13.3.2021

Huutokauppahelmet – Porsche 917 lastenauto

Porsche 917 lastenauto – RM Sotheby's

Kiinnostaako Le Mans -kilpuri, mutta sekä tilat että budjetti aiheuttavat haasteita? Ei hätää, Porsche 917 lastenauto on ratkaisu.

Porsche 917 lastenauto tarjoaa jonkinlaista lääkettä pahimpaan klassikkokilpurin himoon lapsesta aikuiseen. Ainakin se on huomattavasti oikeita kilpa-autoja realistisempi vaihtoehto. 

Heille, joita rahan kaltaiset arkiset huolet eivät paina, Moottorin Huutokauppahelmet-juttusarja on esitellyt täysikokoisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi lopulta tasan 6 miljoonan euron summalla kaupattu Jaguar D-type tai noin miljoonan euron Porsche 962 C ovat tarjonneet vaihtoehtoja Le Mans -tunnelman tallettamiseen.

Porsche 917 lastenauto – RM Sotheby's

Sen sijaan noin neljänneksen alkuperäistä pienempi Porsche 917 lastenauto on varustettu hinta-arviolla 15,000 - 20,000 puntaa, joka vastaa noin 17 500 - 23 500 euron hintahaitaria. Suhteessa kokoon hinta on olematon, mutta esimerkiksi auton teho on lähempänä hinnan kuin koon suhdetta. RM Sotheby’s Open Roads -huutokauppa käydään 17-25.3. vain verkon välityksellä.

Myynnissä on täysin toimiva auto lapsille, tai jopa aikuisille, ajettavaksi. Parhaimmillaan se olisi tietysti tallissa aidon rinnalla, mutta ehkä se voi tuottaa iloa muutenkin.

Porsche 917 childrens' car – RM Sotheby's

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche 917 lastenauto – RM Sotheby’s

Huutokaupattava Porsche 917 lastenauto on kooltaan noin 70 prosenttia alkuperäisestä. Näin mittaa kertyy 2,6 metriä ja leveyttä 1,6 metriä. Vain muutamaa vuotta takaperin uutena ostettu auto on yhä täysin käyttämätön.

Porsche 917 childrens' car – RM Sotheby's

Se on varustettu painikkeesta operoitavalla starttimoottorilla, joka käynnistää 9-hevosvoimaisen 230 kuutiosenttimetrin tilavuuksisen moottorin. Saavutettava huippunopeus on 45 kilometriä tunnissa, mutta sitä voidaan myös rajoittaa haluttaessa – esimerkiksi erittäin nuorena harrastuksen aloittaville. 

Ohjaus on toteutettu hammastangolla, etupäässä on jopa jousitus ja pysähtymisestä huolehditaan hydraulisella jarrujärjestelmällä. Lisäksi autossa on märkäkytkimellä toteutettu alennusvaihteisto tuomaan hieman lisää vääntöä.

Moni vastaava tekninen ratkaisu on käytössä myös jossain täysikokoisessa autossa, mutta tässä tapauksessa pesukonetta on käytetty hieman turhan lämpimällä ohjelmalla. Autossa on pulverimaalattu putkirunko ja omistajan mukaan kyseessä olisi ainoa hopeanharmaaksi maalatulla rungolla varustettu yksilö. 

Sen koripaneelit on valmistettu lasikuidusta, joka on tietenkin erittäin sovelias ratkaisu 917 “Kurzheck” -tyyliin muotoilulle pienoisautolle. Vannekoko on 10-tuumaa ja niille on asennettu ilmatäytteiset renkaat. 

Sisätilat ovat karut paljaan alumiinipaneelin paistaessa ja sieltä löytyy lähinnä kuljettajalle tarkoitettu minikokoinen kuppi-istuin. Ohjauspyörä on varustettu pikalukituksella. Toimivat ajovalot sekä kuljettajan selän takaa ylöspäin puhaltava flekti lukeutuvat tyylikkäisiin yksityiskohtiin. 

Toisin kuin alkuperäinen, tämä 917 soveltuu kuljettajille jo viidestä vuodesta ylöspäin ilman ylärajaa. Lapsille tarkoitettu kuppi-istuin on tosin jossain irrotettava jossain kohti kasvua. Ehkä komein kehu on kuitenkin Top Gear -lehden: “saattaa olla upein ikinä valmistettu lastenauto”. 

Teksti: Henri Posa Kuvat ja Lähde: RM Sotheby’s

Luetuimmat