14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Tourneo Connect Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joustava kuljetusväline sekä ihmisille että tavaroille. Hyvää: tilat, ajomukavuus, muunneltavuus. Huonoa: tavaratilan taittuva peitelevy. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäysin uusitun tila-auton edellisestä tulemisesta vierähti 12 vuottaSadan hevosvoiman tehoinen bensiinimoottori toimii erinomaisesti Ford Tourneo Connectin voimanlähteenä.Neljännen sylinterin puuttumista ei huomaa edes äänestä. Painava auto toimii vaivattomasti ja tarmokkaasti pikkuruisella moottorilla.Edeltäjäänsä henkilöautomaisempiTourneo Connectin edellisestä tulemisesta vierähti 12 vuotta, eikä uusia ole valmistettu kahteen vuoteen. Edeltäjäänsä verrattuna Tourneo Connect on henkilöautomaisempi, vaikka onkin alustaltaan yhtäläinen pakettiautosisarensa kanssa.Tourneo Connecteja valmistetaan edeltäjänsä tavoin lyhyempänä (4,42 m) ja pidempänä (4,82 m) versiona, pidempi on nimeltään Grand Tourneo Connect.Pituutta lukuun ottamatta autot ovat hyvin samanlaisen oloisia ja näköisiä. Grandin saa lisäistuimilla seitsemänpaikkaiseksi, taakse tulee jopa Ford Galaxya paremmat istumatilat.Laatikkomaisuutta häivytettyTaaksepäin kaventuvat ikkunat ja korinväriset puskurit sulattavat laatikkomaista vaikutelmaa.Reilusti avautuvista takaliukuovista pääsee kohtuullisen mukavasti myös pidemmän version kahdelle lisäistuimelle. Tavaroiden kuljettamista helpottavat suuret ovet sivulla ja takana.Avaran matkustamon äänimaailmaan on paneuduttu, ja se on saatu paljon edeltäjäänsä hiljaisemmaksi. Istuinten muotoilu on myös kehittynyt ja sivuttaistuki parantunut.Tavaratilan koko ja muunneltavuus ovat omaa luokkaansa varsinkin pidemmässä Grand Tourneo Connectissa, johon saa sopimaan jopa kolme metriä pitkän tavaran laskemalla etumatkustajan istuimen alas.Lyhyemmässä Tourneo Connectissa on 2 410 litran tavaratila, jos poistaa takaistuimet kokonaan. 60/40-suhteessa taittuvat takaistuimet kallistuvat eteenpäin kevyellä liikkeellä.Istuimet myös irtoavat helposti, ja ne voi nostaa sivuun. Tällöin tavaratila muuttuu pakettiauton kaltaiseksi.Peräkoukun saa Tourneo Connectiin tehdasasennuksena noin 500 eurolla hinnalla. Koukun mukana saa varoitusjärjestelmän, joka havaitsee poikkeamat perävaunun liikkeissä jo ennen kuljettajaa.Loppuvuodesta Suomeen rantautuvan Tourneo Connectin saa myös 1,6-litraisella diesel- tai bensiinimoottorilla joko manuaali- tai automaattivaihteisena. Automaattivaihteilla ja 1,6 litran bensiinimoottorilla kulutus kipuaa kahdeksaan litraa sadalla kilometrillä.Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Ford Tourneo Connect 1.0 EcoBoost Hinta alkaen 25 862 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 957 € Ajoneuvovero 110 €/ v Moottori 998 cm³, bensiinirivimoottori, ahdin, 3 sylinteriä, 6-v.manuaalivaihteisto Teho 74 kW (100 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1400-4000 r/min) Vääntö 170 Nm (1400-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,0 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4418 mm, leveys 2137 mm, korkeus 1852 mm, akseliväli 2662 mm Tavaratila: 1029-2410 l Omamassa: 1420 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 000 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?