18.3.2016 Ajoneuvot Huutokaupan kaunotar: Avions Voisin C14 Lumineuse vuodelta 1927 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kultaisen vuosikymmenen ranskatar on upea osoitus oman tiensä kulkemisesta aina lentokoneista autonvalmistukseen. RM Sotheby'sin viime viikonloppuna järjestetty klassikkohuutokauppa Floridan Amelia Islandilla oli melkoista menneisyyden loistoa. Yksi kirjaimellisesti loistokkaista klassikoista oli kuitenkin Avions Voisin C14 Lumineuse, joka jäi lopulta myymättä. Hinta-arvio ranskattarelle oli noin 800 000 – 950 000 dollaria (n. 700 000–840 000 euroa). Kauniin art decoa ja lentämisen aikakautta yhdistelevän ajoneuvon takaa löytyy mielenkiintoinen tarina Gabriel Voisinista ja ensimmäisestä maailmansodasta.Vuonna 1880 syntynyt Gabriel Voisin kuvataan useissa yhteyksissä 1800-luvun loppupuolen renessanssimieheksi, joka sovitti elämänsä aikana ainakin mekaanikon, insinöörin, arkkitehdin, aerodynamistin, keksijän, teollisuusmogulin, taiteilijan ja filosofin viittoja ylleen. Opinnot johdattivat nuorta miestä kohti arkkitehtuuria, mutta langaton lennätin ja lentävät koneet veivät tulevan ilmojen herran mennessään.Ensimmäisen lentokoneensa Voisin rakensi 1902 ja pari vuotta myöhemmin hän perusti veljensä Charlesin kanssa maailman ensimmäisen kaupallisen lentokonetehtaan (Appareils d'Aviation Les Fréres Voisin). Ensimmäinen maailmansota oli bisnesmielessä tuottoisaa aikaa, sillä Salmsonilta ja Hispano-Suizalta lisensoiduin moottorein varustettuja Voisinin lentokoneita valmistui yli 10 000 kappaletta. Luomuksensa käyttö sotavälineenä kuitenkin arpeutti Gabrielin. Sotavuosien jälkeen myös lentokoneiden kysyntä oli verrattain vähäistä, joten oli aika kohdistaa katseet autoilun haasteisiin.Ensimmäisen Avions Voisinin olivat suunnitelleet entiset Panhardin insinöörit, jotka olivat koittaneet kaupitella suunnitelmiaan André Citroënille. Koska ajoneuvon juuret olivat Panhardilla, siinä käytettiin Knight-tyyppistä luistiventtiilikonetta, joka oli pehmeän käyntinsä ja tasaisen vääntönsä ansiosta Voisinin mieleen. Myöhemmissä malleissa käytettiin edistyksellisiä rakenteita kuten moottorin kolmipistetuentaa, itsekantavaa koria ja puurungon päälle tehtyä alumiinilevyrakennetta. Voisin jätti mekaaniset rakenteet usein näkyviin auton sisustassakin, osoittaen kellontekijöiltä tuttua ylpeyttä omista ratkaisuistaan. Auton suunnitteluperiaatteissa oli tiettyä lentokonemaista ehdottomuutta: pääasiassa olivat keveys, tasapainoinen painonjakauma, matkatavaratila ja laatikkomaiset muodot.Vuonna 1927 esitelty Avions Voisin C14 Lumineuse, "valo", on saanut nimensä suurten ikkunoiden tuomasta valoisuudesta. C14 itsessään oli jatkokehitelmä aiemmasta kuusisylinterisestä C11-mallista. C14:n erikoisiin ja patentoituihin rakenteisiin kuuluivat muun muassa ovimekanismi, ikkunamekanismi, äänitorven ohjaus ja pneumaattisesti toteutettu vaihteiston rele.2,3-litrainen luistiventtiilimoottori on yhdellä kaksikurkkuisella Zenith-kaasuttimella varustettu suora kutonen. Moottori tuottaa 66 hevosvoimaa ja muistuttaa luonteeltaan höyrykonetta tasaisen käyntinsä vuoksi. Pysähtymisestä huolehtivat kaikkiin pyöriin asennetut tehostetut rumpujarrut. Lehtijouset ja jäykät akselit olivat päivän sana alustaa suunniteltaessa ja kolmivaihteisen manuaalivaihteiston lisäksi autossa on kaksivaihteinen aluevaihteisto. Matkatavarakotelot on sijoitettu auton sivuille paremman painonjakauman nimissä.Myynnissä ollut ajoneuvo tunnettiin korinumerolla 28068 ja värikkään historian aikana ajoneuvo on kuulunut niin museokokoelmiin, osallistunut muotoilun satavuotisnäyttelyyn Pariisissa kuin saanut takaisin alkuperäisen moottorinsa. Restauroinnin mielenkiintoisin osa lienee kuitenkin sisusta, joka on palautettu alkuperäiseen Voisin-tyyliin, johon kuuluu oleellisena osana Paul Poiret'n inspiroima art deco -tyyppinen verhoilukuosi.Avions Voisinin tarina jatkui kuitenkin vielä C14 Lumineusin jälkeen. Merkki jatkoi upeiden autoluomusten rakentamista 1930-luvun alkupuolelle, jonka jälkeen talousvaikeudet alkoivat verottaa yhtiön tekemisiä. Toinen maailmansota pilasi Voisinin kuviot lopullisesti, joten yhtiö sulautettiin pääluotottajansa Gnome & Rhônen toimintoihin.Upeiden autojen lisäksi Voisinin perintö näkyy ehkä erään toisen ranskalaismerkin läpimurtohiteissä. Kun 1930-luvulla Voisinin palkat jäivät maksamatta, lähti yhtiön riveistä lätkimään eräs nuori luova insinööri. Miehen nimi oli André Lefèbvre ja sittemmin hän oli vastuussa Citroënilla muun muassa Traction Avantista, 2CV:stä ja DS:stä...Lähde: RM Sotheby's, kuvat: RM Sotheby's / Alexis GoureMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?