7.8.2021 Ajoneuvot Honda CRF250R – Kun Honda suunnitteli crossipyörän uusiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhasta mallista jäi jäljelle nimi ja Hondan logo, kun CRF250R uudistettiin täydellisesti. Moottoripyörävalmistajat puhuvat usein uudesta mallista silloinkin, kun muotoilua on raikastettu tai moottoria muokattu täyttämään uudet pakokaasunormit. Hondan uuden CRF250R-motocrosspyörän nimittäminen täysin uudeksi ei ole liioiteltua, sillä vanhasta mallista ei jäänyt jäljelle käytännössä mitään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Joustavampi runko tuo pitoa ja ohjaustarkkuutta Uusi ja kapeampi runko on kilon kevyempi. Sen vääntöjäykkyys on ennallaan, mutta sivuttaisjäykkyyttä on vähennetty 20 prosenttia. Muutoksella tavoitellaan parempaa ohjaustarkkuutta ja pitoa. Myös takahaarukka on täysin uusi, takajousituksen linkusto uusittu ja 200 grammaa kevyemmän iskunvaimentimen mäntäkokoa kasvatettu. Etupäässä joustomatkaa on kasvatettu viidellä millimetrillä samalla kun T-kappaleiden joustavuutta on kasvatettu ohjaustuntuman parantamiseksi. Ohjauskulmaa on jyrkennetty ja maavara on muutosten jälkeen kasvanut kahdeksan millimetriä. Pyörän paino ajokunnossa on yli kolme kiloa aikaisempaa vähemmän, 104 kilogrammaa. Titaaninen polttoainesäiliö on suunniteltu uusiksi ja satula on sekä lyhyempi että takaa matalampi. Muovikatteiden kiinnitysruuvien määrää on vähennetty huoltotöiden helpottamiseksi. Uutuusmalli on yli 70 millimetriä aikaisempaa kapeampi. Sivumuovien uudella muotoilulla on saavutettu ilman parempi virtaus jäähdyttimille. Tehoa riittävästi? Moottorin muutokset eivät ole yhtään pienemmät kuin rungon ja muotoilunkaan. Tarkkoja teho- ja vääntölukemia ei crossipyörissä yleensä ilmoiteta, mutta Hondan mukaan tehoa on nyt 10 prosenttia aiempaa enemmän ja vääntö on kasvanut vieläkin enemmän, 15 prosenttia koko kierrosalueella. Venttiilinajoitusta, nokkia, sylinterikantta, polttoaineen ruiskutusta ja moottorin voitelua on parannettu, kytkintä muutettu kestävämmäksi ja kevyemmäksi sekä vaihdemekanismia muokattu herkemmäksi. Ilmanpuhdistinkotelon tilavuus on peräti 78 prosenttia suurempi. Uusi yksivaimentiminen pakoputki sekä parantaa pakokaasujen virtausta että on kevyempi. Elektroniikalla viimeiset säädöt kuntoon Kolmiasentoinen starttiavustin säätää lähtökierrokset joko 8250, 8500 tai 9500 kierrokselle, jolloin sopiva asetus löytyy sekä kaikkiin olosuhteisiin että kaikentasoisille kuljettajille. Kuljettajan valittavissa on kolme tehokarttaa; aggressiivinen, pehmeä tai vakio. Uutuusmalli saapuu Suomeen elokuun 2021 lopulla. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Honda CRF250R Moottori Tyyppi: 4-tahtinen, yksisylinterinen DOHC Iskutilavuus: 249,4 cc Poraus x isku: 79 x 50,9 mm Puristussuhde: 13,9:1 Voimansiirto: vaijerikäyttöinen 9-levyinen märkäkytkin, 5 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1477 mm Caster: 27,32 ast. Jättö: 115 mm Istuinkorkeus: 961 mm Maavara: 333 mm Tankin tilavuus: 6,3 litraa Paino ajokunnossa: 104 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?