24.6.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Aston Martin DB7 V12 Vantage Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aston Martin DB7 V12 Vantage on yllättävän monen suomalaisenkin saavutettavissa, vaikka vaatisikin toki muita uhrauksia. Hintataso saattaa olla suurikin yllätys. Voitaneen kinastella onko tämä Aston Martin DB7 V12 Vantage urheiluauto vai pitkän matkan taittamiseen tarkoitettu gran turismo, vaikka ainakin allekirjoittaneen mielestä se on selvästi jälkimmäistä. Tällä ei lopulta ole juurikaan merkitystä eikä autoja ole edes pakko lokeroida. Nauttikaamme niistä juuri sellaisina kuin ne ovat.DB7 on aina kuljettajakeskeinen auto, jonka sisätiloissa on arvokkaita materiaaleja yhdistettynä edullisesti löydettyihin lainaosiin.Aston Martin ei suinkaan vieraile Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassamme ensimmäistä kertaa, sillä Aston Martin Rapide ilahdutti viime kesänä lukijoitamme. Se erosi kuitenkin monella tapaa tällä kertaa kiinnostuksen kohteena olevasta DB7:stä. Tärkeimpänä sen noin neljännesmiljoonan suuruinen hinta, kun tällä kertaa selviäisi lähes viidenneksellä tuosta.Vuonna 1992 oli valmiina prototyyppi, joka oli Aston Martinin ja Jaguarin yhteistyöprojektin tulos. Projektin nimi oli Jaguarin mallikieleen sopiva XK, mutta Ian Callum taiteili autosta Astonin muotokieleen sopivan lopputuloksen hyvin rajatulla budjetilla.Mazda 323 farmariversio tarjosi kauniisiin linjoihin kromatut ovenkahvat.Kustannussäästöjä ei tarvinnut toimittajien etsiä. Esimerkiksi takavalot ja kromatut ovenkahvat löytyivät Mazda 323 -mallistosta ja sivupeilien säätimet lainattiin Ford Scorpiosta. Itse asiassa valmiita osia kaivettiin konsernin ulkopuoleltakin aina Citroënia myöden.Vuonna 1993 Geneven autonäyttelyssä esitelty auto oli yleisön mieleen saaden myöhemmin nimen Aston Martin DB7. Se tarjosi uuden ja edullisemman tavan päästä käsiksi Aston Martinin avaimiin, vaikka maksoi toki siitä huolimatta varsin paljon. DB7 esiteltiin kuusisylinterisellä rivimoottorilla, joten siltä osin sijoittuminen V8-moottorisen Viragen alapuolelle oli varsin selvä.Aston Martin DB7 V12 Vantage esiteltiin vasta vuonna 1999 eli yli viisi vuotta mallin ensiaskelten jälkeen.Avomalli Volante esiteltiin vuonna 1996 ja vuonna 1999 kaunis kori nostettiin vielä kertaalleen pinnalle. Tällöin kuudella sylinterillä aloittanut DB7 sai konehuoneeseen tuplamäärän sylintereitä ja runsaasti ruutia. Nimeksi tuli tämän myötä Aston Martin DB7 V12 Vantage koko komeudessaan.DB7 säilyi tuotannossa kymmenen vuotta erilaisine versioineen eikä näyttänyt edes poistuessaan vanhentuneelta kuin sisätilojensa osalta. Tämä 2+2 -paikkainen coupé tai cabriolet osoittautui lopulta myyntimenestykseksi ja siitä tulikin eniten valmistettu Aston Martin reilun 7 000 kappaleen tuotantomäärällä. Siten käytettyjen tarjonta on tänä päivänä yllättävänkin laaja.Vuoden 2000 Aston Martin DB7 V12 Vantage on tarjolla alle 60 000 euron hintapyynnillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Aston Martin DB7 V12 VantageViikon valinta on vuosimallin 2000 Aston Martin DB7 V12 Vantage Tampereelta. Noin 90 000 kilometriä kulkenut yksilö on varustettu vasemmanpuoleisella ohjauksella, joten lienee toimitettu jo uutena saarivaltion ulkopuolelle. Kirjoitushetkellä alle 60 000 euron hintapyynnillä varustetun takavetoisen coupén mielenkiintoisin osuus on silti mallinimen loppupuoli.Musta nahka ja vaalea jalopuu syleilee sisätiloja, joiden omistajalla on suora yhteys V12-moottorin voimavaroihin.V12 Vantage tarkoittaa tässä tapauksessa moottoria. Vapaasti hengittävä 6-litrainen V12-moottori tuottaa lähes 420 hevosvoiman huipputehon ja jopa 542 newtonmetrin väännön. Myynnissä oleva yksilö on varustettu kuusivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla, vaikka myös viisivaihteinen automaattivaihteisto oli tarjolla.Manuaalivaihteinen malli saavuttaa lähes 300 kilometrin tuntinopeuden ja kiihdytys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää tasan viisi sekuntia. Kaksitoistasylinterisen moottorin äänimaailma ja käynnin tasaisuus edustavat aina ylintä luokkaa. Hopeinen metallivärimaalipinta tuo esille auton hennot muodot. Siihen on paritettu sisätilojen osalta mustaa nahkaa ja vaaleaa jalopuuta. Varustelu kattaa etuistuimien sähkösäädöt ristiseläntukea ja istuinlämmitystä myöden, ajovakaudenhallintajärjestelmän, sisäkaton Alcantara-verhoilun ja 18-tuumaiset kevytmetallivanteet. Tämä ei kuitenkaan ole auto, joka hankittaisiin varustelun vuoksi.Nyt on tarjolla vapaasti hengittävä V12-moottori, johon on paritettu kauniisti muotoiltu kori. Kukaan ei osaa varmasti sanoa kuinka pitkään tämänkaltaisilla autoilla saa enää edes ajaa. Vielä se on mahdollista ja jopa yllättävän monen ulottuvilla, sillä harva yksityisasunto irtoaa alta 60 000 euron.Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käyetyt erikoisuudet: Mini Cooper S Roadster – Minin toiseksi yleisin avokattoinen korimalli 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”