19.10.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Porsche 962 C Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 962 C edustaa merkin kulta-ajan loppupuolta kansainvälisillä kilparadoilla. Tämä yksilö on nähnyt aktiiviaikoinaan Le Mansin 24 tuntia kaksi kertaa. Porsche 956, ja sen suora perillinen Porsche 962, lienee kestävyysajon ratasarjojen kaikkien aikojen kuningas, jonka ura lajin huipulla ulottui peräti 13 vuoden mittaiseksi. Matkalle mahtui uskomattomat 7 Le Mans voittoa ja viisi World Sportscar Championship -sarjan maailmanmestaruutta. Jälkimmäinen oli FIA:n kestävyysajon maailmanmestaruussarja, jonka nykymuotona voidaan nähdä vuonna 2012 alkanut World Endurance Championship -sarja.Porschella oli pitkät perinteet putkirunkoisten kilpa-autojen valmistamisesta melkoisella menestyksellä, mutta Porsche 956 loikkasi toisaalle alumiinista valmistetun itsekantavan korin muodossa. Typ 935 -moottori periytyi Porsche 936 -mallin konehuoneesta kahdella KKK-turboahtimella varustettuna ja viisivaihteiseen synkronoituun vaihteistoon paritettuna.Porsche suunnitteli auton aerodynamiikan, jokaista porsaanreikää myöden, juuri niin pitkälle kuin sääntökirja salli. Takapyörien ripustus suunniteltiin mahduttamaan auton alle valtava kahdesta tunnelista koostuva diffuusori. Lopputuloksena Porsche 956 kehittämä pitovoima oli yli kolminkertainen legendaariseksi muodostuneeseen 917-malliin verrattuna – jälkimmäinen oli tuossa vaiheessa vain kymmenen vuoden iässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1990 Porsche 962 C – RM Sotheby’sPorsche 962 voidaan nähdä pitkällä akselivälillä varustettuna versiona alkuperäisestä 956:sta. Nyt huutokaupattavaksi tuleva runkonumeron 962-159 yksilö toimitettiin Trust Racing Teamin käyttöön juuri ennen vuoden 1990 Le Mansin 24 tunnin kilpailua, johon autolla osallistuttiin kuljettajakattauksella George Fouché, Steven Andskar ja Syunji Kasuya. Osaamista oli siis runsaasti ratin takana.Kyseisenä vuonna Le Mansista uupui tehdastallien osalta sekä Porsche että Sauber-Mercedes. Käytännössä tehdastallina toiminut TWR ajatti kuitenkin neljää Jaguar XJR-12LM -kilpa-autoa ja tehdastalleista paikalla oli myös peräti viisi kappaletta sekä Nissan R90 että Toyota 90C-V -kilpa-autoa. Porschella oli kuitenkin vahva edustus, sillä kilpailun vuosina 1984 ja 1985 voittanut Joest Racing ajatti neljää autoa ja kahdella Porschella mukana olivat Brun, Kremer ja Obermaier.Nissan nappasi paalupaikan peräti kuusi sekuntia toiseen lähtöruutuun sijoittunutta Brun-tallin Porsche 962C -autoa nopeammalla ajalla. Nissan täytti myös kolme seuraavaa lähtöruutua. Nyt huutokaupattava runkonumeron 962-159 päätyi lähtöruutuun 11, joka oli hyvä suoritus asiakasautoihin tarjotulla heikompitehoisella 3,0-litraisella moottorilla – molemmat aika-ajoissa sen edelle sijoittuneet Porschet oli varustettu tehdastalleille tarjolla olleilla tehokkaammilla 3,2-litran moottoreilla.Itse kilpailussa Nissan joutui pettymään ja Jaguar nappasi kaksi kärkisijaa – kolmennelle sijalle nousi kaikkien yllätykseksi Alpha Teamin Porsche 962. Brun 962 oli erittäin lähellä toista sijaa, mutta moottoririkko johti keskeytykseen vain neljä kierrosta ennen maalia. Viikon Huutokauppahelmi päätyi lopulta sijalle 13 melkoisen Porsche-letkan keskelle – merkki valtasi kaikki sijoitukset väliltä 8-16.Trust Racing Team palasi samaan kilpailuun seuraavana vuonna, mutta FIA sotki sääntömuutoksilla tallin menestymismahdollisuudet. Lisäpainot, polttoainesäännöt ja rangaistukset koskivat näitä vanhempia C-ryhmän autoja, vaikka niillä saikin vielä osallistua kilpailuun. Uudet 3,5-litraisella moottorilla varustetut kilpa-autot kärsivät kuitenkin luotettavuusongelmista, joten lopulta voittoon ajoi historiallisesti Mazda 787B. Tämä runkonumeron 962-159 -auto keskeytti vaihdelaatikon petettyä 23 tunnin ja 10 minuutin ajon jälkeen.Auton osti vuonna 2008 entinen IMSA-sarjan kuljettaja ja tunnettu entisöijä Bruce Canepa. Auto entisöitiin hänen tiloissaan Kaliforniassa perusteellisesti. Samalla moottori, vaihteisto, jarrut ja turbot kunnostettiin. Lopulta pintaan valittiin vuoden 1991 Le Mansin 24 tunnin ajossa käytetty teippaus. Vuonna 2012 auto myytiin nykyomistajalle, joka on käyttänyt sitä joillakin ratapäivillä ja säilyttänyt autoa omassa yksityisessä automuseossaan.Tämä 962-159 on osallistunut aktiiviaikanaan vain kahteen kilpailuun ja on upean kuntonsa lisäksi hyvin alkuperäisessä asussa. Yksilö on entisöity vuoden 1991 kilpa-asuun ja edustaa Porschen C-ryhmän huippuaikaa. Tällä voisi osallistua C-ryhmän klassikkokilpasarjoihin Atlantin molemmin puolin tai yksittäisiin kilpailuihin kuten Le Mans Classic tai Classic 24 Hour at Daytona.Teksti: Henri Posa, Kuvat: RM Sotheby’s/Scott Pattenden, Lähde: RM Sotheby´s Lue lisää Kaikki artikkelit 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 19.10.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ferrari 250 GTO -rautalankamalli 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 17.10.2024 Yleinen Video: näin syntyy Moottorin kuuden katumaasturin vertailu 17.10.2024 Ajoneuvot BYD Sealion 7 – yleisön pyynnöstä jälleen yksi hyvin tehokas sähköcrossover Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lectric Leopard - Renault 5 oli USA:ssa jo vuonna 1978 "E-Tech" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?