18.3.2016

Huutokaupan kaunotar: Avions Voisin C14 Lumineuse vuodelta 1927

Avions Voisin C14 Lumineuse

Kultaisen vuosikymmenen ranskatar on upea osoitus oman tiensä kulkemisesta aina lentokoneista autonvalmistukseen.

RM Sotheby'sin viime viikonloppuna järjestetty klassikkohuutokauppa Floridan Amelia Islandilla oli melkoista menneisyyden loistoa. Yksi kirjaimellisesti loistokkaista klassikoista oli kuitenkin Avions Voisin C14 Lumineuse, joka jäi lopulta myymättä. Hinta-arvio ranskattarelle oli noin 800 000 – 950 000 dollaria (n. 700 000–840 000 euroa). Kauniin art decoa ja lentämisen aikakautta yhdistelevän ajoneuvon takaa löytyy mielenkiintoinen tarina Gabriel Voisinista ja ensimmäisestä maailmansodasta.

Avions Voisin C14 Lumineuse

Vuonna 1880 syntynyt Gabriel Voisin kuvataan useissa yhteyksissä 1800-luvun loppupuolen renessanssimieheksi, joka sovitti elämänsä aikana ainakin mekaanikon, insinöörin, arkkitehdin, aerodynamistin, keksijän, teollisuusmogulin, taiteilijan ja filosofin viittoja ylleen. Opinnot johdattivat nuorta miestä kohti arkkitehtuuria, mutta langaton lennätin ja lentävät koneet veivät tulevan ilmojen herran mennessään.

Avions Voisin C14 Lumineuse

Ensimmäisen lentokoneensa Voisin rakensi 1902 ja pari vuotta myöhemmin hän perusti veljensä Charlesin kanssa maailman ensimmäisen kaupallisen lentokonetehtaan (Appareils d'Aviation Les Fréres Voisin). Ensimmäinen maailmansota oli bisnesmielessä tuottoisaa aikaa, sillä Salmsonilta ja Hispano-Suizalta lisensoiduin moottorein varustettuja Voisinin lentokoneita valmistui yli 10 000 kappaletta. Luomuksensa käyttö sotavälineenä kuitenkin arpeutti Gabrielin. Sotavuosien jälkeen myös lentokoneiden kysyntä oli verrattain vähäistä, joten oli aika kohdistaa katseet autoilun haasteisiin.

Avions Voisin C14 Lumineuse

Ensimmäisen Avions Voisinin olivat suunnitelleet entiset Panhardin insinöörit, jotka olivat koittaneet kaupitella suunnitelmiaan André Citroënille. Koska ajoneuvon juuret olivat Panhardilla, siinä käytettiin Knight-tyyppistä luistiventtiilikonetta, joka oli pehmeän käyntinsä ja tasaisen vääntönsä ansiosta Voisinin mieleen. Myöhemmissä malleissa käytettiin edistyksellisiä rakenteita kuten moottorin kolmipistetuentaa, itsekantavaa koria ja puurungon päälle tehtyä alumiinilevyrakennetta. Voisin jätti mekaaniset rakenteet usein näkyviin auton sisustassakin, osoittaen kellontekijöiltä tuttua ylpeyttä omista ratkaisuistaan. Auton suunnitteluperiaatteissa oli tiettyä lentokonemaista ehdottomuutta: pääasiassa olivat keveys, tasapainoinen painonjakauma, matkatavaratila ja laatikkomaiset muodot.

Avions Voisin C14 Lumineuse

Vuonna 1927 esitelty Avions Voisin C14 Lumineuse, "valo", on saanut nimensä suurten ikkunoiden tuomasta valoisuudesta. C14 itsessään oli jatkokehitelmä aiemmasta kuusisylinterisestä C11-mallista. C14:n erikoisiin ja patentoituihin rakenteisiin kuuluivat muun muassa ovimekanismi, ikkunamekanismi, äänitorven ohjaus ja pneumaattisesti toteutettu vaihteiston rele.

2,3-litrainen luistiventtiilimoottori on yhdellä kaksikurkkuisella Zenith-kaasuttimella varustettu suora kutonen. Moottori tuottaa 66 hevosvoimaa ja muistuttaa luonteeltaan höyrykonetta tasaisen käyntinsä vuoksi. Pysähtymisestä huolehtivat kaikkiin pyöriin asennetut tehostetut rumpujarrut. Lehtijouset ja jäykät akselit olivat päivän sana alustaa suunniteltaessa ja kolmivaihteisen manuaalivaihteiston lisäksi autossa on kaksivaihteinen aluevaihteisto. Matkatavarakotelot on sijoitettu auton sivuille paremman painonjakauman nimissä.

Avions Voisin C14 Lumineuse

Myynnissä ollut ajoneuvo tunnettiin korinumerolla 28068 ja värikkään historian aikana ajoneuvo on kuulunut niin museokokoelmiin, osallistunut muotoilun satavuotisnäyttelyyn Pariisissa kuin saanut takaisin alkuperäisen moottorinsa. Restauroinnin mielenkiintoisin osa lienee kuitenkin sisusta, joka on palautettu alkuperäiseen Voisin-tyyliin, johon kuuluu oleellisena osana Paul Poiret'n inspiroima art deco -tyyppinen verhoilukuosi.

Avions Voisin C14 Lumineuse

Avions Voisinin tarina jatkui kuitenkin vielä C14 Lumineusin jälkeen. Merkki jatkoi upeiden autoluomusten rakentamista 1930-luvun alkupuolelle, jonka jälkeen talousvaikeudet alkoivat verottaa yhtiön tekemisiä. Toinen maailmansota pilasi Voisinin kuviot lopullisesti, joten yhtiö sulautettiin pääluotottajansa Gnome & Rhônen toimintoihin.

Avions Voisin C14 Lumineuse

Upeiden autojen lisäksi Voisinin perintö näkyy ehkä erään toisen ranskalaismerkin läpimurtohiteissä. Kun 1930-luvulla Voisinin palkat jäivät maksamatta, lähti yhtiön riveistä lätkimään eräs nuori luova insinööri. Miehen nimi oli André Lefèbvre ja sittemmin hän oli vastuussa Citroënilla muun muassa Traction Avantista, 2CV:stä ja DS:stä...

Avions Voisin C14 Lumineuse
Avions Voisin C14 Lumineuse

Lähde: RM Sotheby's, kuvat: RM Sotheby's / Alexis Goure

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat