1992 Lucini Lamborghini Hydroplane – RM Sotheby's

Ajoneuvot Huutokauppahelmet 4.12.2021

Huutokauppahelmet – Lucini Lamborghini Hydroplane

Yhdistä Lamborghini, V12 ja pikavene tahtoessasi jotakin mielipuolista. Juuri sellainen on Lucini Lamborghini Hydroplane.

Härkämerkki on, ainakin aikanaan, ollut eräs maailman kunnianhimoisimmista automerkeistä eikä matkasta ole puuttunut draamaa. Näin oli käytännössä vain ajan kysymys, koska kokeiluja ulotettiin maanteiltä vesiväylille. Lucini Lamborghini Hydroplane on eräs tuon tarinan lopputuloksista.

1992 Lucini Lamborghini Hydroplane – RM Sotheby's

Vuonna 1968 yhtiön perustaja Ferruccio Lamborghini tilasi hyvin erityislaatuisen Riva Aquarama -puuveneen. Hänelle ei nimittäin kelvannut Rivan tarjoama V8-moottori, vaan tilalle piti saada Lamborghinin oma V12-moottori – peräti kahtena kappaleena. Lopputuloksena oli kaikkien aikojen nopein Aquarama.

Vain hieman reilu vuosikymmen myöhemmin Lamborghini löysi itsensä talousvaikeuksista ja pyrki etsimään uusia ansaintakeinoja. Riva Aquarama toimi innoittajana yhtiön päättäessä valmistaa suuritilavuuksinen versio tunnetusta V12-moottorista sekä huvi- että kilpaveneiden käyttöön. Näin syntyi Motori Marini Lamborghini S.p.A. veneilyalaa rikastamaan.

1992 Lucini Lamborghini Hydroplane – RM Sotheby's

1992 Lucini Lamborghini Hydroplane – RM Sotheby´s

Verkon välityksellä 1. – 8.12. huutokaupattava vuoden 1992 Lucini Lamborghini Hydroplane kuului alkujaan italialaiselle liikemiehelle. Hän tilasi Lucinilta, maineikkaalta italialaiselta valmistajalta, poikkeuksellisen nopean pikaveneen Italian pohjoisosassa sijaitsevalla Como-järvellä käytyyn Centomiglia del Lario -kilpailuun. Nimi tarkoittaa vapaasti käännettynä sataa mailia järvellä.

1992 Lucini Lamborghini Hydroplane – RM Sotheby's

Moottoriksi valikoitui polttoaineensuihkutuksella ja kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 8,2-litrainen V12, jonka Motori Marini Lamborghini S.p.A. oli valmistanut. Teholukemaksi luvattiin komeat 850 hevosvoimaa ja pikaveneen huippunopeudeksi huhuiltiin jopa 230 kilometriä tunnissa. Lasikuitu ei tähän kelvannut, vaan runko valmistettiin erikoisesti mahongista.

Olisi vähättelyä kertoa veneen olleen aikanaan menestyksekäs tavoitteissaan. Se voitti tuon kyseisen Centomiglia del Lario -kilpailun kolme kertaa vuosina 1992, 1993 ja 1995. Vieläkin hurjempaa on, että se pitää yhä hallussaan kilpailun nopeusennätystä 195,434 kilometriä tunnissa.

1992 Lucini Lamborghini Hydroplane – RM Sotheby's

Epäsuotuisat olosuhteet johtivat kilpailun perumiseen sen aiottuna järjestämisajankohtana 1993. Lopulta kilpailu käytiin myöhemmin syksyllä. Järvellä oli selvästi vähemmän liikennettä ja siten aallokkoa, joka mahdollisti tavallista korkeammat nopeudet.

Como-järven lisäksi tällä yksilöllä on kilpailtu menestyksekkäästi useissa järvillä käydyissä pitkän matkan kilpailuissa. Aktiivisen kilpauran jälkeen tämä yksilö siirtyi näytille yksityiskokoelmaan. Vuonna 2017 se vaihtoi jälleen omistajaa ja sittemmin se on esiintynyt useammissa historiallisille veneille tarkoitetuissa kilpailuissa, kuten Sacca Racer Meeting ja Campione D’Italia Gran Premio Mondiale F2.

Tarjolla on upea automaailman ja veneilyn historiaa yhdistelevä kilpavene voimassa olevalla ennätyksellä. Lamborghinin nimi ulottaa kiinnostuksen myös veneilymaailman ulkopuolelle. Sveitsissä majailevan pikaveneen alustavaksi hinta-arvioksi on asetettu 90 000 – 140 000 euroa.

 

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat