11.9.2021 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Aston Martin One-77 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittiurheiluauto on aina erityinen, mutta tämä siinäkin joukossa todellinen helmi. Aston Martin One-77 on valmistajansa voimannäyte. Pariisissa 2008 Aston Martin raotti kirjaimellisesti verhoa muotoilukonseptinsa päältä. Kyseessä oli muutenkin jo arvokkaan brändin imagoa kohottamaan tehty lippulaivatuote Aston Martin One-77, jonka tulevaksi hinnaksi ilmoitettiin kohahdusten saattelemana miljoona puntaa. Bugatti ja Koenigsegg ihmettelivät reviirilleen tunkevaa piskiä. Kuusi kuukautta myöhemmin One-77 loksautti leuat Geneven autonäyttelyssä. Hinta oli noussut hieman, ja varaus vaati maltillisen 200 000 euron käsirahan. Tuolloin mallin tekniset tiedot julkistettiin, mutta valmis auto esiteltiin vasta seuraavan vuoden puolella Concorso d’Eleganza Villa d’Este -tapahtumassa napaten pokaalin “Award for Concept Cars and Prototypes”. Ensivilkaisulta voisi kuvitella kyseessä olevan vain pumpattu DB9, mutta tämä on väärä mielleyhtymä. Esimerkiksi etulokasuojat on valmistettu alumiinista käsityönä ja ne taas on kiinnitetty hiilikuitumonokokkiin, joista jälkimmäinen painaa vain 180 kilogrammaa. Tähän koriin on pultattu 7,3-litrainen versio yhtiön V12-moottorista, jonka maineikas Cosworth hioi täyteen iskuunsa. Puristussuhteella 10,9:1 varustettu V12 tuottaa 760 hevosvoimaa ja 750 newtonmetriä. Tuo moottori on sijoitettu etuakselin taakse ja kuivasumppuvoitelun ansiosta 100 millimetriä DB9-mallin moottoria lähemmäs maata. Voima välitetään magnesiumkuoressa majailevan hiilikuidusta valmistetun akselin läpi kuusipykäläisen automatisoidun manuaalivaihteiston kautta 20-tuumaisille takapyörille. Luonnollisesti samoissa kuorissa on myös tasauspyörästön luistonrajoitin mekaanisen pidon parantamiseksi. Moni on unohtanut, että julkaisunsa aikaan kyseessä oli maailman tehokkain vapaasti hengittävällä moottorilla varustettu auto. Vieläkään Aston Martin ei ole tehnyt nopeampaa autoa, sillä yksituplaseiskan huippunopeus on yli 350 kilometriä tunnissa. Sen jousitusjärjestelmä laskee maavaraa korkeissa nopeuksissa ja vauhdin hidastumisesta vastaa hiilikuitukeraaminen jarrujärjestelmä. Sisätilat ovat nekin varsin vaikuttava sekoitus hiilikuitua ja anodisoitua alumiinia Alcantaran ja nahan seassa. Autossa on kaikki mukavuusvarusteet navigaattorista Bang & Olufsenin äänentoistojärjestelmään.2012 Aston Martin One-77 – RM Sotheby’sHuutokaupattava vuoden 2012 Aston Martin One-77 on numero 25 kaikista 77 koskaan valmistetusta yksilöstä. Se toimitettiin uutena Sveitsiin ja auton mukana matkaa myös aitoustodistus sellaista kaipaavalle.Tämä yksilö tilattiin pronssinsävyisessä Bronze Pearl -värissä harjatuin metallilistoin. Vanteet ovat 10-puolaiset. Sisätilojen puolelle valittiin yhdistelmä suklaanruskeaa (Bitter Chocolate) ja vaaleaa (Cream Truffle) nahkaa, johon on haluttu parittaa hopeiseksi anodisoidut metallisomisteet. Tätä yksilöä ei itse asiassa otettu käyttöön rekisteröimällä ennen vuotta 2014, jonka jälkeen sillä kerrotaan ajetun ensimmäisen kerran. Ensimmäisen omistajan luovuttua autosta vuonna 2017, sillä oli ajettu ainoastaan 25 kilometriä. Nyt noin neljä vuotta myöhemmin matkamittari on juuri pyörähtänyt ensimmäisen tuhannen ohi. Kuittipino todistaa autoa kuitenkin huolletun jatkuvasti Aston Martinin Geneven toimipisteessä koko nykyisen omistussuhteen ajan. Esimerkkinä ylläpidosta kerrotakoon, että korkeudensäädöstä huolehtiva jousitusjärjestelmä uusittiin kesäkuussa 2020. Kyseessä on valmistajansa todellinen voimannäyte, jota Aston Martin ei vielä tänäkään päivänä ole ylittänyt. Kyseessä on niin erityinen auto, että valmistaja ei koskaan tarjonnut toimittajille koeajomahdollisuutta. Toivottavasti se ei johtunut valmistajan epäilyistä auton ajettavuuden tai viimeistelyn suhteen. Kerrottakoon rahapussejaan jo tutkiville vielä, että hinta-arvio 1,1 – 1,5 miljoonaa Sveitsin frangia on noin 1 – 1,4 miljoonaa euroa. Kannattaa ehkä käydä katsomassa vielä säästöpossukin ennen kuin suuntaa Sveitsissä järjestettävään huutokauppaan. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Dario Fontana/RM Sotheby´s , Lähde: RM Sotheby’s Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 ’Speedster’ 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous