2.4.2022

Huutokauppahelmet – Isdera Spyder 036i

1989 Isdera Spyder 036i – RM Sotheby´s

Harva automalli palaa tehtaalle päivityksiin vuosikymmeniä valmistumisensa jälkeen. Tämä Isdera Spyder 036i palasi.

Autojen rakentelu on ollut osa harrastusta lähes yhtä pitkään kuin autoja on valmistettu, oli sitten kyseessä ratakäyttöön rakennettu Mazda MX-5 tai toisaalta tontitettu Volkswagen Bora. On kuitenkin hieman eri asia, kun automuotoilija palaa päivittämään omia töitään uudelle aikakaudelle. Viikon Huutokauppahelmi Isdera Spyder 036i esittelee jälkimmäistä.

Kyseessä ei suinkaan ole ensimmäinen merkkinsä edustaja Moottorin Huutokauppahelmet -juttusarjassa. Tammikuussa 2021 esittelimme täysin ainutlaatuisen Isdera Commendatore 112i -yksilön.

1989 Isdera Spyder 036i – RM Sotheby´s

Siinä yhteydessä kerrottiin tarkemmin piensarjoja tehneen saksalaisen autonvalmistajan tarinaa, joka oli käytännössä alussa entisen Mercedes-Benz -muotoilija Eberhard Schulzin henkilökohtainen projekti. Itse asiassa se toteuttiin yhteistyössä juurikin Mercedes-Benzin kanssa ja käytännön tasolla siinä siirrettiin tuotantoon tähtimerkin C311 -konseptiauto. Lopputuloksena oli Isdera Imperator 108i, jollainen päätyikin 30 onnellisen omistajan hoiviin.

Noin viisi vuotta tuon tuotannon aloittamisen jälkeen syntyi jälleen jotakin uutta. Tämä Isdera Spyder 036i huutokaupataan Monacossa toukokuun puolella, jossa sen alustavaksi hinta-arvioksi on merkitty 325 000 - 375 000 euroa.

1989 Isdera Spyder 036i – RM Sotheby´s

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1989 Isdera Spyder 036i – RM Sotheby´s

Muotoilija Schulz oli oman tiensä kulkija, ja jättikin taakseen heti ensimmäisen tuotantomallinsa jälkeen yhteistyön Mercedes-Benzin kanssa. Näin luotiin merkin ensimmäinen oikeasti oma automalli Isdera Spyder 033i. Tätä seurasi pian 036i.

1989 Isdera Spyder 036i – RM Sotheby´s

Tiettävästi huutokaupattava 036i olisi toinen tehtaalta valmistunut ja myös Geneven autonäyttelyssä vuonna 1989 esillä ollut yksilö. Se on siksi merkityksellinen myös merkin historian näkökulmasta.

Siinä missä Commendatore 112i sai keulansa alle, Pagani Zondasta kuuluisan tulivuoren, Mercedes-Benzin M120 V12-moottorin, tyytyi tämä Isdera hieman pienemmäksi skaalattuun vaihtoehtoon. Pellin alle lätkäistiin Mercedes-taustainen 3,6-litrainen ja 276-hevosvoimainen kuusisylinterinen AMG-moottori. Auton isä kuvaili Spyderia kokemuksena lähinnä neliypyöräiseksi moottoripyöräksi, sillä eihän siinä ole kattoa tai juurikaan ikkunoita.

Vuonna 2011 auto palasi Isderan toimitiloihin Saksan Hildesheimiin saadakseen samalla myös liudan päivityksiä, jotka tekevät tästä yksilöstä ainutlaatuisen. Ulkoisiin muutoksiin kuuluivat muun muassa levitetyt pyöränkaaret sekä suuremmat 16-tuumaiset vanteet. Nämä muutokset vievät ulkonäköä uudelle aikakaudelle ja erottavat auton muista 14:stä valmistetusta Spyderista.

Samalla istuimet vaihtuivat nelipistevöillä varustettuihin Recaron Sporster -malleihin. Nämä kaikki jalostivat alkuperäistä ajatusta aiempaa pidemmälle – lähtihän tämä auto jo 80-luvulla tehtaalta putkirunkoisena.

1989 Isdera Spyder 036i – RM Sotheby´s

Erikoinen ja äärimmäisen harvinainen Isdera alleviivaa yhden henkilön ajatuksista ja intohimosta kumpuavan urheiluauton käsitettä. Kauneus lienee katsojan silmässä, mutta ainakaan tätä mallia ei jokainen autoharrastaja osaa nimetä. Yhtä varmaa on, että toista samanlaista ei tule vastaan.

Teksti: Henri Posa, kuvat: Peter Singhof/RM Sotheby’s ja lähde: RM Sotheby’s

Luetuimmat