2.3.2016 Ajoneuvot Aston Martin DB11 – korunkaunis uusklassinen GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittivalmistajan uutuus on kaunis esimerkki evoluutiosta. Jos Aston Martin DB11 näyttää jo valmiiksi tutulta, ei ihme. Perinteikäs brittivalmistaja on jo vuosikausia suosinut muotoilussaan "jos se ei ole rikki, ei korjata sitä" -filosofiaa, koko malliston näyttäessä osapuilleen samalta veistokselta. DB11 on kuitenkin ensimmäinen uusi DB-malli yli vuosikymmeneen, DB10:n jäädessä James Bondin virka-autoksi. Samalla DB11 on näkemys siitä, miltä DB-mallisarja näyttää vuonna 1913 perustetun valmistajan toisella vuosisadalla. Keulalla suurin muutos ovat led-valot, joiden myötä valojen muotoilu on aiempaa vapaampaa. Myös keulamaskia on viritetty uuteen uskoon. Eräs merkittävimmistä muutoksista on silti sisäinen, sillä koko keula toimii yhtenä konepeltinä, aueten auton etuosaa kohti. Rakenteella saatiin yhdistettyä sekä jalankulkijoiden törmäysturvallisuus että Astonin vaatimat tiukat toleranssit. Kylkilinjassa DB11 alkaa jo erottautua voimakkaammin. DB9-aikakauden Aston Martinien kylkilija oli melko suora, DB11:n saadessa selvästi enemmän kurvikkuutta erityisesti auton takaosaa kohti. Samalla korostuu yhtenä kaarena toteutettu katon muoto. Auton takaosassa uusi spoilerirakenne on muotoiltu antamaan perälle erikoinen pokkaus sekä terävämmät takavalot. Aston itse kutsuu uutta spoilerirakennetta nimellä AeroBlade, nimittäen sitä "virtuaaliseksi spoileriksi". Käytännössä C-pilariin yhdistetyt ilmanottoaukot ohjaavat ilman ulos vasta spoilerista, ilmavirran painaessa perää kiinni tiehen erityisesti suurilla nopeuksilla. Myös sisäinen kauneus on kehittynyt hiljalleen eteenpäin. Aston Martinin pelättiin hylkäävän yhtiön rakastetut V12-moottorit kiristyvien ympäristömääräysten myötä, mutta vanhalla koiralla on vielä pari temppua jäljellä. Nyt 5,2-litrainen V12 on saanut jatkokseen kaksi turboahdinta. Paremman kaasuvasteen nimissä DB11 luottaa ilmasta nesteeseen tapahtuvaan välijäähdytykseen. Uudet suoritusarvot ovatkin 600 hevosvoimaa (447 kW) 6 500 minuuttikierroksella, maksimiväännön ollessa 700 newtonmetriä aina 1 500 kierroksesta 5 000 kierrokseen. ZF:n valmistama kahdeksanvaihteinen automaatti on asennettu taka-akselin yhteyteen. Mekaaninen tasauspyörästön lukko on sovitettu osittain samaan vaihteiston kanssa pienemmän rakenteen nimissä. 4,74 metriä pitkä DB11 painaa 1770 kilogrammaa ennen nesteitä. 2+2 -paikkainen grand tourer singahtaakin 0–100 km/h kunnioitettavassa 3,9 sekunnissa, huippunopeuden ollessa 322 km/h. Painojakauma on melkoisen herkullinen 51% eteen, 49% taakse. Sisällä Aston Martin luottaa yhteistyöhönsä Daimlerin kanssa. Astonin kauniit mittarit ovat tehneet tilaa 12 tuuman TFT-näytölle, keskikonsolin saadessa kahdeksan tuuman viihdenäytön. Mittaristo, viihdejärjestelmä ja erilaiset käyttökytkimet onkin lainattu ja sovitettu Aston Martinin omaan tyyliin Mercedeksen valikoimasta. Samalla esimerkiksi pysäköintiavustimet ovat ottaneet aimo loikan nykypäivään. Aston Martin DB11:n toimitukset alkavat loppuvuodesta 2016, Saksan suositellun jälleenmyyntihinnan ollessa 204 900 euroa. Lähde ja kuvat: Aston Martin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?