14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Tourneo Connect Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joustava kuljetusväline sekä ihmisille että tavaroille. Hyvää: tilat, ajomukavuus, muunneltavuus. Huonoa: tavaratilan taittuva peitelevy. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäysin uusitun tila-auton edellisestä tulemisesta vierähti 12 vuottaSadan hevosvoiman tehoinen bensiinimoottori toimii erinomaisesti Ford Tourneo Connectin voimanlähteenä.Neljännen sylinterin puuttumista ei huomaa edes äänestä. Painava auto toimii vaivattomasti ja tarmokkaasti pikkuruisella moottorilla.Edeltäjäänsä henkilöautomaisempiTourneo Connectin edellisestä tulemisesta vierähti 12 vuotta, eikä uusia ole valmistettu kahteen vuoteen. Edeltäjäänsä verrattuna Tourneo Connect on henkilöautomaisempi, vaikka onkin alustaltaan yhtäläinen pakettiautosisarensa kanssa.Tourneo Connecteja valmistetaan edeltäjänsä tavoin lyhyempänä (4,42 m) ja pidempänä (4,82 m) versiona, pidempi on nimeltään Grand Tourneo Connect.Pituutta lukuun ottamatta autot ovat hyvin samanlaisen oloisia ja näköisiä. Grandin saa lisäistuimilla seitsemänpaikkaiseksi, taakse tulee jopa Ford Galaxya paremmat istumatilat.Laatikkomaisuutta häivytettyTaaksepäin kaventuvat ikkunat ja korinväriset puskurit sulattavat laatikkomaista vaikutelmaa.Reilusti avautuvista takaliukuovista pääsee kohtuullisen mukavasti myös pidemmän version kahdelle lisäistuimelle. Tavaroiden kuljettamista helpottavat suuret ovet sivulla ja takana.Avaran matkustamon äänimaailmaan on paneuduttu, ja se on saatu paljon edeltäjäänsä hiljaisemmaksi. Istuinten muotoilu on myös kehittynyt ja sivuttaistuki parantunut.Tavaratilan koko ja muunneltavuus ovat omaa luokkaansa varsinkin pidemmässä Grand Tourneo Connectissa, johon saa sopimaan jopa kolme metriä pitkän tavaran laskemalla etumatkustajan istuimen alas.Lyhyemmässä Tourneo Connectissa on 2 410 litran tavaratila, jos poistaa takaistuimet kokonaan. 60/40-suhteessa taittuvat takaistuimet kallistuvat eteenpäin kevyellä liikkeellä.Istuimet myös irtoavat helposti, ja ne voi nostaa sivuun. Tällöin tavaratila muuttuu pakettiauton kaltaiseksi.Peräkoukun saa Tourneo Connectiin tehdasasennuksena noin 500 eurolla hinnalla. Koukun mukana saa varoitusjärjestelmän, joka havaitsee poikkeamat perävaunun liikkeissä jo ennen kuljettajaa.Loppuvuodesta Suomeen rantautuvan Tourneo Connectin saa myös 1,6-litraisella diesel- tai bensiinimoottorilla joko manuaali- tai automaattivaihteisena. Automaattivaihteilla ja 1,6 litran bensiinimoottorilla kulutus kipuaa kahdeksaan litraa sadalla kilometrillä.Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Ford Tourneo Connect 1.0 EcoBoost Hinta alkaen 25 862 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 957 € Ajoneuvovero 110 €/ v Moottori 998 cm³, bensiinirivimoottori, ahdin, 3 sylinteriä, 6-v.manuaalivaihteisto Teho 74 kW (100 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1400-4000 r/min) Vääntö 170 Nm (1400-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,0 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4418 mm, leveys 2137 mm, korkeus 1852 mm, akseliväli 2662 mm Tavaratila: 1029-2410 l Omamassa: 1420 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 000 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta