18.3.2016 Ajoneuvot Huutokaupan kaunotar: Avions Voisin C14 Lumineuse vuodelta 1927 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kultaisen vuosikymmenen ranskatar on upea osoitus oman tiensä kulkemisesta aina lentokoneista autonvalmistukseen. RM Sotheby'sin viime viikonloppuna järjestetty klassikkohuutokauppa Floridan Amelia Islandilla oli melkoista menneisyyden loistoa. Yksi kirjaimellisesti loistokkaista klassikoista oli kuitenkin Avions Voisin C14 Lumineuse, joka jäi lopulta myymättä. Hinta-arvio ranskattarelle oli noin 800 000 – 950 000 dollaria (n. 700 000–840 000 euroa). Kauniin art decoa ja lentämisen aikakautta yhdistelevän ajoneuvon takaa löytyy mielenkiintoinen tarina Gabriel Voisinista ja ensimmäisestä maailmansodasta.Vuonna 1880 syntynyt Gabriel Voisin kuvataan useissa yhteyksissä 1800-luvun loppupuolen renessanssimieheksi, joka sovitti elämänsä aikana ainakin mekaanikon, insinöörin, arkkitehdin, aerodynamistin, keksijän, teollisuusmogulin, taiteilijan ja filosofin viittoja ylleen. Opinnot johdattivat nuorta miestä kohti arkkitehtuuria, mutta langaton lennätin ja lentävät koneet veivät tulevan ilmojen herran mennessään.Ensimmäisen lentokoneensa Voisin rakensi 1902 ja pari vuotta myöhemmin hän perusti veljensä Charlesin kanssa maailman ensimmäisen kaupallisen lentokonetehtaan (Appareils d'Aviation Les Fréres Voisin). Ensimmäinen maailmansota oli bisnesmielessä tuottoisaa aikaa, sillä Salmsonilta ja Hispano-Suizalta lisensoiduin moottorein varustettuja Voisinin lentokoneita valmistui yli 10 000 kappaletta. Luomuksensa käyttö sotavälineenä kuitenkin arpeutti Gabrielin. Sotavuosien jälkeen myös lentokoneiden kysyntä oli verrattain vähäistä, joten oli aika kohdistaa katseet autoilun haasteisiin.Ensimmäisen Avions Voisinin olivat suunnitelleet entiset Panhardin insinöörit, jotka olivat koittaneet kaupitella suunnitelmiaan André Citroënille. Koska ajoneuvon juuret olivat Panhardilla, siinä käytettiin Knight-tyyppistä luistiventtiilikonetta, joka oli pehmeän käyntinsä ja tasaisen vääntönsä ansiosta Voisinin mieleen. Myöhemmissä malleissa käytettiin edistyksellisiä rakenteita kuten moottorin kolmipistetuentaa, itsekantavaa koria ja puurungon päälle tehtyä alumiinilevyrakennetta. Voisin jätti mekaaniset rakenteet usein näkyviin auton sisustassakin, osoittaen kellontekijöiltä tuttua ylpeyttä omista ratkaisuistaan. Auton suunnitteluperiaatteissa oli tiettyä lentokonemaista ehdottomuutta: pääasiassa olivat keveys, tasapainoinen painonjakauma, matkatavaratila ja laatikkomaiset muodot.Vuonna 1927 esitelty Avions Voisin C14 Lumineuse, "valo", on saanut nimensä suurten ikkunoiden tuomasta valoisuudesta. C14 itsessään oli jatkokehitelmä aiemmasta kuusisylinterisestä C11-mallista. C14:n erikoisiin ja patentoituihin rakenteisiin kuuluivat muun muassa ovimekanismi, ikkunamekanismi, äänitorven ohjaus ja pneumaattisesti toteutettu vaihteiston rele.2,3-litrainen luistiventtiilimoottori on yhdellä kaksikurkkuisella Zenith-kaasuttimella varustettu suora kutonen. Moottori tuottaa 66 hevosvoimaa ja muistuttaa luonteeltaan höyrykonetta tasaisen käyntinsä vuoksi. Pysähtymisestä huolehtivat kaikkiin pyöriin asennetut tehostetut rumpujarrut. Lehtijouset ja jäykät akselit olivat päivän sana alustaa suunniteltaessa ja kolmivaihteisen manuaalivaihteiston lisäksi autossa on kaksivaihteinen aluevaihteisto. Matkatavarakotelot on sijoitettu auton sivuille paremman painonjakauman nimissä.Myynnissä ollut ajoneuvo tunnettiin korinumerolla 28068 ja värikkään historian aikana ajoneuvo on kuulunut niin museokokoelmiin, osallistunut muotoilun satavuotisnäyttelyyn Pariisissa kuin saanut takaisin alkuperäisen moottorinsa. Restauroinnin mielenkiintoisin osa lienee kuitenkin sisusta, joka on palautettu alkuperäiseen Voisin-tyyliin, johon kuuluu oleellisena osana Paul Poiret'n inspiroima art deco -tyyppinen verhoilukuosi.Avions Voisinin tarina jatkui kuitenkin vielä C14 Lumineusin jälkeen. Merkki jatkoi upeiden autoluomusten rakentamista 1930-luvun alkupuolelle, jonka jälkeen talousvaikeudet alkoivat verottaa yhtiön tekemisiä. Toinen maailmansota pilasi Voisinin kuviot lopullisesti, joten yhtiö sulautettiin pääluotottajansa Gnome & Rhônen toimintoihin.Upeiden autojen lisäksi Voisinin perintö näkyy ehkä erään toisen ranskalaismerkin läpimurtohiteissä. Kun 1930-luvulla Voisinin palkat jäivät maksamatta, lähti yhtiön riveistä lätkimään eräs nuori luova insinööri. Miehen nimi oli André Lefèbvre ja sittemmin hän oli vastuussa Citroënilla muun muassa Traction Avantista, 2CV:stä ja DS:stä...Lähde: RM Sotheby's, kuvat: RM Sotheby's / Alexis GoureMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti