12.6.2021 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Lancia Rally SE 037 Prototype Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä B-ryhmän ralliautoilu hakee vertaistaan eikä ole ensimmäisen voittanutta. Sen prototyyppi on Lancia Rally SE 037 Prototype. Lancia Rally 037 omaa täysin uniikin aseman rallin historiassa. Nollakolmeseiska oli samaan aikaan sekä ensimmäinen B-ryhmän säännöillä että viimeinen takavetoinen rallin maailmanmestaruuden koskaan voittanut auto. Sen ensimmäinen koskaan valmistettu prototyyppi Lancia Rally SE 037 Prototype on nyt kaupan – tämä saa 037 Rally Stradalen näyttämään tusina-autolta.Lancia harppasi rallimaailmassa muiden edelle vuonna 1973. Italialaiset keksivät suunnitella auton erityisesti rallia varten. Syntyi Lancia Stratos HF.Vuonna 1979 FIA päätti muuttaa sääntöjä uuteen luokitusjärjestelmään, joka noudatti kirjaimia aiempien numeroiden sijaan. Uusi B-ryhmä nousi hallitsemaan mestaruussarjaa kaudelle 1982. Vaikka FIA vaati vain 200 luokitusmallia, säännöt valmistuivat liian myöhään uusien autojen suunnittelemiseksi.Lancia ehti jälleen apajille ensimmäisinä, mutta senkin oli turvauduttava vanhan pohjalle. Abarthilla työskennellyt Sergio Limone nimettiin vastaamaan tulevasta autosta, joka sai Abarthin tunnisteen SE037. Aikaa ei ollut hukattavaksi.Limone tarkasteli useita vaihtoehtoja hyläten muun muassa täysin uudelle putkirungolle rakennetun Ferrari 308 V8:n moottorisen vaihtoehdon. Hän päätyi kehittämään nollakolmeseiskan Lancian menestyksekkään kestävyyskisojen vitosryhmän Beta Montecarlo Turbon pohjalta. Ralliautolta vaaditaan kuitenkin aivan erilaisia ominaisuuksia kuin koppiautolta. Näin moottoriakin käännettiin 90-astetta paremman huollettavuuden ja takaripustuksen suunnittelun takia. Paremman kaasuvasteen saavuttamiseksi turboahdin sysättiin sivuun mekaanisen Roots-ahtimen tieltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1980 Lancia Rally SE 037 Prototype – RM Sotheby’sSergio Limone luonnosteli SE 037:n huhtikuussa 1980 ja jo saman vuoden syyskuussa Giampaolo Dallara rakensi ensimmäistä koria. Runkonumerolle SE037-001 syntyi Lancia Rally SE 037 Prototype – auto joka on nyt myynnissä.Lasikuiturunkoon haettiin apua CBC:ltä Torinosta. Prototyypillä ehdittiin ajaa ensimmäiset testit Campo Volon lentokentällä ennen joulua 1980. Tämän yksilön koko kehityshistoria on kattavasti dokumentoitu.Tammikuussa 1981 tämän yksilön jousitukseen, voimalinjaan, koriin ja aerodynamiikkaan tehtiin runsaasti parannuksia. Helmikuun puolivälissä moottoriurheiluun pyhittyneet lehdet onnistuivat jo julkaisemaan salakuvia tästä prototyypistä. Testaaminen ja kokeilu jatkui kuitenkin vielä pitkään. Lancia kokeili sekä vapaasti hengittäviä, turboahdettuja että mekaanisesti ahdettuja moottoreita. Alustan hienosäätöä tehtiin sekä Michelinin että Pirellin renkailla. Aerodynamiikan kokeilu Pininfarinan tuulitunnelissa johti suuriin muutoksiin erityisesti perän osalta ja lopulta päädyttiin kuvissa näkyvään suureen ilmanohjaimeen. FIA vaati 200 valmistettua luokitusmallia vuoden 1982 huhtikuun ensimmäiseen päivään mennessä eikä tämä ollut aprillipila. Näin Limonen ryhmällä oli todella kiire. Vaikka muutama muukin prototyyppi lopulta valmistettiin, oli kehitysvastuu pääosin tällä yhdellä ensimmäisellä yksilöllä. Marraskuussa 1981 Lancia Rally SE 037 Prototype pääsi testeihin soralle Lancian La Mandria -testipätkällä. Tämä oli kriittinen askel autolle, jolla haluttiin kilpailla rallin korkeimmalla tasolla. Lancia päätyi hyödyntämään vuoden 1982 kehitykseen ajattamalla autoa enemmän kehitys mielessä kuin tavoitella voittoja. Vaikka B-ryhmän autot saivat osallistua kaudelle 82, ajettiin kilpaa pääosin vanhoilla nelosryhmän autoilla. Tehdasautoja ei kuitenkaan ollut juuri ehditty tehdä ja tämä SE037-001 otettiin käyttöön nuotitusautona Kreikan Akropolis-rallissa. Kun kehitystyö oli ohi SE 037 Prototype palasi Abarthille ja edessä oli romutus. Se kuitenkin vältti kohtalonsa, kun Sergio Limone osti sen itselleen 30. kesäkuuta 1983. Hän entisöi auton upeaan vuoden 1981 asuun. Nyt tämä täysin ainutlaatuinen yksilö on kaupan kattavan dokumentaation kera. Alustava hinta-arvio on asetettu luokkaan 700 000 - 900 000 euroa. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Dirk de Jager/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen