19.10.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Porsche 962 C Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 962 C edustaa merkin kulta-ajan loppupuolta kansainvälisillä kilparadoilla. Tämä yksilö on nähnyt aktiiviaikoinaan Le Mansin 24 tuntia kaksi kertaa. Porsche 956, ja sen suora perillinen Porsche 962, lienee kestävyysajon ratasarjojen kaikkien aikojen kuningas, jonka ura lajin huipulla ulottui peräti 13 vuoden mittaiseksi. Matkalle mahtui uskomattomat 7 Le Mans voittoa ja viisi World Sportscar Championship -sarjan maailmanmestaruutta. Jälkimmäinen oli FIA:n kestävyysajon maailmanmestaruussarja, jonka nykymuotona voidaan nähdä vuonna 2012 alkanut World Endurance Championship -sarja. Porschella oli pitkät perinteet putkirunkoisten kilpa-autojen valmistamisesta melkoisella menestyksellä, mutta Porsche 956 loikkasi toisaalle alumiinista valmistetun itsekantavan korin muodossa. Typ 935 -moottori periytyi Porsche 936 -mallin konehuoneesta kahdella KKK-turboahtimella varustettuna ja viisivaihteiseen synkronoituun vaihteistoon paritettuna. Porsche suunnitteli auton aerodynamiikan, jokaista porsaanreikää myöden, juuri niin pitkälle kuin sääntökirja salli. Takapyörien ripustus suunniteltiin mahduttamaan auton alle valtava kahdesta tunnelista koostuva diffuusori. Lopputuloksena Porsche 956 kehittämä pitovoima oli yli kolminkertainen legendaariseksi muodostuneeseen 917-malliin verrattuna – jälkimmäinen oli tuossa vaiheessa vain kymmenen vuoden iässä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1990 Porsche 962 C – RM Sotheby’s Porsche 962 voidaan nähdä pitkällä akselivälillä varustettuna versiona alkuperäisestä 956:sta. Nyt huutokaupattavaksi tuleva runkonumeron 962-159 yksilö toimitettiin Trust Racing Teamin käyttöön juuri ennen vuoden 1990 Le Mansin 24 tunnin kilpailua, johon autolla osallistuttiin kuljettajakattauksella George Fouché, Steven Andskar ja Syunji Kasuya. Osaamista oli siis runsaasti ratin takana. Kyseisenä vuonna Le Mansista uupui tehdastallien osalta sekä Porsche että Sauber-Mercedes. Käytännössä tehdastallina toiminut TWR ajatti kuitenkin neljää Jaguar XJR-12LM -kilpa-autoa ja tehdastalleista paikalla oli myös peräti viisi kappaletta sekä Nissan R90 että Toyota 90C-V -kilpa-autoa. Porschella oli kuitenkin vahva edustus, sillä kilpailun vuosina 1984 ja 1985 voittanut Joest Racing ajatti neljää autoa ja kahdella Porschella mukana olivat Brun, Kremer ja Obermaier. Nissan nappasi paalupaikan peräti kuusi sekuntia toiseen lähtöruutuun sijoittunutta Brun-tallin Porsche 962C -autoa nopeammalla ajalla. Nissan täytti myös kolme seuraavaa lähtöruutua. Nyt huutokaupattava runkonumeron 962-159 päätyi lähtöruutuun 11, joka oli hyvä suoritus asiakasautoihin tarjotulla heikompitehoisella 3,0-litraisella moottorilla – molemmat aika-ajoissa sen edelle sijoittuneet Porschet oli varustettu tehdastalleille tarjolla olleilla tehokkaammilla 3,2-litran moottoreilla. Itse kilpailussa Nissan joutui pettymään ja Jaguar nappasi kaksi kärkisijaa – kolmennelle sijalle nousi kaikkien yllätykseksi Alpha Teamin Porsche 962. Brun 962 oli erittäin lähellä toista sijaa, mutta moottoririkko johti keskeytykseen vain neljä kierrosta ennen maalia. Viikon Huutokauppahelmi päätyi lopulta sijalle 13 melkoisen Porsche-letkan keskelle – merkki valtasi kaikki sijoitukset väliltä 8-16. Trust Racing Team palasi samaan kilpailuun seuraavana vuonna, mutta FIA sotki sääntömuutoksilla tallin menestymismahdollisuudet. Lisäpainot, polttoainesäännöt ja rangaistukset koskivat näitä vanhempia C-ryhmän autoja, vaikka niillä saikin vielä osallistua kilpailuun. Uudet 3,5-litraisella moottorilla varustetut kilpa-autot kärsivät kuitenkin luotettavuusongelmista, joten lopulta voittoon ajoi historiallisesti Mazda 787B. Tämä runkonumeron 962-159 -auto keskeytti vaihdelaatikon petettyä 23 tunnin ja 10 minuutin ajon jälkeen. Auton osti vuonna 2008 entinen IMSA-sarjan kuljettaja ja tunnettu entisöijä Bruce Canepa. Auto entisöitiin hänen tiloissaan Kaliforniassa perusteellisesti. Samalla moottori, vaihteisto, jarrut ja turbot kunnostettiin. Lopulta pintaan valittiin vuoden 1991 Le Mansin 24 tunnin ajossa käytetty teippaus. Vuonna 2012 auto myytiin nykyomistajalle, joka on käyttänyt sitä joillakin ratapäivillä ja säilyttänyt autoa omassa yksityisessä automuseossaan. Tämä 962-159 on osallistunut aktiiviaikanaan vain kahteen kilpailuun ja on upean kuntonsa lisäksi hyvin alkuperäisessä asussa. Yksilö on entisöity vuoden 1991 kilpa-asuun ja edustaa Porschen C-ryhmän huippuaikaa. Tällä voisi osallistua C-ryhmän klassikkokilpasarjoihin Atlantin molemmin puolin tai yksittäisiin kilpailuihin kuten Le Mans Classic tai Classic 24 Hour at Daytona. Teksti: Henri Posa, Kuvat: RM Sotheby’s/Scott Pattenden, Lähde: RM Sotheby´s Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa