7.8.2021

Honda CRF250R – Kun Honda suunnitteli crossipyörän uusiksi

Honda CRF250R

Vanhasta mallista jäi jäljelle nimi ja Hondan logo, kun CRF250R uudistettiin täydellisesti.

Moottoripyörävalmistajat puhuvat usein uudesta mallista silloinkin, kun muotoilua on raikastettu tai moottoria muokattu täyttämään uudet pakokaasunormit. Hondan uuden CRF250R-motocrosspyörän nimittäminen täysin uudeksi ei ole liioiteltua, sillä vanhasta mallista ei jäänyt jäljelle käytännössä mitään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Joustavampi runko tuo pitoa ja ohjaustarkkuutta

Honda CRF250R

Uusi ja kapeampi runko on kilon kevyempi. Sen vääntöjäykkyys on ennallaan, mutta sivuttaisjäykkyyttä on vähennetty 20 prosenttia. Muutoksella tavoitellaan parempaa ohjaustarkkuutta ja pitoa. Myös takahaarukka on täysin uusi, takajousituksen linkusto uusittu ja 200 grammaa kevyemmän iskunvaimentimen mäntäkokoa kasvatettu.

Honda CRF250R

Etupäässä joustomatkaa on kasvatettu viidellä millimetrillä samalla kun T-kappaleiden joustavuutta on kasvatettu ohjaustuntuman parantamiseksi. Ohjauskulmaa on jyrkennetty ja maavara on muutosten jälkeen kasvanut kahdeksan millimetriä. Pyörän paino ajokunnossa on yli kolme kiloa aikaisempaa vähemmän, 104 kilogrammaa.

Honda CRF250R

Titaaninen polttoainesäiliö on suunniteltu uusiksi ja satula on sekä lyhyempi että takaa matalampi. Muovikatteiden kiinnitysruuvien määrää on vähennetty huoltotöiden helpottamiseksi. Uutuusmalli on yli 70 millimetriä aikaisempaa kapeampi. Sivumuovien uudella muotoilulla on saavutettu ilman parempi virtaus jäähdyttimille.

Tehoa riittävästi?

Moottorin muutokset eivät ole yhtään pienemmät kuin rungon ja muotoilunkaan. Tarkkoja teho- ja vääntölukemia ei crossipyörissä yleensä ilmoiteta, mutta Hondan mukaan tehoa on nyt 10 prosenttia aiempaa enemmän ja vääntö on kasvanut vieläkin enemmän, 15 prosenttia koko kierrosalueella.

Honda CRF250R

Venttiilinajoitusta, nokkia, sylinterikantta, polttoaineen ruiskutusta ja moottorin voitelua on parannettu, kytkintä muutettu kestävämmäksi ja kevyemmäksi sekä vaihdemekanismia muokattu herkemmäksi. Ilmanpuhdistinkotelon tilavuus on peräti 78 prosenttia suurempi. Uusi yksivaimentiminen pakoputki sekä parantaa pakokaasujen virtausta että on kevyempi.

Elektroniikalla viimeiset säädöt kuntoon

Honda CRF250R

Kolmiasentoinen starttiavustin säätää lähtökierrokset joko 8250, 8500 tai 9500 kierrokselle, jolloin sopiva asetus löytyy sekä kaikkiin olosuhteisiin että kaikentasoisille kuljettajille. Kuljettajan valittavissa on kolme tehokarttaa; aggressiivinen, pehmeä tai vakio. Uutuusmalli saapuu Suomeen elokuun 2021 lopulla.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Honda CRF250R

Honda CRF250R

Moottori
Tyyppi: 4-tahtinen, yksisylinterinen DOHC
Iskutilavuus: 249,4 cc
Poraus x isku: 79 x 50,9 mm
Puristussuhde: 13,9:1
Voimansiirto: vaijerikäyttöinen 9-levyinen märkäkytkin, 5 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1477 mm
Caster: 27,32 ast.
Jättö: 115 mm
Istuinkorkeus: 961 mm
Maavara: 333 mm
Tankin tilavuus: 6,3 litraa
Paino ajokunnossa: 104 kg

Luetuimmat