19.10.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Porsche 962 C Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 962 C edustaa merkin kulta-ajan loppupuolta kansainvälisillä kilparadoilla. Tämä yksilö on nähnyt aktiiviaikoinaan Le Mansin 24 tuntia kaksi kertaa. Porsche 956, ja sen suora perillinen Porsche 962, lienee kestävyysajon ratasarjojen kaikkien aikojen kuningas, jonka ura lajin huipulla ulottui peräti 13 vuoden mittaiseksi. Matkalle mahtui uskomattomat 7 Le Mans voittoa ja viisi World Sportscar Championship -sarjan maailmanmestaruutta. Jälkimmäinen oli FIA:n kestävyysajon maailmanmestaruussarja, jonka nykymuotona voidaan nähdä vuonna 2012 alkanut World Endurance Championship -sarja.Porschella oli pitkät perinteet putkirunkoisten kilpa-autojen valmistamisesta melkoisella menestyksellä, mutta Porsche 956 loikkasi toisaalle alumiinista valmistetun itsekantavan korin muodossa. Typ 935 -moottori periytyi Porsche 936 -mallin konehuoneesta kahdella KKK-turboahtimella varustettuna ja viisivaihteiseen synkronoituun vaihteistoon paritettuna.Porsche suunnitteli auton aerodynamiikan, jokaista porsaanreikää myöden, juuri niin pitkälle kuin sääntökirja salli. Takapyörien ripustus suunniteltiin mahduttamaan auton alle valtava kahdesta tunnelista koostuva diffuusori. Lopputuloksena Porsche 956 kehittämä pitovoima oli yli kolminkertainen legendaariseksi muodostuneeseen 917-malliin verrattuna – jälkimmäinen oli tuossa vaiheessa vain kymmenen vuoden iässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1990 Porsche 962 C – RM Sotheby’sPorsche 962 voidaan nähdä pitkällä akselivälillä varustettuna versiona alkuperäisestä 956:sta. Nyt huutokaupattavaksi tuleva runkonumeron 962-159 yksilö toimitettiin Trust Racing Teamin käyttöön juuri ennen vuoden 1990 Le Mansin 24 tunnin kilpailua, johon autolla osallistuttiin kuljettajakattauksella George Fouché, Steven Andskar ja Syunji Kasuya. Osaamista oli siis runsaasti ratin takana.Kyseisenä vuonna Le Mansista uupui tehdastallien osalta sekä Porsche että Sauber-Mercedes. Käytännössä tehdastallina toiminut TWR ajatti kuitenkin neljää Jaguar XJR-12LM -kilpa-autoa ja tehdastalleista paikalla oli myös peräti viisi kappaletta sekä Nissan R90 että Toyota 90C-V -kilpa-autoa. Porschella oli kuitenkin vahva edustus, sillä kilpailun vuosina 1984 ja 1985 voittanut Joest Racing ajatti neljää autoa ja kahdella Porschella mukana olivat Brun, Kremer ja Obermaier.Nissan nappasi paalupaikan peräti kuusi sekuntia toiseen lähtöruutuun sijoittunutta Brun-tallin Porsche 962C -autoa nopeammalla ajalla. Nissan täytti myös kolme seuraavaa lähtöruutua. Nyt huutokaupattava runkonumeron 962-159 päätyi lähtöruutuun 11, joka oli hyvä suoritus asiakasautoihin tarjotulla heikompitehoisella 3,0-litraisella moottorilla – molemmat aika-ajoissa sen edelle sijoittuneet Porschet oli varustettu tehdastalleille tarjolla olleilla tehokkaammilla 3,2-litran moottoreilla.Itse kilpailussa Nissan joutui pettymään ja Jaguar nappasi kaksi kärkisijaa – kolmennelle sijalle nousi kaikkien yllätykseksi Alpha Teamin Porsche 962. Brun 962 oli erittäin lähellä toista sijaa, mutta moottoririkko johti keskeytykseen vain neljä kierrosta ennen maalia. Viikon Huutokauppahelmi päätyi lopulta sijalle 13 melkoisen Porsche-letkan keskelle – merkki valtasi kaikki sijoitukset väliltä 8-16.Trust Racing Team palasi samaan kilpailuun seuraavana vuonna, mutta FIA sotki sääntömuutoksilla tallin menestymismahdollisuudet. Lisäpainot, polttoainesäännöt ja rangaistukset koskivat näitä vanhempia C-ryhmän autoja, vaikka niillä saikin vielä osallistua kilpailuun. Uudet 3,5-litraisella moottorilla varustetut kilpa-autot kärsivät kuitenkin luotettavuusongelmista, joten lopulta voittoon ajoi historiallisesti Mazda 787B. Tämä runkonumeron 962-159 -auto keskeytti vaihdelaatikon petettyä 23 tunnin ja 10 minuutin ajon jälkeen.Auton osti vuonna 2008 entinen IMSA-sarjan kuljettaja ja tunnettu entisöijä Bruce Canepa. Auto entisöitiin hänen tiloissaan Kaliforniassa perusteellisesti. Samalla moottori, vaihteisto, jarrut ja turbot kunnostettiin. Lopulta pintaan valittiin vuoden 1991 Le Mansin 24 tunnin ajossa käytetty teippaus. Vuonna 2012 auto myytiin nykyomistajalle, joka on käyttänyt sitä joillakin ratapäivillä ja säilyttänyt autoa omassa yksityisessä automuseossaan.Tämä 962-159 on osallistunut aktiiviaikanaan vain kahteen kilpailuun ja on upean kuntonsa lisäksi hyvin alkuperäisessä asussa. Yksilö on entisöity vuoden 1991 kilpa-asuun ja edustaa Porschen C-ryhmän huippuaikaa. Tällä voisi osallistua C-ryhmän klassikkokilpasarjoihin Atlantin molemmin puolin tai yksittäisiin kilpailuihin kuten Le Mans Classic tai Classic 24 Hour at Daytona.Teksti: Henri Posa, Kuvat: RM Sotheby’s/Scott Pattenden, Lähde: RM Sotheby´s Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kaksi kilpamallin Skylineä kasarilta 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti