19.10.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Porsche 962 C Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 962 C edustaa merkin kulta-ajan loppupuolta kansainvälisillä kilparadoilla. Tämä yksilö on nähnyt aktiiviaikoinaan Le Mansin 24 tuntia kaksi kertaa. Porsche 956, ja sen suora perillinen Porsche 962, lienee kestävyysajon ratasarjojen kaikkien aikojen kuningas, jonka ura lajin huipulla ulottui peräti 13 vuoden mittaiseksi. Matkalle mahtui uskomattomat 7 Le Mans voittoa ja viisi World Sportscar Championship -sarjan maailmanmestaruutta. Jälkimmäinen oli FIA:n kestävyysajon maailmanmestaruussarja, jonka nykymuotona voidaan nähdä vuonna 2012 alkanut World Endurance Championship -sarja.Porschella oli pitkät perinteet putkirunkoisten kilpa-autojen valmistamisesta melkoisella menestyksellä, mutta Porsche 956 loikkasi toisaalle alumiinista valmistetun itsekantavan korin muodossa. Typ 935 -moottori periytyi Porsche 936 -mallin konehuoneesta kahdella KKK-turboahtimella varustettuna ja viisivaihteiseen synkronoituun vaihteistoon paritettuna.Porsche suunnitteli auton aerodynamiikan, jokaista porsaanreikää myöden, juuri niin pitkälle kuin sääntökirja salli. Takapyörien ripustus suunniteltiin mahduttamaan auton alle valtava kahdesta tunnelista koostuva diffuusori. Lopputuloksena Porsche 956 kehittämä pitovoima oli yli kolminkertainen legendaariseksi muodostuneeseen 917-malliin verrattuna – jälkimmäinen oli tuossa vaiheessa vain kymmenen vuoden iässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1990 Porsche 962 C – RM Sotheby’sPorsche 962 voidaan nähdä pitkällä akselivälillä varustettuna versiona alkuperäisestä 956:sta. Nyt huutokaupattavaksi tuleva runkonumeron 962-159 yksilö toimitettiin Trust Racing Teamin käyttöön juuri ennen vuoden 1990 Le Mansin 24 tunnin kilpailua, johon autolla osallistuttiin kuljettajakattauksella George Fouché, Steven Andskar ja Syunji Kasuya. Osaamista oli siis runsaasti ratin takana.Kyseisenä vuonna Le Mansista uupui tehdastallien osalta sekä Porsche että Sauber-Mercedes. Käytännössä tehdastallina toiminut TWR ajatti kuitenkin neljää Jaguar XJR-12LM -kilpa-autoa ja tehdastalleista paikalla oli myös peräti viisi kappaletta sekä Nissan R90 että Toyota 90C-V -kilpa-autoa. Porschella oli kuitenkin vahva edustus, sillä kilpailun vuosina 1984 ja 1985 voittanut Joest Racing ajatti neljää autoa ja kahdella Porschella mukana olivat Brun, Kremer ja Obermaier.Nissan nappasi paalupaikan peräti kuusi sekuntia toiseen lähtöruutuun sijoittunutta Brun-tallin Porsche 962C -autoa nopeammalla ajalla. Nissan täytti myös kolme seuraavaa lähtöruutua. Nyt huutokaupattava runkonumeron 962-159 päätyi lähtöruutuun 11, joka oli hyvä suoritus asiakasautoihin tarjotulla heikompitehoisella 3,0-litraisella moottorilla – molemmat aika-ajoissa sen edelle sijoittuneet Porschet oli varustettu tehdastalleille tarjolla olleilla tehokkaammilla 3,2-litran moottoreilla.Itse kilpailussa Nissan joutui pettymään ja Jaguar nappasi kaksi kärkisijaa – kolmennelle sijalle nousi kaikkien yllätykseksi Alpha Teamin Porsche 962. Brun 962 oli erittäin lähellä toista sijaa, mutta moottoririkko johti keskeytykseen vain neljä kierrosta ennen maalia. Viikon Huutokauppahelmi päätyi lopulta sijalle 13 melkoisen Porsche-letkan keskelle – merkki valtasi kaikki sijoitukset väliltä 8-16.Trust Racing Team palasi samaan kilpailuun seuraavana vuonna, mutta FIA sotki sääntömuutoksilla tallin menestymismahdollisuudet. Lisäpainot, polttoainesäännöt ja rangaistukset koskivat näitä vanhempia C-ryhmän autoja, vaikka niillä saikin vielä osallistua kilpailuun. Uudet 3,5-litraisella moottorilla varustetut kilpa-autot kärsivät kuitenkin luotettavuusongelmista, joten lopulta voittoon ajoi historiallisesti Mazda 787B. Tämä runkonumeron 962-159 -auto keskeytti vaihdelaatikon petettyä 23 tunnin ja 10 minuutin ajon jälkeen.Auton osti vuonna 2008 entinen IMSA-sarjan kuljettaja ja tunnettu entisöijä Bruce Canepa. Auto entisöitiin hänen tiloissaan Kaliforniassa perusteellisesti. Samalla moottori, vaihteisto, jarrut ja turbot kunnostettiin. Lopulta pintaan valittiin vuoden 1991 Le Mansin 24 tunnin ajossa käytetty teippaus. Vuonna 2012 auto myytiin nykyomistajalle, joka on käyttänyt sitä joillakin ratapäivillä ja säilyttänyt autoa omassa yksityisessä automuseossaan.Tämä 962-159 on osallistunut aktiiviaikanaan vain kahteen kilpailuun ja on upean kuntonsa lisäksi hyvin alkuperäisessä asussa. Yksilö on entisöity vuoden 1991 kilpa-asuun ja edustaa Porschen C-ryhmän huippuaikaa. Tällä voisi osallistua C-ryhmän klassikkokilpasarjoihin Atlantin molemmin puolin tai yksittäisiin kilpailuihin kuten Le Mans Classic tai Classic 24 Hour at Daytona.Teksti: Henri Posa, Kuvat: RM Sotheby’s/Scott Pattenden, Lähde: RM Sotheby´s Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen