 eurolla hinnalla. Koukun mukana saa varoitusjärjestelmän, joka havaitsee poikkeamat perävaunun liikkeissä jo ennen kuljettajaa.Loppuvuodesta Suomeen rantautuvan Tourneo Connectin saa myös 1,6-litraisella diesel- tai bensiinimoottorilla joko manuaali- tai automaattivaihteisena. Automaattivaihteilla ja 1,6 litran bensiinimoottorilla kulutus kipuaa kahdeksaan litraa sadalla kilometrillä.Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Ford Tourneo Connect 1.0 EcoBoost Hinta alkaen 25 862 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 957 € Ajoneuvovero 110 €/ v Moottori 998 cm³, bensiinirivimoottori, ahdin, 3 sylinteriä, 6-v.manuaalivaihteisto Teho 74 kW (100 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1400-4000 r/min) Vääntö 170 Nm (1400-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,0 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4418 mm, leveys 2137 mm, korkeus 1852 mm, akseliväli 2662 mm Tavaratila: 1029-2410 l Omamassa: 1420 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 000 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen