12.6.2021 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Lancia Rally SE 037 Prototype Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä B-ryhmän ralliautoilu hakee vertaistaan eikä ole ensimmäisen voittanutta. Sen prototyyppi on Lancia Rally SE 037 Prototype. Lancia Rally 037 omaa täysin uniikin aseman rallin historiassa. Nollakolmeseiska oli samaan aikaan sekä ensimmäinen B-ryhmän säännöillä että viimeinen takavetoinen rallin maailmanmestaruuden koskaan voittanut auto. Sen ensimmäinen koskaan valmistettu prototyyppi Lancia Rally SE 037 Prototype on nyt kaupan – tämä saa 037 Rally Stradalen näyttämään tusina-autolta. Lancia harppasi rallimaailmassa muiden edelle vuonna 1973. Italialaiset keksivät suunnitella auton erityisesti rallia varten. Syntyi Lancia Stratos HF. Vuonna 1979 FIA päätti muuttaa sääntöjä uuteen luokitusjärjestelmään, joka noudatti kirjaimia aiempien numeroiden sijaan. Uusi B-ryhmä nousi hallitsemaan mestaruussarjaa kaudelle 1982. Vaikka FIA vaati vain 200 luokitusmallia, säännöt valmistuivat liian myöhään uusien autojen suunnittelemiseksi. Lancia ehti jälleen apajille ensimmäisinä, mutta senkin oli turvauduttava vanhan pohjalle. Abarthilla työskennellyt Sergio Limone nimettiin vastaamaan tulevasta autosta, joka sai Abarthin tunnisteen SE037. Aikaa ei ollut hukattavaksi. Limone tarkasteli useita vaihtoehtoja hyläten muun muassa täysin uudelle putkirungolle rakennetun Ferrari 308 V8:n moottorisen vaihtoehdon. Hän päätyi kehittämään nollakolmeseiskan Lancian menestyksekkään kestävyyskisojen vitosryhmän Beta Montecarlo Turbon pohjalta. Ralliautolta vaaditaan kuitenkin aivan erilaisia ominaisuuksia kuin koppiautolta. Näin moottoriakin käännettiin 90-astetta paremman huollettavuuden ja takaripustuksen suunnittelun takia. Paremman kaasuvasteen saavuttamiseksi turboahdin sysättiin sivuun mekaanisen Roots-ahtimen tieltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1980 Lancia Rally SE 037 Prototype – RM Sotheby’s Sergio Limone luonnosteli SE 037:n huhtikuussa 1980 ja jo saman vuoden syyskuussa Giampaolo Dallara rakensi ensimmäistä koria. Runkonumerolle SE037-001 syntyi Lancia Rally SE 037 Prototype – auto joka on nyt myynnissä. Lasikuiturunkoon haettiin apua CBC:ltä Torinosta. Prototyypillä ehdittiin ajaa ensimmäiset testit Campo Volon lentokentällä ennen joulua 1980. Tämän yksilön koko kehityshistoria on kattavasti dokumentoitu. Tammikuussa 1981 tämän yksilön jousitukseen, voimalinjaan, koriin ja aerodynamiikkaan tehtiin runsaasti parannuksia. Helmikuun puolivälissä moottoriurheiluun pyhittyneet lehdet onnistuivat jo julkaisemaan salakuvia tästä prototyypistä. Testaaminen ja kokeilu jatkui kuitenkin vielä pitkään. Lancia kokeili sekä vapaasti hengittäviä, turboahdettuja että mekaanisesti ahdettuja moottoreita. Alustan hienosäätöä tehtiin sekä Michelinin että Pirellin renkailla. Aerodynamiikan kokeilu Pininfarinan tuulitunnelissa johti suuriin muutoksiin erityisesti perän osalta ja lopulta päädyttiin kuvissa näkyvään suureen ilmanohjaimeen. FIA vaati 200 valmistettua luokitusmallia vuoden 1982 huhtikuun ensimmäiseen päivään mennessä eikä tämä ollut aprillipila. Näin Limonen ryhmällä oli todella kiire. Vaikka muutama muukin prototyyppi lopulta valmistettiin, oli kehitysvastuu pääosin tällä yhdellä ensimmäisellä yksilöllä. Marraskuussa 1981 Lancia Rally SE 037 Prototype pääsi testeihin soralle Lancian La Mandria -testipätkällä. Tämä oli kriittinen askel autolle, jolla haluttiin kilpailla rallin korkeimmalla tasolla. Lancia päätyi hyödyntämään vuoden 1982 kehitykseen ajattamalla autoa enemmän kehitys mielessä kuin tavoitella voittoja. Vaikka B-ryhmän autot saivat osallistua kaudelle 82, ajettiin kilpaa pääosin vanhoilla nelosryhmän autoilla. Tehdasautoja ei kuitenkaan ollut juuri ehditty tehdä ja tämä SE037-001 otettiin käyttöön nuotitusautona Kreikan Akropolis-rallissa. Kun kehitystyö oli ohi SE 037 Prototype palasi Abarthille ja edessä oli romutus. Se kuitenkin vältti kohtalonsa, kun Sergio Limone osti sen itselleen 30. kesäkuuta 1983. Hän entisöi auton upeaan vuoden 1981 asuun. Nyt tämä täysin ainutlaatuinen yksilö on kaupan kattavan dokumentaation kera. Alustava hinta-arvio on asetettu luokkaan 700 000 - 900 000 euroa. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Dirk de Jager/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?