12.6.2021 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Lancia Rally SE 037 Prototype Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä B-ryhmän ralliautoilu hakee vertaistaan eikä ole ensimmäisen voittanutta. Sen prototyyppi on Lancia Rally SE 037 Prototype. Lancia Rally 037 omaa täysin uniikin aseman rallin historiassa. Nollakolmeseiska oli samaan aikaan sekä ensimmäinen B-ryhmän säännöillä että viimeinen takavetoinen rallin maailmanmestaruuden koskaan voittanut auto. Sen ensimmäinen koskaan valmistettu prototyyppi Lancia Rally SE 037 Prototype on nyt kaupan – tämä saa 037 Rally Stradalen näyttämään tusina-autolta. Lancia harppasi rallimaailmassa muiden edelle vuonna 1973. Italialaiset keksivät suunnitella auton erityisesti rallia varten. Syntyi Lancia Stratos HF. Vuonna 1979 FIA päätti muuttaa sääntöjä uuteen luokitusjärjestelmään, joka noudatti kirjaimia aiempien numeroiden sijaan. Uusi B-ryhmä nousi hallitsemaan mestaruussarjaa kaudelle 1982. Vaikka FIA vaati vain 200 luokitusmallia, säännöt valmistuivat liian myöhään uusien autojen suunnittelemiseksi. Lancia ehti jälleen apajille ensimmäisinä, mutta senkin oli turvauduttava vanhan pohjalle. Abarthilla työskennellyt Sergio Limone nimettiin vastaamaan tulevasta autosta, joka sai Abarthin tunnisteen SE037. Aikaa ei ollut hukattavaksi. Limone tarkasteli useita vaihtoehtoja hyläten muun muassa täysin uudelle putkirungolle rakennetun Ferrari 308 V8:n moottorisen vaihtoehdon. Hän päätyi kehittämään nollakolmeseiskan Lancian menestyksekkään kestävyyskisojen vitosryhmän Beta Montecarlo Turbon pohjalta. Ralliautolta vaaditaan kuitenkin aivan erilaisia ominaisuuksia kuin koppiautolta. Näin moottoriakin käännettiin 90-astetta paremman huollettavuuden ja takaripustuksen suunnittelun takia. Paremman kaasuvasteen saavuttamiseksi turboahdin sysättiin sivuun mekaanisen Roots-ahtimen tieltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1980 Lancia Rally SE 037 Prototype – RM Sotheby’s Sergio Limone luonnosteli SE 037:n huhtikuussa 1980 ja jo saman vuoden syyskuussa Giampaolo Dallara rakensi ensimmäistä koria. Runkonumerolle SE037-001 syntyi Lancia Rally SE 037 Prototype – auto joka on nyt myynnissä. Lasikuiturunkoon haettiin apua CBC:ltä Torinosta. Prototyypillä ehdittiin ajaa ensimmäiset testit Campo Volon lentokentällä ennen joulua 1980. Tämän yksilön koko kehityshistoria on kattavasti dokumentoitu. Tammikuussa 1981 tämän yksilön jousitukseen, voimalinjaan, koriin ja aerodynamiikkaan tehtiin runsaasti parannuksia. Helmikuun puolivälissä moottoriurheiluun pyhittyneet lehdet onnistuivat jo julkaisemaan salakuvia tästä prototyypistä. Testaaminen ja kokeilu jatkui kuitenkin vielä pitkään. Lancia kokeili sekä vapaasti hengittäviä, turboahdettuja että mekaanisesti ahdettuja moottoreita. Alustan hienosäätöä tehtiin sekä Michelinin että Pirellin renkailla. Aerodynamiikan kokeilu Pininfarinan tuulitunnelissa johti suuriin muutoksiin erityisesti perän osalta ja lopulta päädyttiin kuvissa näkyvään suureen ilmanohjaimeen. FIA vaati 200 valmistettua luokitusmallia vuoden 1982 huhtikuun ensimmäiseen päivään mennessä eikä tämä ollut aprillipila. Näin Limonen ryhmällä oli todella kiire. Vaikka muutama muukin prototyyppi lopulta valmistettiin, oli kehitysvastuu pääosin tällä yhdellä ensimmäisellä yksilöllä. Marraskuussa 1981 Lancia Rally SE 037 Prototype pääsi testeihin soralle Lancian La Mandria -testipätkällä. Tämä oli kriittinen askel autolle, jolla haluttiin kilpailla rallin korkeimmalla tasolla. Lancia päätyi hyödyntämään vuoden 1982 kehitykseen ajattamalla autoa enemmän kehitys mielessä kuin tavoitella voittoja. Vaikka B-ryhmän autot saivat osallistua kaudelle 82, ajettiin kilpaa pääosin vanhoilla nelosryhmän autoilla. Tehdasautoja ei kuitenkaan ollut juuri ehditty tehdä ja tämä SE037-001 otettiin käyttöön nuotitusautona Kreikan Akropolis-rallissa. Kun kehitystyö oli ohi SE 037 Prototype palasi Abarthille ja edessä oli romutus. Se kuitenkin vältti kohtalonsa, kun Sergio Limone osti sen itselleen 30. kesäkuuta 1983. Hän entisöi auton upeaan vuoden 1981 asuun. Nyt tämä täysin ainutlaatuinen yksilö on kaupan kattavan dokumentaation kera. Alustava hinta-arvio on asetettu luokkaan 700 000 - 900 000 euroa. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Dirk de Jager/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan