6.4.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Lancia 037 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallijumalat ovat nyt juttusarjallemme suosiollisia, sillä vajaan viikon päästä myyntivuorossa on Lancia 037 Rally Stradale. Viime viikolla saimme nauttia Stratoksen loistosta lompakko otsalla. Tällä viikolla ostahaluja herättelee samassa yhteydessä huutokaupattava vuoden 1982 Lancia 037 Rally Stradale. Se oli Lancian rallisankarien aikajanalla Stratoksesta seuraava, joten sopii hyvin edellisen jutun jatkoksi. Mainittakoon samalla sen verran aiemmista Huutokauppahelmet –juttusarjan autoista, että Fort Lauderdalen huutokaupassa tarjolla ollut Rolls-Royce Silver Cloud Drophead Coupe on edelleen myynnissä. Ehkä riittävän moni ei lukenut juttuamme tai sitten lukijakuntamme ei vastaa ostajakuntaa. Aiemmin mainitulla Stratoksella voitettiin vuoden 1979 jälkeen vain yksi ainoa ralli, joten Lancia kaipasi jotakin uutta. FIA muutti rallin luokkajakoa vuodelle 1982, jolloin oli hyvä aika iskeä. Numerot korvattiin kirjaimilla ja uudeksi kuninkuusluokaksi luotiin B-ryhmä, jonka jokainen rallin historiaan hurahtanut tuntee tarkasti. B-ryhmän luokitus vaati 200 valmistettua tuotantoautoa. Määrä ei ole suuri, mutta valmistajille tuli todella kova kiire luoda uusien sääntöjen mukainen ralliauto sääntöjen julkistuksen jälkeen. Tästä syystä Lancia päätyi hyödyntämään jo olemassa olevan Beta Montecarlo Turbon ratkaisuja. Uuden ralliauton runkorakenne perustui ohjaamon peltirakenteiden osalta Montecarloon, mutta alkuperäisen ohjaamon edessä ja takana olevat peltirakenteet oli korvattu turvakaarikehikkoon integroiduilla putkirungoilla. Takaosan rakenne mahdollisti moottorin pitkittäisasennuksen. Kaasunvasteen optimoimiseksi kaksilitrainen nelisylinterinen moottori varustettiin turbon sijaan mekaanisella Volumex-ahtimella. Katuversiossa oli hieman yli 200 hevosvoimaa ja rallikäytössä yllettiin jopa seuraavalle sataluvulle. Auton massa huiteli versiosta riippuen tuhannen kilogramman molemmin puolin. Tämä uusi auto julkistettiin yleisölle vuonna 1982 kaikessa yksinkertaisuudessaan nimellä Rally. Tehtaan projektinumerona oli toiminut 037, jolla auto opittiinkin myöhemmin tuntemaan. Se sai luokituksensa kuukauden sisällä julkistamisesta, johon mennessä 207 yksilöä oli todettu tehdyksi. Rallipoluilla uutuuden ensimmäinen vuosi kului kehityksen parissa. Seuraavalla kaudella Markku Alén, Attilo Bettega ja Walter Röhrl keräsivät pisteitä tallille. Alén ja Röhrl onnistuivat voittamaan Monte Carlossa, Korsikalla, Akropoliksessa, Uudessa-Seelannissa ja Sanremossa takavetoisella Lancialla. Audi Quattroa käskyttänyt Hannu Mikkola juhli kauden päätteeksi kuljettajien mestaruutta, mutta Lancia 037 saavutti italialaisvalmistajalle sen viidennen merkkimestaruuden jos mukaan lasketaan WRC-sarjaa edeltäneen IMC:n tulokset. Tämä vuoden 1983 saavutus oli viimeinen kaksivetoisella autolla voitettu kuninkuusluokan mestaruuspokaali. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lancia 037 Rally Stradale – RM Sotheby’s Huutokaupattavana oleva Lancia 037 on varsin erityinen yksilö mittarilukemansa johdosta. Kyseisellä autolla on ajettu vain 3500 kilometriä, joten se lienee yksi vähiten ajettuja nollakolmeseiskoja tänä päivänä. Sillä on ollut kolme omistajaa historiansa aikana. Kuten auton mukana kulkeviin papereihin on dokumentoitu, tämä kori numero 0022 rekisteröitiin Palermoon 24. toukokuuta 1984 Fransesco Pio Bignardin nimiin. Bignardin suku on tunnettu rallipiireissä, mutta kyseinen yksilö ei koskaan päätynyt kilpakäyttöön vaan säilyi katuautona. Katuautona jota kilometrien perusteella lähinnä säilöttiin. Autoi säilyi samassa omistuksessa yli 20 vuotta aina vuoteen 2005, jolloin se myytiin Bolognaan. Sitä ei kuitenkaan koskaan edes rekisteröity, vaan auto sijoitettiin suuremman kokoelman sekaan. Kymmenen vuotta myöhemmin auto myytiin Saksaan, josta se nyt huutokaupataan. Hinta-arvio on 350 000 – 400 000 euroa. Täysin entisöimätön ja poikkeuksellisen vähän ajettu B-Ryhmän alkuaikojen takavetoinen luokitusmalli on lähes ainutlaatuinen tarjous. Näin ollen hinta-arvio tuskin säikäyttää todellisia ostajaehdokkaita - huutokaupan loppusumma on hyväksyttävä, sillä toista samanlaista tuskin ilmaantuu tarjolle. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Peter Singhof/RM Sotheby's. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku