2.3.2016 Ajoneuvot Aston Martin DB11 – korunkaunis uusklassinen GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittivalmistajan uutuus on kaunis esimerkki evoluutiosta. Jos Aston Martin DB11 näyttää jo valmiiksi tutulta, ei ihme. Perinteikäs brittivalmistaja on jo vuosikausia suosinut muotoilussaan "jos se ei ole rikki, ei korjata sitä" -filosofiaa, koko malliston näyttäessä osapuilleen samalta veistokselta. DB11 on kuitenkin ensimmäinen uusi DB-malli yli vuosikymmeneen, DB10:n jäädessä James Bondin virka-autoksi. Samalla DB11 on näkemys siitä, miltä DB-mallisarja näyttää vuonna 1913 perustetun valmistajan toisella vuosisadalla. Keulalla suurin muutos ovat led-valot, joiden myötä valojen muotoilu on aiempaa vapaampaa. Myös keulamaskia on viritetty uuteen uskoon. Eräs merkittävimmistä muutoksista on silti sisäinen, sillä koko keula toimii yhtenä konepeltinä, aueten auton etuosaa kohti. Rakenteella saatiin yhdistettyä sekä jalankulkijoiden törmäysturvallisuus että Astonin vaatimat tiukat toleranssit. Kylkilinjassa DB11 alkaa jo erottautua voimakkaammin. DB9-aikakauden Aston Martinien kylkilija oli melko suora, DB11:n saadessa selvästi enemmän kurvikkuutta erityisesti auton takaosaa kohti. Samalla korostuu yhtenä kaarena toteutettu katon muoto. Auton takaosassa uusi spoilerirakenne on muotoiltu antamaan perälle erikoinen pokkaus sekä terävämmät takavalot. Aston itse kutsuu uutta spoilerirakennetta nimellä AeroBlade, nimittäen sitä "virtuaaliseksi spoileriksi". Käytännössä C-pilariin yhdistetyt ilmanottoaukot ohjaavat ilman ulos vasta spoilerista, ilmavirran painaessa perää kiinni tiehen erityisesti suurilla nopeuksilla. Myös sisäinen kauneus on kehittynyt hiljalleen eteenpäin. Aston Martinin pelättiin hylkäävän yhtiön rakastetut V12-moottorit kiristyvien ympäristömääräysten myötä, mutta vanhalla koiralla on vielä pari temppua jäljellä. Nyt 5,2-litrainen V12 on saanut jatkokseen kaksi turboahdinta. Paremman kaasuvasteen nimissä DB11 luottaa ilmasta nesteeseen tapahtuvaan välijäähdytykseen. Uudet suoritusarvot ovatkin 600 hevosvoimaa (447 kW) 6 500 minuuttikierroksella, maksimiväännön ollessa 700 newtonmetriä aina 1 500 kierroksesta 5 000 kierrokseen. ZF:n valmistama kahdeksanvaihteinen automaatti on asennettu taka-akselin yhteyteen. Mekaaninen tasauspyörästön lukko on sovitettu osittain samaan vaihteiston kanssa pienemmän rakenteen nimissä. 4,74 metriä pitkä DB11 painaa 1770 kilogrammaa ennen nesteitä. 2+2 -paikkainen grand tourer singahtaakin 0–100 km/h kunnioitettavassa 3,9 sekunnissa, huippunopeuden ollessa 322 km/h. Painojakauma on melkoisen herkullinen 51% eteen, 49% taakse. Sisällä Aston Martin luottaa yhteistyöhönsä Daimlerin kanssa. Astonin kauniit mittarit ovat tehneet tilaa 12 tuuman TFT-näytölle, keskikonsolin saadessa kahdeksan tuuman viihdenäytön. Mittaristo, viihdejärjestelmä ja erilaiset käyttökytkimet onkin lainattu ja sovitettu Aston Martinin omaan tyyliin Mercedeksen valikoimasta. Samalla esimerkiksi pysäköintiavustimet ovat ottaneet aimo loikan nykypäivään. Aston Martin DB11:n toimitukset alkavat loppuvuodesta 2016, Saksan suositellun jälleenmyyntihinnan ollessa 204 900 euroa. Lähde ja kuvat: Aston Martin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta