Aston Martin DB9 - Tori.fi

Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet 8.2.2021

Käytetyt erikoisuudet – Aston Martin DB9

Yhdellä suomalaisomistajalla ollut Aston Martin DB9 tarjoaa mahdollisuuden olla oman elämänsä Bond. Hintakin on jo laskenut alle 100 000 euron.

Aston Martin DB9 on pitkän linjan jatkumo. Aston Martinin pitkäaikainen omistaja David Brown on antanut mallistolle nimikirjaimensa, joka kertoo jotakin sen merkityksestä yritykselle. Aston Martin DB1 nähtiin vuonna 1948 ja se oli ensimmäinen julkaistu automalli Brownin aloitettua yhtiön johdossa.

Aston Martin DB9 - Tori.fi

Aston Martinin DB-sarja on eräs automaailman pitkäaikaisista ja nimekkäistä.

Aston Martin ja DB tuo tietenkin mieleen myös kirjoista valkokankaiden suosioon ponnistaneen James Bondin eli agentin tunnuksella tuplanollaseiska. Sarjan viides Aston Martin DB5 esiintyi elokuvassa 007 ja Kultasormi eikä kyseistä automallia ole sittemmin unohdettu. Itse asiassa eräs Pallosalama -elokuvan DB5 -yksilöistä on esiintynyt myös Moottorin Huutokauppahelmet -juttusarjassa. 

Seurannut Aston Martin DB6 poistui tuotannosta vuosien 1970 ja 1971 taitteessa, jonka myötä myös DB-sarja unohtui vuosikymmeniksi. Odotus päättyi Aston Martin DB7 -prototyypin esittelyyn Geneven autonäyttelyssä vuonna 1993. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja on esitellyt tuollaisen V12-moottorilla varustetussa Vantage-asussa. 

Aston Martin DB9 - Tori.fi

Aston Martinin DB9 esiteltiin vuonna 2003 siirtämään merkkiä uudelle aikakaudelle.

Sen seuraaja DB9 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2003 ja markkinoilla mallia myytiin seuraavasta vuodesta eteenpäin. Kovakattoisen mallin lisäksi esiteltiin myös Volante, eli avomalli perinteisellä Aston Martinin nimipolitiikalla. Mallin ikääntyessä siitä esiteltiin myös useita erilaisia erikoisversioita.  

Aston Martin DB9 - Tori.fi

Vuosimallin 2006 Aston Martin DB9 on myynnissä Mäntsälässä.

Käytetty erikoisuus – Aston Martin DB9

Vuoden 2006 Aston Martin DB9 on myynnissä Mäntsälässä vain yhden omistajan jäljiltä ja kyseessä on uutena suomalaisen ostama yksilö. Käyttöönotto on suoritettu marraskuussa 2006. Rekisteritunnusta ei ole ilmoitettu.

Aston Martin DB9 - Tori.fi

Auton pyyntihinta on laskenut jo alle 100 000 euron autoveroineen eli melkoisesti uudesta.

Autoa ei ilmeisesti ole rekisteröity Suomeen, vaikka pyyntihinta 89 900 euroa on ilmoitettu tänne verotettuna. Tämä DB9 on mahdollista ostaa myös tax free -hinnalla.  

Mittarilukemaksi on ilmoitettu alhainen 29 000 kilometriä. Edellinen katsastus on suoritettu hyväksytysti 1.8.2020.

Aston Martin DB9 - Tori.fi

Aston Martinin keulalta löytyvä massiivinen vapaasti hengittävä V12-moottori on mekaaninen insinöörityön taidonnäyte.

Koko auto rakentuu pitkän keulan alta löytyvän 6,0-litraisen vapaasti hengittävän moottorin ympärille. Se tuottaa 457 hevosvoimaa huippuväännön asettuessa 570 newtonmetrin lukemaan. Tuo voima välitetään taka-akselille ZF:n valmistaman kuusipykäläisen “Touchtronic” -automaattivaihteiston kautta, jota kuljettaja voi käskyttää vaihtolapojen avulla. 

Lopputuloksena on kunnioitettava suorituskyky, jota huippunopeus noin 300 kilometriä tunnissa alleviivaa. Ensimmäinen 100 kilometriä tunnissa saavutetaan alle 5 sekunnissa paikaltaan liikkeelle lähtiessä. 

Aston Martin DB9 - Tori.fi

Vaalea nahka hallitsee sisätiloja, vaikka ohjauspyörä ja osa kojelaudan päälipinnasta on jätetty käytännöllisyyden takia tummaksi.

Myynti-ilmoituksen mukaan värisävyn nimi on Bond-elokuvan mukaan nimetty Casino Royale Gray. Kyseisessä elokuvassa Bondilla oli allaan Aston Martin DBS V12 eikä DB9, vaikka yhtäläisyyksiä onkin reilusti. Alla pyörivät aistikkaat kevytmetallivanteet. 

Sisätilojen puolella on runsaasti vaaleaa nahkaa ja sopivissa määrin jalopuuta. Varustelusta voitaneen mainita esimerkiksi automaatti-ilmastointi, penkinlämmittimet, sähkösäätöiset sporttijakkarat muistilla, pysäköintitutkat, ksenon-ajovalot sekä vakionopeudensäädin. Näillä eväin Aston Martin DB9 lienee parhaimmillaan ajettaessa eikä suinkaan koristeena katoksessa. 

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat