24.6.2019

Käytetyt erikoisuudet – Aston Martin DB7 V12 Vantage

Aston Martin DB7 V12 Vantage - Tori.fi

Aston Martin DB7 V12 Vantage on yllättävän monen suomalaisenkin saavutettavissa, vaikka vaatisikin toki muita uhrauksia. Hintataso saattaa olla suurikin yllätys.

Voitaneen kinastella onko tämä Aston Martin DB7 V12 Vantage urheiluauto vai pitkän matkan taittamiseen tarkoitettu gran turismo, vaikka ainakin allekirjoittaneen mielestä se on selvästi jälkimmäistä. Tällä ei lopulta ole juurikaan merkitystä eikä autoja ole edes pakko lokeroida. Nauttikaamme niistä juuri sellaisina kuin ne ovat.

Aston Martin DB7 V12 Vantage ohjaamo - Tori.fi
DB7 on aina kuljettajakeskeinen auto, jonka sisätiloissa on arvokkaita materiaaleja yhdistettynä edullisesti löydettyihin lainaosiin.

Aston Martin ei suinkaan vieraile Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassamme ensimmäistä kertaa, sillä Aston Martin Rapide ilahdutti viime kesänä lukijoitamme. Se erosi kuitenkin monella tapaa tällä kertaa kiinnostuksen kohteena olevasta DB7:stä. Tärkeimpänä sen noin neljännesmiljoonan suuruinen hinta, kun tällä kertaa selviäisi lähes viidenneksellä tuosta.

Vuonna 1992 oli valmiina prototyyppi, joka oli Aston Martinin ja Jaguarin yhteistyöprojektin tulos. Projektin nimi oli Jaguarin mallikieleen sopiva XK, mutta Ian Callum taiteili autosta Astonin muotokieleen sopivan lopputuloksen hyvin rajatulla budjetilla.

Aston Martin DB7 V12 Vantage etukylki - Tori.fi
Mazda 323 farmariversio tarjosi kauniisiin linjoihin kromatut ovenkahvat.

Kustannussäästöjä ei tarvinnut toimittajien etsiä. Esimerkiksi takavalot ja kromatut ovenkahvat löytyivät Mazda 323 -mallistosta ja sivupeilien säätimet lainattiin Ford Scorpiosta. Itse asiassa valmiita osia kaivettiin konsernin ulkopuoleltakin aina Citroënia myöden.

Vuonna 1993 Geneven autonäyttelyssä esitelty auto oli yleisön mieleen saaden myöhemmin nimen Aston Martin DB7. Se tarjosi uuden ja edullisemman tavan päästä käsiksi Aston Martinin avaimiin, vaikka maksoi toki siitä huolimatta varsin paljon. DB7 esiteltiin kuusisylinterisellä rivimoottorilla, joten siltä osin sijoittuminen V8-moottorisen Viragen alapuolelle oli varsin selvä.

Aston Martin DB7 V12 Vantage etu - Tori.fi
Aston Martin DB7 V12 Vantage esiteltiin vasta vuonna 1999 eli yli viisi vuotta mallin ensiaskelten jälkeen.

Avomalli Volante esiteltiin vuonna 1996 ja vuonna 1999 kaunis kori nostettiin vielä kertaalleen pinnalle. Tällöin kuudella sylinterillä aloittanut DB7 sai konehuoneeseen tuplamäärän sylintereitä ja runsaasti ruutia. Nimeksi tuli tämän myötä Aston Martin DB7 V12 Vantage koko komeudessaan.

DB7 säilyi tuotannossa kymmenen vuotta erilaisine versioineen eikä näyttänyt edes poistuessaan vanhentuneelta kuin sisätilojensa osalta. Tämä 2+2 -paikkainen coupé tai cabriolet osoittautui lopulta myyntimenestykseksi ja siitä tulikin eniten valmistettu Aston Martin reilun 7 000 kappaleen tuotantomäärällä. Siten käytettyjen tarjonta on tänä päivänä yllättävänkin laaja.

Aston Martin DB7 V12 Vantage takakylki - Tori.fi
Vuoden 2000 Aston Martin DB7 V12 Vantage on tarjolla alle 60 000 euron hintapyynnillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Aston Martin DB7 V12 Vantage

Viikon valinta on vuosimallin 2000 Aston Martin DB7 V12 Vantage Tampereelta. Noin 90 000 kilometriä kulkenut yksilö on varustettu vasemmanpuoleisella ohjauksella, joten lienee toimitettu jo uutena saarivaltion ulkopuolelle. Kirjoitushetkellä alle 60 000 euron hintapyynnillä varustetun takavetoisen coupén mielenkiintoisin osuus on silti mallinimen loppupuoli.

Aston Martin DB7 V12 Vantage sisusta - Tori.fi
Musta nahka ja vaalea jalopuu syleilee sisätiloja, joiden omistajalla on suora yhteys V12-moottorin voimavaroihin.

V12 Vantage tarkoittaa tässä tapauksessa moottoria. Vapaasti hengittävä 6-litrainen V12-moottori tuottaa lähes 420 hevosvoiman huipputehon ja jopa 542 newtonmetrin väännön. Myynnissä oleva yksilö on varustettu kuusivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla, vaikka myös viisivaihteinen automaattivaihteisto oli tarjolla.

Manuaalivaihteinen malli saavuttaa lähes 300 kilometrin tuntinopeuden ja kiihdytys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää tasan viisi sekuntia. Kaksitoistasylinterisen moottorin äänimaailma ja käynnin tasaisuus edustavat aina ylintä luokkaa.

Hopeinen metallivärimaalipinta tuo esille auton hennot muodot. Siihen on paritettu sisätilojen osalta mustaa nahkaa ja vaaleaa jalopuuta. Varustelu kattaa etuistuimien sähkösäädöt ristiseläntukea ja istuinlämmitystä myöden, ajovakaudenhallintajärjestelmän, sisäkaton Alcantara-verhoilun ja 18-tuumaiset kevytmetallivanteet. Tämä ei kuitenkaan ole auto, joka hankittaisiin varustelun vuoksi.

Nyt on tarjolla vapaasti hengittävä V12-moottori, johon on paritettu kauniisti muotoiltu kori. Kukaan ei osaa varmasti sanoa kuinka pitkään tämänkaltaisilla autoilla saa enää edes ajaa. Vielä se on mahdollista ja jopa yllättävän monen ulottuvilla, sillä harva yksityisasunto irtoaa alta 60 000 euron.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat