10.6.2018 Ajoneuvot Hatunnosto perinteiselle urheiluautolle – Aston Martin V12 Vantage V600 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aston Martin on siirtymässä mallistossaan uuteen aikaan, mutta ensin on aika jättää osuvat jäähyväiset perinteille. Autoteollisuus kehittyy koko ajan ja sen mukana tietysti myös autoluokat. Pääosaa näyttelevät nyt erilaiset sähkömoottorit, automaattivaihteistot, suuret kosketusnäytöt sekä autonominen ajaminen. Myös urheiluautot on vedetty kehitykseen mukaan – perinteiden ja tyylin kustannuksella. Onneksi Aston Martin näyttää ainakin arvostavansa tätä tyyliä, ja teki kunnianosoituksena viimeisen vedoksen legendaariselle VH-pohjarakenteelleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarina alkoi vuonna 2004Muun muassa maailman arvostetuimmaksi automerkiksi valittu Aston Martin esitteli vuonna 2004 DB9:n. Malli saapui jatkoksi jo 1940-luvulla alkunsa saaneelle DB-malliperheelle. Samalla se esitteli uuden perusrakenteen, tyypiltään VH, jonka nimi tulee englanninkielen sanoista vertical ja horizontal. Lyhyesti sanottuna VH-rakenteen hieno idea on, että kun uloimmat korinosat eivät kuulu kiinteään korirakenteeseen, on malleja helppo muokata, eli esimerkiksi tehdä uusia malliversioita tietyn mallisarjan yhteyteen. Aston Martin onkin tullut tunnetuksi lukuisista ja taas lukuisista eri malliversioistaan ja erikoismalleistaan.Yhteisestä nimestä huolimatta VH-perusrakenne on kuitenkin kehittynyt vuosien varrella, joten elinkaarensa aikana VH eteni aina neljänteen sukupolveen saakka.VH-alustalle on liki 15 vuoden ajalla rakennettu lukuisia eri malleja, monilta osin legendaarisia sellaisia. Näitä ovat esimerkiksi juuri vuonna 2004 markkinoille tullut ”grand Tourer” DB9, jota valmistettiin coupéena sekä vuodesta 2005 avokattoisena, eli Aston-kielellä Volantena, lukuisina eri versioina aina vuoteen 2016, jolloin esiteltiin kokonaan uudelle rakenteelle pohjautunut DB11.Vuonna 2007 pajalta tuli ulos jälleen kahdella korimallilla DBS V12, joka oli kireämpi versio sisarestaan DB9:stä. Vuonna 2010 tapahtui tehtaalla kummia, kun portista ajoi ulos DB9:n nielaissut Virage, tämä olikin ainoa VH-rakenteelle tehty neliovinen, nimeltään Rapide.Seuraavana vuonna tämä ahmatti, eli Virage esiteltiin virallisesti, mutta Virage osoittautui hieman kehnoksi välimalliksi ja markkinointiharjoitukseksi DB9:n ja DBS:n välissä, ja tuotanto lopetettiinkin jo vuonna 2012.Samana vuonna mallistoon saapui eräänlainen DBS:n korvaaja, toisen sukupolven Vanquish, jonka valmistus on jatkunut kuluvaan vuoteen asti koko ajan ’kiristyvinä’ versioina, viimeisimpänä 603-hevosvoimainen Vanquish S. Vuonna 2012 tuli myös lyhyt ’tähdenlento’ V12 Zagato. Tämä V12 Vantageen perustunut rata-aihio poikkesi myös ulkonäöllisesti eniten muista VH-Astoneista.Malliston pienemmässä päässä tarina alkaa 2005, kun urheilumalli V8 Vantagen tuotanto alkoi. Se sai neljä vuotta myöhemmin jatkeekseen neljä lisäsylinteriä, eli V12 Vantagen. Nyt kun VH-sukupolvi on virallisesti poistumassa uusien mallien edestä, päätti Aston todella kunnioittaa perinteitä, ja esitteli tälle vuodelle V12 Vantage V600 -erikoismallin.Toisen sukupolven V600 on aito urheiluautoV12 Vantage V600 on todella toisen sukupolven edustaja, sillä ensimmäisenä tuota nimeä kantoi vuonna 1998 V8 Vantage V600.Minkälainen on sitten aito urheiluauto? Siitä on tietysti esitetty monenlaisia mielipiteitä, mutta yleensä sellaisen ajatellaan olevan kaksipaikkainen, takavetoinen, matalakorinen auto, jossa on hyvä teho-painosuhde ja manuaalivaihteisto. Likimain tällainen on V600.Aston Martin Vantage -malleissa on aina luotettu vahvasti käsityön suureen voimaan. Luonnollisesti robotit eivät ole myöskään tätä 14 kappaleen erikoiserää pilanneet valmistaneet. Kori koostuu pääosin hiilikuidusta, ja ”tavalliseen” V12 Vantageen verrattuna uutta ovat helmat, maski ja konepelti, jotka vastaavat entistä paremmin konepellin alla pyörivää voimanlähdettä. Erikoismalli on ulkoisesti tyylikkään tummanpuhuva.Voimalinja voisi olla vaikka vuodelta 1968 – tosin sillä erotuksella, että moottorista irtoaa 200–300 hevosvoimaa enemmän tehoa ja vaihdelaatikosta löytyy 2–3 lisävaihdetta. Muuten voimalinja vapaastihengittävine moottoreineen ja manuaalivaihteistoineen noudattelee hyväksi havaittua reseptiä. V600:n 6-litrainen V12 antaa kahdenkymmenen vuoden takaisen mallin tavoin 600 hevosvoimaa. Jatkeena olevassa käsivaihteistossa on seitsemän vaihdetta. Nautittavasta kyydistä vastaa säädettävä erillisjousitus.V600-erikoiserä valmistetaan kahtena versiona, seitsemän kovakattoisena ja seitsemän avomallisena.Sisätiloissa jatkuu sekä käsityö, hiilikuitu että tummat värivalinnat. Hiilikuidun rinnalla kojelaudan materiaaliksi on tullut anodisoitu alumiini ja ultrakevyissä istuimissa on uusi käsin ommeltu tikkauskuvio. Vanhoihin Vantage-malleihin verrattuna uuden ilmeen on saanut myös keskikonsoli.V12 Vantage V600 paketoi maailman arvostetuimman automerkin erään aikakauden hienolla tavalla. Vanhojen mallien viimeiset hurraat nähdään tämän vuoden kolmannellä neljänneksellä. VH-rakenteen tilalle tulee DB11-mallin johdolla uudella alumiinirakenteella ja saksalaisella Mercedes-AMG -yhteistyöllä uusi sukupolvi. Uusi Vantage-malli taasen tulnee tuotantoon 2019.Katsotaan 20 vuoden kuluttua uudelleen, millainen mahtaa olla kolmannen sukupolven Vantage V600.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Aston MartinLue myös:Lippulaivan pikavaihto: Aston Martin DB11 AMR Aston Martin DB11 – korunkaunis uusklassinen GT Mr. Bond, autosi on nyt myynnissä – uusi Aston Martin Vantage mukailee DB10-elokuvatähteäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen