15.6.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Aston Martin DB5 Bond Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myynnissä on Aston Martin DB5 ”Bond”. Salainen agentti 007 on ihan oikeasti käyttänyt juuri tätä kyseistä yksilöä elokuvassa Thunderball – Pallosalama. Aston Martin DB5 yhdistetään nykyään lähes automaattisesti numeroihin 007, joiden takana seisoo James Bond. Malli mielletään Bondin Astoniksi yksilöstä riippumatta. Tällä kertaa tarjolla on kuitenkin ihan oikeasti tuon salaisen agentin oma Aston Martin DB5 Bond tai oikeastaan vain "Bond", sillä mikään virallinen mallinimi ei toki ole kyseessä. Kirjojen ja valkokankaiden tunnettu salainen agentti on monen miehen ja naisen ihailun kohteena erinomainen mannekiini mille tahansa tuotteelle. Siten tuotantoyhtiön ensilähestymisen voisi ajatella olleen Aston Martinille melkoinen riemuvoitto, mutta aika oli tuolloin erilainen eikä Bondin elokuvasarja ollut vielä nykyisenkaltaisessa kulttimaineessa. Kukaan ei arvannut mihin auton näkyminen elokuvassa tulisi johtamaan. Päälavastaja Ken Adam ja erikoistehosteista vastannut John Stears vierailivat Aston Martinin tehtaalla vuonna 1963 James Bond -elokuvien tuottajien lähettämänä. Tavoitteena oli saada brittimerkin uutuusauto DB5 Ian Flemingin novelliin pohjautuvan elokuvaversion kuvauksiin. Tämän tulevan Bond -elokuvan nimi oli Goldfinger - 007 ja Kultasormi. Elokuvantekijät pitivät itsestään selvänä, että heille liikenee muutama Aston Martin. Autonvalmistajan puolella tilanne nähtiin toisin ja he vaativat tuotantoyhtiötä ostamaan tarvitsemansa autot. Lopulta päädyttiin kompromissiin, jossa autot lainattiin elokuvaa varten ja ne tuli palauttaa takaisin Aston Martinille kuvausten loputtua. Tarve oli kahdelle mahdollisimman identtiselle autolle täyttämään kaksi täysin erilaista tehtävää kuvauksissa. Yksi mahdollisimman kevyt ja tehokas auto tarvitaan takaa-ajokohtauksiin ja muihin autolla ajettaviin stuntteihin. Toinen yksilö varustellaan kaikilla mahdollisilla muutoksilla joita James Bond hyödyntää elokuvassa ja sitä käytetään siis myös auton sisällä kuvattaviin kohtauksiin. Autoon tehdyistä Adamin suunnittelemista muutoksista huokui erikoistehostemiehen Stearsin osaaminen. Hänet muistetaan vuonna 1977 ilmestyneen Star Wars -elokuvan erikoistehosteista, joista hänet palkittiin myös Oscarilla. Tuo ensimmäinen James Bond -auto oli itse asiassa DB5 -prototyyppi ja se varustettiin muun muassa konekiväärein, nousevalla takalasin peittävällä luodinkestävällä suojalla, vaihtuvilla rekisterikilvillä, kojelaudassa olevalla seurantalaitteella sekä tietenkin etumatkustajan heittoistuimella. Autossa oli itse asiassa myös kuljettajan oveen asennettu puhelin yhteydenpitoon MI6-päämajan kanssa, vaikka sitä ei koskaan elokuvassa käytettykään. Elokuva 007 ja Kultasormi oli jättimenestys ja se näkyi myös Aston Martinin tuloksessa. Ilmainen näkyvyys elokuvassa johti myynnin aivan uusille lukemille juuri uuden DB5 -mallin osalta. Tämä tarkoitti jatkoa yhteistyölle seuraavan elokuvan, eli Pallosalaman, osalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1965 Aston Martin DB5 Bond – RM Sotheby’s Tällä kertaa meitä kiinnostaa Bond -elokuvista juuri edellä mainittu Pallosalama. Tuota elokuvaa varten tuotantoyhtiö tilasi kaksi autoa lisää ja tällä kertaa toimitus sujui ongelmitta. Yksilöiden runkonumerot olivat DB5/2008/R ja DB5/2017/R ja näistä ensin mainittu Aston Martin DB5 Bond on nyt huutokaupattavana. Molempiin autoihin suoritettiin Ken Adamin edelliseen elokuvaan suunnittelemat muutokset, mutta tällä kertaa Aston Martin hoiti varustelun. Lopputulema oli ilmeisesti merkittävästi ensimmäisen elokuvan autoja laadukkaampi, joiden varusteet oi suunniteltu kestämään vain yhden oton ajan. Sen sijaan Aston Martinin asentamat vempaimet toimivat yhä tänä päivänä luotettavasti nappia painamalla. Molemmat autot myytiin usean vuoden pölyttymisen jälkeen vuonna 1969 Anthony Bamfordille, joka sai sittemmin lordin arvonimen. Hän myi yksilön DB5/2008/R Yhdysvaltoihin Tennesseen osavaltioon automuseoon. Se olikin siellä näytillä 35 vuoden ajan ja sitä säilytettiin hellässä huomassa aina välillä kevyesti käyttäen. Vuonna 2006 tämä yksilö oli julkisessa myynnissä RM Auctions -huutokauppayrityksen kautta. Se oli silloin suurilta osin entisöimättömässä kunnossa. Tuon jälkeen autolle on suoritettu erittäin kattava entisöinti Sveitsissä Roos Engineeringin toimesta ja tämä on dokumentoitu huolellisesti. Kaiken muun lisäksi myös kaikki 13 Adamin suunnittelemaa vempainta kunnostettiin. Kyseessä on kolmas vain neljästä ikinä Goldfinger-elokuvan autojen suunnitelmien mukaisesti valmistetusta DB5-yksilöstä. Ensimmäinen noista neljästä on ollut kadoksissa vuodesta 1997 lähtien ja toinen ei kokenut mitään muutoksia elokuvakäyttöä varten, sillä sitä käytettiin vain ajokohtauksiin. Tämä yksilö sen sijaan sai vempaimensa jo uutena ja sillä on muutenkin ollut vain kolme omistajaa yli 50 vuoden aikana. Huutokauppa on erityislaatuinen, sillä vastaavia autoja ei juurikaan ole. James Bondin DB5 kilpailee varmasti yhtenä varteenotettavana osanottajana maailman tunnetuimman auton tittelistä. Halukkaita ostajia tulee takuulla riittämään, kun tämä auto huutokaupataan Kaliforniassa elokuun puolivälissä. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Simon Clay/RM Sotheby's Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku