12.6.2021 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Lancia Rally SE 037 Prototype Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä B-ryhmän ralliautoilu hakee vertaistaan eikä ole ensimmäisen voittanutta. Sen prototyyppi on Lancia Rally SE 037 Prototype. Lancia Rally 037 omaa täysin uniikin aseman rallin historiassa. Nollakolmeseiska oli samaan aikaan sekä ensimmäinen B-ryhmän säännöillä että viimeinen takavetoinen rallin maailmanmestaruuden koskaan voittanut auto. Sen ensimmäinen koskaan valmistettu prototyyppi Lancia Rally SE 037 Prototype on nyt kaupan – tämä saa 037 Rally Stradalen näyttämään tusina-autolta. Lancia harppasi rallimaailmassa muiden edelle vuonna 1973. Italialaiset keksivät suunnitella auton erityisesti rallia varten. Syntyi Lancia Stratos HF. Vuonna 1979 FIA päätti muuttaa sääntöjä uuteen luokitusjärjestelmään, joka noudatti kirjaimia aiempien numeroiden sijaan. Uusi B-ryhmä nousi hallitsemaan mestaruussarjaa kaudelle 1982. Vaikka FIA vaati vain 200 luokitusmallia, säännöt valmistuivat liian myöhään uusien autojen suunnittelemiseksi. Lancia ehti jälleen apajille ensimmäisinä, mutta senkin oli turvauduttava vanhan pohjalle. Abarthilla työskennellyt Sergio Limone nimettiin vastaamaan tulevasta autosta, joka sai Abarthin tunnisteen SE037. Aikaa ei ollut hukattavaksi. Limone tarkasteli useita vaihtoehtoja hyläten muun muassa täysin uudelle putkirungolle rakennetun Ferrari 308 V8:n moottorisen vaihtoehdon. Hän päätyi kehittämään nollakolmeseiskan Lancian menestyksekkään kestävyyskisojen vitosryhmän Beta Montecarlo Turbon pohjalta. Ralliautolta vaaditaan kuitenkin aivan erilaisia ominaisuuksia kuin koppiautolta. Näin moottoriakin käännettiin 90-astetta paremman huollettavuuden ja takaripustuksen suunnittelun takia. Paremman kaasuvasteen saavuttamiseksi turboahdin sysättiin sivuun mekaanisen Roots-ahtimen tieltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1980 Lancia Rally SE 037 Prototype – RM Sotheby’s Sergio Limone luonnosteli SE 037:n huhtikuussa 1980 ja jo saman vuoden syyskuussa Giampaolo Dallara rakensi ensimmäistä koria. Runkonumerolle SE037-001 syntyi Lancia Rally SE 037 Prototype – auto joka on nyt myynnissä. Lasikuiturunkoon haettiin apua CBC:ltä Torinosta. Prototyypillä ehdittiin ajaa ensimmäiset testit Campo Volon lentokentällä ennen joulua 1980. Tämän yksilön koko kehityshistoria on kattavasti dokumentoitu. Tammikuussa 1981 tämän yksilön jousitukseen, voimalinjaan, koriin ja aerodynamiikkaan tehtiin runsaasti parannuksia. Helmikuun puolivälissä moottoriurheiluun pyhittyneet lehdet onnistuivat jo julkaisemaan salakuvia tästä prototyypistä. Testaaminen ja kokeilu jatkui kuitenkin vielä pitkään. Lancia kokeili sekä vapaasti hengittäviä, turboahdettuja että mekaanisesti ahdettuja moottoreita. Alustan hienosäätöä tehtiin sekä Michelinin että Pirellin renkailla. Aerodynamiikan kokeilu Pininfarinan tuulitunnelissa johti suuriin muutoksiin erityisesti perän osalta ja lopulta päädyttiin kuvissa näkyvään suureen ilmanohjaimeen. FIA vaati 200 valmistettua luokitusmallia vuoden 1982 huhtikuun ensimmäiseen päivään mennessä eikä tämä ollut aprillipila. Näin Limonen ryhmällä oli todella kiire. Vaikka muutama muukin prototyyppi lopulta valmistettiin, oli kehitysvastuu pääosin tällä yhdellä ensimmäisellä yksilöllä. Marraskuussa 1981 Lancia Rally SE 037 Prototype pääsi testeihin soralle Lancian La Mandria -testipätkällä. Tämä oli kriittinen askel autolle, jolla haluttiin kilpailla rallin korkeimmalla tasolla. Lancia päätyi hyödyntämään vuoden 1982 kehitykseen ajattamalla autoa enemmän kehitys mielessä kuin tavoitella voittoja. Vaikka B-ryhmän autot saivat osallistua kaudelle 82, ajettiin kilpaa pääosin vanhoilla nelosryhmän autoilla. Tehdasautoja ei kuitenkaan ollut juuri ehditty tehdä ja tämä SE037-001 otettiin käyttöön nuotitusautona Kreikan Akropolis-rallissa. Kun kehitystyö oli ohi SE 037 Prototype palasi Abarthille ja edessä oli romutus. Se kuitenkin vältti kohtalonsa, kun Sergio Limone osti sen itselleen 30. kesäkuuta 1983. Hän entisöi auton upeaan vuoden 1981 asuun. Nyt tämä täysin ainutlaatuinen yksilö on kaupan kattavan dokumentaation kera. Alustava hinta-arvio on asetettu luokkaan 700 000 - 900 000 euroa. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Dirk de Jager/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Maserati Kyalami ja tyyliä lyhyeksi jääneeltä aikakaudelta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta