12.6.2021 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Lancia Rally SE 037 Prototype Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä B-ryhmän ralliautoilu hakee vertaistaan eikä ole ensimmäisen voittanutta. Sen prototyyppi on Lancia Rally SE 037 Prototype. Lancia Rally 037 omaa täysin uniikin aseman rallin historiassa. Nollakolmeseiska oli samaan aikaan sekä ensimmäinen B-ryhmän säännöillä että viimeinen takavetoinen rallin maailmanmestaruuden koskaan voittanut auto. Sen ensimmäinen koskaan valmistettu prototyyppi Lancia Rally SE 037 Prototype on nyt kaupan – tämä saa 037 Rally Stradalen näyttämään tusina-autolta.Lancia harppasi rallimaailmassa muiden edelle vuonna 1973. Italialaiset keksivät suunnitella auton erityisesti rallia varten. Syntyi Lancia Stratos HF.Vuonna 1979 FIA päätti muuttaa sääntöjä uuteen luokitusjärjestelmään, joka noudatti kirjaimia aiempien numeroiden sijaan. Uusi B-ryhmä nousi hallitsemaan mestaruussarjaa kaudelle 1982. Vaikka FIA vaati vain 200 luokitusmallia, säännöt valmistuivat liian myöhään uusien autojen suunnittelemiseksi.Lancia ehti jälleen apajille ensimmäisinä, mutta senkin oli turvauduttava vanhan pohjalle. Abarthilla työskennellyt Sergio Limone nimettiin vastaamaan tulevasta autosta, joka sai Abarthin tunnisteen SE037. Aikaa ei ollut hukattavaksi.Limone tarkasteli useita vaihtoehtoja hyläten muun muassa täysin uudelle putkirungolle rakennetun Ferrari 308 V8:n moottorisen vaihtoehdon. Hän päätyi kehittämään nollakolmeseiskan Lancian menestyksekkään kestävyyskisojen vitosryhmän Beta Montecarlo Turbon pohjalta. Ralliautolta vaaditaan kuitenkin aivan erilaisia ominaisuuksia kuin koppiautolta. Näin moottoriakin käännettiin 90-astetta paremman huollettavuuden ja takaripustuksen suunnittelun takia. Paremman kaasuvasteen saavuttamiseksi turboahdin sysättiin sivuun mekaanisen Roots-ahtimen tieltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1980 Lancia Rally SE 037 Prototype – RM Sotheby’sSergio Limone luonnosteli SE 037:n huhtikuussa 1980 ja jo saman vuoden syyskuussa Giampaolo Dallara rakensi ensimmäistä koria. Runkonumerolle SE037-001 syntyi Lancia Rally SE 037 Prototype – auto joka on nyt myynnissä.Lasikuiturunkoon haettiin apua CBC:ltä Torinosta. Prototyypillä ehdittiin ajaa ensimmäiset testit Campo Volon lentokentällä ennen joulua 1980. Tämän yksilön koko kehityshistoria on kattavasti dokumentoitu.Tammikuussa 1981 tämän yksilön jousitukseen, voimalinjaan, koriin ja aerodynamiikkaan tehtiin runsaasti parannuksia. Helmikuun puolivälissä moottoriurheiluun pyhittyneet lehdet onnistuivat jo julkaisemaan salakuvia tästä prototyypistä. Testaaminen ja kokeilu jatkui kuitenkin vielä pitkään. Lancia kokeili sekä vapaasti hengittäviä, turboahdettuja että mekaanisesti ahdettuja moottoreita. Alustan hienosäätöä tehtiin sekä Michelinin että Pirellin renkailla. Aerodynamiikan kokeilu Pininfarinan tuulitunnelissa johti suuriin muutoksiin erityisesti perän osalta ja lopulta päädyttiin kuvissa näkyvään suureen ilmanohjaimeen. FIA vaati 200 valmistettua luokitusmallia vuoden 1982 huhtikuun ensimmäiseen päivään mennessä eikä tämä ollut aprillipila. Näin Limonen ryhmällä oli todella kiire. Vaikka muutama muukin prototyyppi lopulta valmistettiin, oli kehitysvastuu pääosin tällä yhdellä ensimmäisellä yksilöllä. Marraskuussa 1981 Lancia Rally SE 037 Prototype pääsi testeihin soralle Lancian La Mandria -testipätkällä. Tämä oli kriittinen askel autolle, jolla haluttiin kilpailla rallin korkeimmalla tasolla. Lancia päätyi hyödyntämään vuoden 1982 kehitykseen ajattamalla autoa enemmän kehitys mielessä kuin tavoitella voittoja. Vaikka B-ryhmän autot saivat osallistua kaudelle 82, ajettiin kilpaa pääosin vanhoilla nelosryhmän autoilla. Tehdasautoja ei kuitenkaan ollut juuri ehditty tehdä ja tämä SE037-001 otettiin käyttöön nuotitusautona Kreikan Akropolis-rallissa. Kun kehitystyö oli ohi SE 037 Prototype palasi Abarthille ja edessä oli romutus. Se kuitenkin vältti kohtalonsa, kun Sergio Limone osti sen itselleen 30. kesäkuuta 1983. Hän entisöi auton upeaan vuoden 1981 asuun. Nyt tämä täysin ainutlaatuinen yksilö on kaupan kattavan dokumentaation kera. Alustava hinta-arvio on asetettu luokkaan 700 000 - 900 000 euroa. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Dirk de Jager/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 25.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Loistelias Mazda Eunos Cosmo ’91 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Peugeot 605 ”Ipso” Rallye Raid Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 24.1.2025 Lentokoneet JAL vaihtoi Boeing 787:ään hainnahasta inspiroituneen maalipinnan ja uskoo säästävänsä sillä 119 tonnia polttoainetta per vuosi 25.1.2025 Lentokoneet Spesifiointi on varusteiden ruksimista lentokonekaupoilla - näin se näkyy Finnairin Airbus A350-laivastossa 25.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Loistelias Mazda Eunos Cosmo '91 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa