2012 Aston Martin One-77 – RM Sotheby’s

Ajoneuvot Huutokauppahelmet 11.9.2021

Huutokauppahelmet – Aston Martin One-77

Brittiurheiluauto on aina erityinen, mutta tämä siinäkin joukossa todellinen helmi. Aston Martin One-77 on valmistajansa voimannäyte.

Pariisissa 2008 Aston Martin raotti kirjaimellisesti verhoa muotoilukonseptinsa päältä. Kyseessä oli muutenkin jo arvokkaan brändin imagoa kohottamaan tehty lippulaivatuote Aston Martin One-77, jonka tulevaksi hinnaksi ilmoitettiin kohahdusten saattelemana miljoona puntaa. Bugatti ja Koenigsegg ihmettelivät reviirilleen tunkevaa piskiä. 

2012 Aston Martin One-77 – RM Sotheby’s

Kuusi kuukautta myöhemmin One-77 loksautti leuat Geneven autonäyttelyssä. Hinta oli noussut hieman, ja varaus vaati maltillisen 200 000 euron käsirahan. Tuolloin mallin tekniset tiedot julkistettiin, mutta valmis auto esiteltiin vasta seuraavan vuoden puolella Concorso d’Eleganza Villa d’Este -tapahtumassa napaten pokaalin “Award for Concept Cars and Prototypes”.  

Ensivilkaisulta voisi kuvitella kyseessä olevan vain pumpattu DB9, mutta tämä on väärä mielleyhtymä. Esimerkiksi etulokasuojat on valmistettu alumiinista käsityönä ja ne taas on kiinnitetty hiilikuitumonokokkiin, joista jälkimmäinen painaa vain 180 kilogrammaa. Tähän koriin on pultattu 7,3-litrainen versio yhtiön V12-moottorista, jonka maineikas Cosworth hioi täyteen iskuunsa. 

2012 Aston Martin One-77 – RM Sotheby’s

Puristussuhteella 10,9:1 varustettu V12 tuottaa 760 hevosvoimaa ja 750 newtonmetriä. Tuo moottori on sijoitettu etuakselin taakse ja kuivasumppuvoitelun ansiosta 100 millimetriä DB9-mallin moottoria lähemmäs maata.  

Voima välitetään magnesiumkuoressa majailevan hiilikuidusta valmistetun akselin läpi kuusipykäläisen automatisoidun manuaalivaihteiston kautta 20-tuumaisille takapyörille. Luonnollisesti samoissa kuorissa on myös tasauspyörästön luistonrajoitin mekaanisen pidon parantamiseksi. 

Moni on unohtanut, että julkaisunsa aikaan kyseessä oli maailman tehokkain vapaasti hengittävällä moottorilla varustettu auto. Vieläkään Aston Martin ei ole tehnyt nopeampaa autoa, sillä yksituplaseiskan huippunopeus on yli 350 kilometriä tunnissa. Sen jousitusjärjestelmä laskee maavaraa korkeissa nopeuksissa ja vauhdin hidastumisesta vastaa hiilikuitukeraaminen jarrujärjestelmä. 

Sisätilat ovat nekin varsin vaikuttava sekoitus hiilikuitua ja anodisoitua alumiinia Alcantaran ja nahan seassa. Autossa on kaikki mukavuusvarusteet navigaattorista Bang & Olufsenin äänentoistojärjestelmään.

2012 Aston Martin One-77 – RM Sotheby’s

2012 Aston Martin One-77 – RM Sotheby’s

Huutokaupattava vuoden 2012 Aston Martin One-77 on numero 25 kaikista 77 koskaan valmistetusta yksilöstä. Se toimitettiin uutena Sveitsiin ja auton mukana matkaa myös aitoustodistus sellaista kaipaavalle.

2012 Aston Martin One-77 – RM Sotheby’s

Tämä yksilö tilattiin pronssinsävyisessä Bronze Pearl -värissä harjatuin metallilistoin. Vanteet ovat 10-puolaiset. Sisätilojen puolelle valittiin yhdistelmä suklaanruskeaa (Bitter Chocolate) ja vaaleaa (Cream Truffle) nahkaa, johon on haluttu parittaa hopeiseksi anodisoidut metallisomisteet. 

Tätä yksilöä ei itse asiassa otettu käyttöön rekisteröimällä ennen vuotta 2014, jonka jälkeen sillä kerrotaan ajetun ensimmäisen kerran. Ensimmäisen omistajan luovuttua autosta vuonna 2017, sillä oli ajettu ainoastaan 25 kilometriä. Nyt noin neljä vuotta myöhemmin matkamittari on juuri pyörähtänyt ensimmäisen tuhannen ohi. 

2012 Aston Martin One-77 – RM Sotheby’s

Kuittipino todistaa autoa kuitenkin huolletun jatkuvasti Aston Martinin Geneven toimipisteessä koko nykyisen omistussuhteen ajan. Esimerkkinä ylläpidosta kerrotakoon, että korkeudensäädöstä huolehtiva jousitusjärjestelmä uusittiin kesäkuussa 2020. 

Kyseessä on valmistajansa todellinen voimannäyte, jota Aston Martin ei vielä tänäkään päivänä ole ylittänyt. Kyseessä on niin erityinen auto, että valmistaja ei koskaan tarjonnut toimittajille koeajomahdollisuutta. Toivottavasti se ei johtunut valmistajan epäilyistä auton ajettavuuden tai viimeistelyn suhteen. 

Kerrottakoon rahapussejaan jo tutkiville vielä, että hinta-arvio 1,1 – 1,5 miljoonaa Sveitsin frangia on noin 1 – 1,4 miljoonaa euroa. Kannattaa ehkä käydä katsomassa vielä säästöpossukin ennen kuin suuntaa Sveitsissä järjestettävään huutokauppaan. 

 

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat