2.3.2016 Ajoneuvot Aston Martin DB11 – korunkaunis uusklassinen GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittivalmistajan uutuus on kaunis esimerkki evoluutiosta. Jos Aston Martin DB11 näyttää jo valmiiksi tutulta, ei ihme. Perinteikäs brittivalmistaja on jo vuosikausia suosinut muotoilussaan "jos se ei ole rikki, ei korjata sitä" -filosofiaa, koko malliston näyttäessä osapuilleen samalta veistokselta. DB11 on kuitenkin ensimmäinen uusi DB-malli yli vuosikymmeneen, DB10:n jäädessä James Bondin virka-autoksi. Samalla DB11 on näkemys siitä, miltä DB-mallisarja näyttää vuonna 1913 perustetun valmistajan toisella vuosisadalla.Keulalla suurin muutos ovat led-valot, joiden myötä valojen muotoilu on aiempaa vapaampaa. Myös keulamaskia on viritetty uuteen uskoon. Eräs merkittävimmistä muutoksista on silti sisäinen, sillä koko keula toimii yhtenä konepeltinä, aueten auton etuosaa kohti. Rakenteella saatiin yhdistettyä sekä jalankulkijoiden törmäysturvallisuus että Astonin vaatimat tiukat toleranssit.Kylkilinjassa DB11 alkaa jo erottautua voimakkaammin. DB9-aikakauden Aston Martinien kylkilija oli melko suora, DB11:n saadessa selvästi enemmän kurvikkuutta erityisesti auton takaosaa kohti. Samalla korostuu yhtenä kaarena toteutettu katon muoto. Auton takaosassa uusi spoilerirakenne on muotoiltu antamaan perälle erikoinen pokkaus sekä terävämmät takavalot. Aston itse kutsuu uutta spoilerirakennetta nimellä AeroBlade, nimittäen sitä "virtuaaliseksi spoileriksi". Käytännössä C-pilariin yhdistetyt ilmanottoaukot ohjaavat ilman ulos vasta spoilerista, ilmavirran painaessa perää kiinni tiehen erityisesti suurilla nopeuksilla.Myös sisäinen kauneus on kehittynyt hiljalleen eteenpäin. Aston Martinin pelättiin hylkäävän yhtiön rakastetut V12-moottorit kiristyvien ympäristömääräysten myötä, mutta vanhalla koiralla on vielä pari temppua jäljellä. Nyt 5,2-litrainen V12 on saanut jatkokseen kaksi turboahdinta. Paremman kaasuvasteen nimissä DB11 luottaa ilmasta nesteeseen tapahtuvaan välijäähdytykseen. Uudet suoritusarvot ovatkin 600 hevosvoimaa (447 kW) 6 500 minuuttikierroksella, maksimiväännön ollessa 700 newtonmetriä aina 1 500 kierroksesta 5 000 kierrokseen. ZF:n valmistama kahdeksanvaihteinen automaatti on asennettu taka-akselin yhteyteen. Mekaaninen tasauspyörästön lukko on sovitettu osittain samaan vaihteiston kanssa pienemmän rakenteen nimissä.4,74 metriä pitkä DB11 painaa 1770 kilogrammaa ennen nesteitä. 2+2 -paikkainen grand tourer singahtaakin 0–100 km/h kunnioitettavassa 3,9 sekunnissa, huippunopeuden ollessa 322 km/h. Painojakauma on melkoisen herkullinen 51% eteen, 49% taakse.Sisällä Aston Martin luottaa yhteistyöhönsä Daimlerin kanssa. Astonin kauniit mittarit ovat tehneet tilaa 12 tuuman TFT-näytölle, keskikonsolin saadessa kahdeksan tuuman viihdenäytön. Mittaristo, viihdejärjestelmä ja erilaiset käyttökytkimet onkin lainattu ja sovitettu Aston Martinin omaan tyyliin Mercedeksen valikoimasta. Samalla esimerkiksi pysäköintiavustimet ovat ottaneet aimo loikan nykypäivään.Aston Martin DB11:n toimitukset alkavat loppuvuodesta 2016, Saksan suositellun jälleenmyyntihinnan ollessa 204 900 euroa.Lähde ja kuvat: Aston MartinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa